vasael.ir

کد خبر: ۱۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ - 26 November 2019
از سوی حجت الاسلام رهدار صورت گرفت؛

تحلیل اغتشاشات اخیر از منظر فقه امنیت

وسائل ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن اشاره به تحلیل‌های مختلف درباره اغتشاشات اخیر، گقت: ابتدا چند تحلیل از اغتشاشات اخیر با محوریت افزایش قیمت بنزین ارائه می‌شود و در ادامه به ظرفیت‌ها و بایسته‌های فقه امنیت ناظر به این گونه خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه وسائل، نشست علمی گروه فقه سیاسیتحلیل اغتشاشات اخیر از منظر فقه امنیت با موضوع «تحلیل اغتشاشات اخیر از منظر فقه امنیت» با سخنرانی حجت الاسلام احمد رهدار، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 4 آذر، سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

استاد فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به تحلیل‌های مختلف درباره اغتشاشات اخیر اشاره و تصریح کرد: ابتدا چند تحلیل از اغتشاشات اخیر با محوریت افزایش قیمت بنزین ارائه می‌شود و در ادامه به ظرفیت‌ها و بایسته‌های فقه امنیت ناظر به این گونه خواهیم پرداخت.

وی به تحلیل نخست اشاره کرد و گفت: برخی این دیدگاه را مطرح کرده‌اند که با توجه به کاهش پایگاه اجتماعی دولت و در آستانه انتخابات مجلس، اغتشاشات اخیر کار دولت بوده است؛ هر چند در ادامه، سرنخ مدیریت آشوب‌ها از دست آنها خارج شد.

حجت الاسلام رهدار افزود: این تحلیل مسبوق به سابقه است و درباره برخی دولت‌های داخلی و خارجی صدق می‌کند، بدین جهت که معمولا این گونه اغتشاشات از سوی آشوبگران و فتنه گران ایجاد می‌شود و از طریق یک وفاق اجتماعی و با یک موج انقلابی همچون 9 دی خاتمه می‌یابد، لذا دولت سعی داشت در شرایط ورشکستگی اقتصادی و با توجه به تجربه مشابه اغتشاشات گذشته از وفاق اجتماعی و سرمایه اجتماعی رهبری سوء استفاده کند.

وی به حمایت رهبر معظم انقلاب از قانون اشاره کرد و یادآور شد: تجربه اغتشاشات گذشته نشاندهنده این است که رهبری از قانون حمایت می‌کند و دولت تلاش داشت این سرمایه اجتماعی را مصادره به مطلوب کند؛ کما اینکه سرمایه اجتماعی رهبری خرج این قضیه شد و در این دیدگاه تردیدی نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به تبیین تحلیل دوم پرداخت و گفت: در تحلیل دوم، انگشت اتهام به طرف سپاه رفته است و تلقی این است که سپاه به دنبال فرصتی برای ضربه زدن به دولت بود و گران شدن بنزین، بهترین بهانه برای این امر بود.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد این تحلیل ساده اندیشانه و به دور از واقعیت است، چون دولت در حال حاضر در شرایط رقابت و انتقام گیری نیست، بلکه در وضعیت ترحم است، در مرحله بعد هزینه این کار بسیار بالاست و هیچ انسان عاقلی و نهادی همچون سپاه برای به دست آوردن منفعت کم، اینقدر هزینه نمی‌کند.

حجت الاسلام رهدار فریب اطلاعاتی را یکی از رویکردهای سیستم‌های اطلاعاتی دنیا برشمرد و ابراز داشت: در این تحلیل با وجود 16 سرویس امنیتی و 25 هزار عضو ارتش سایبری که قرار بود، آشوب سنگینی را رقم بزنند، سپاه زودتر وارد عمل شد و با کلید زدن اغتشاشات، عملا دشمن را غافلگیر کرد.

وی به تحلیل سوم اشاره کرد و گفت: در این تحلیل به ارتش‌های سایبری غربی و عربی اشاره شده است که پشت اغتشاش بودند، سازمان‌های همکار نیز همانند ارتش سایبری منافقین با 10 هزار کاربر داخلی و چند هزار کاربر بیرونی، سازمان اطلاعاتی ناتو، سازمان آمان اسرائیل و سازمان اطلاعاتی روچیل که هر کدام با چندهزار نیرو مشغول پشتیبانی از اغتشاشات بودند و اتاق منطقه‌ای سازماندهی آنها در اربیل عراق و هرات افغانستان بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) هر کدام از این تحلیل‌ها را از یک وجهی درست و از جنبه‌ای غلط خواند.

گفتنی است، خبر تفصیلی این نشست به زودی در پایگاه وسائل، تقدیم مخاطبان خواهد شد./201/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵