vasael.ir

کد خبر: ۱۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ - 21 December 2019
آیت‌الله‌ نوری‌همدانی در درس خارج فقه:

مخالف طرح جدید بانکداری هستیم / حرمت قراردادها با حیل شرعی از بین نمی‌رود

وسائل ـ حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تاكيد بر بررسی مجدد و اصلاح طرح جديد بانكداری بیان کرد: امروز نامه‌های بسياری از طرف مردم داريم و آنها نگران ديركرد هستند؛ چقدر افراد زندگي خود را از دست داده‌اند. البته ما به اين طرح اشكالات متعدد داريم.

به گزارش وسائل، به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانیمخالف طرح جدید بانکداری هستیم/ حرمت قراردادها با حیل شرعی از بین نمی‌رود دفتر آيت‌الله العظمی‌ نوری همدانی، اين مرجع عاليقدر جهان تشيع، صبح امروز ۲۷ آذرماه در درس خارج فقه خود كه در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به نامه‌ای از فضلای حوزه مبنی بر نگرانی از تصويب قانون بانكداری اظهار کرد: بارها گفته‌ايم گرفتن ديركرد حرام است و نبايد با حيَل شرعی آن را قانونی كرد.

وی افزود: بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دير كرد به هر كيفيتي ربا و حرام است و بحث فصلي با دلايل فقهي خود در سال گذشته در اينجا داشته‌ايم و از شدت ربا بحث كرديم. بعضي‌ها گفته‌اند كه اين جريمه دريافت و در حساب خاص و برای فلان كار استفاده مي‌شود؛ بحث بر مصرف آن نيست، بحث بر اصل دريافت آن است كه اين موضوع به هيچ طريق قابل حل نيست.

اين مرجع تقليد ضمن بيان حرمت ربا در قرآن با اشاره به تفسير الميزان یادآور شد: علامه طباطبايی در تفسيرشان دو گناه را بزرگ‌ترين گناهان ذكر كرده‌اند، يكی زير بار استكبار رفتن و دوم ربا؛ در هفت جای قرآن موضوع ربا بيان شده‌است.

وی ادامه داد: امام (ره) نيز در بحث ربا فرمودند كه حرمت اين قراردادها با حيَل شرعی از بين نمی‌رود.

آيت‌الله العظمی نوری همدانی با تاكيد بر بررسی مجدد و اصلاح طرح جديد بانكداری بیان کرد: امروز نامه‌های بسياری از طرف مردم داريم و آنها نگران ديركرد هستند؛ چقدر افراد زندگي خود را از دست داده‌اند. البته ما به اين طرح اشكالات متعدد داريم و در نامه‌يفضلا كه منتشر هم شد اشكالات ذكر شد.

وی اضافه کرد: آقايان با حوزه و علمايی كه در اين رشته كار كردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با اين طرح موجود كه از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده‌است با اين كيفيت مخالفيم./908/241/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰