vasael.ir

کد خبر: ۱۵۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ - 26 November 2019
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره):

باید تمایز علوم انسانی اسلامی با دیگر علوم مشخص شود

وسائل ـ حجت‌الاسلام شریفی گفت: باید پیاده‌سازی مجموعه‌ای از مدل‌ها در مسایل خاص علوم انسانی، روش شناسی، علوم تربیتی و اخلاق تبلور بیابد و بتوان از این رهگذر علوم انسانی اسلامی را تولید کرد.

به گزارش وسائل، دومین نمایشگاه «کتب منتخب علومباید تمایز علوم انسانی اسلامی با دیگر علوم مشخص شود انسانی اسلامی» صبح امروز (دوشنبه، 4 آذرماه) در باغ کتاب تهران افتتاح شد.

بر پایه این گزارش، حجت الاسلام احمدحسین شریفی طی سخنانی اظهار کرد: معتقدم علوم انسانی علومی وابسته است و به مبانی، جهان بینی و نظام ارزشی حاکم بر هر اندیشمندی در عرصه علوم انسانی باز می گردد، با توجه به این ایده من دو مدل را برای نشان دادن مبانی و بنیان های فکر اسلامی در ذهنم قرار دادم البته همه فیلسوفان علم این دو مدل را قبول دادند و یک نوع اکتشاف از وضعیت فلسفه موجود در علوم انسانی است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: علوم انسانی مثل هر علم دیگری با چهار رکن شامل موضوع، مسئله، غایت و روش مواجه است که علوم بر آن استوارند، در این میان علوم انسانی هفت کارکرد و مولفه در باب کنش های انسانی دارند که من در کتاب خود ارایه کرده ام. این هفت کارکرد شامل توصیف، تفسیر، تبیین، پیش بینی، ارزش داوری و ارزش گذاری در باب کنش های علوم انسانی و همچنین کنترل و جهت دهی به این کنش ها می شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم که علوم انسانی اسلامی یا علوم انسانی وابسته به مکتبی را داریم و منابع فکر اسلامی را در آن چهار رکن بررسی کنیم و ببینیم در مسایل و مقاصد و روش های علوم انسانی چه تحولی ایجاد می کنند باید به درستی این موضوع را بررسی کنیم و در هفت کارکردی که پیشتر اشاره داشتم نقش منابع و متون را در تبیین و توصیف کارکردها بررسی کنیم تا تمایز علوم انسانی اسلامی با بقیه علوم نشان داده شود.

حجت الاسلام شریفی بیان کرد: من در این سه کتاب نقش مبانی و منابع را در روش و اصول نشان داده ام و در گام نهایی روش نظریه پردازی اسلامی را که یک اندیشمند باید در نظریه خود به آن توجه کند، مطرح کردم و با تکیه بر تراث اسلامی و روش استنباط اسلامی سعی کردم این مسئله را به روز کنم.

وی ادامه داد: امیدوارم این راه تداوم داشته باشد و پیاده سازی این مدل ها در مسایل خاص علوم انسانی، روش شناسی، علوم تربیتی و اخلاق تبلور بیابد و بتوان از این رهگذر علوم انسانی اسلامی را تولید کرد.

گفتنی است، در پایان سخنرانی وی لوح سپاس بابت افتخارات و فعالیت های علمی و تالیف سه کتاب ارزشمند مبانی علوم انسانی اسلامی، روش شناسی علوم انسانی اسلامی و نظریه پردازی اسلامی به حجت الاسلام شریفی اهداء شد./908/422/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۸:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۲:۳۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۴:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۱۲:۲۱