vasael.ir

کد خبر: ۱۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ - 23 November 2019

اصول تنظیم روابط خانوادگی در کلام امام صادق / روشنفکر شدیم، آمار طلاق‌ها بالا رفت!

وسائل ـ یک کارشناس دینی با بیان اینکه بسیاری از اختلافات زندگی به‌دلیل زبان است و از زمانی که احساس کردیم روشنفکر شده‌ایم، آمار طلاق در کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: احادیثی که حضرت صادق(ع) در باب زندگی دارند برای زندگی همه انسان‌ها کاربرد دارد و هر کسی که قصد تنظیم روابط با همسر خود را دارد، اگر این توصیه‌ها را اجرا کند، زندگی موفقی خواهد داشت.

به گزارش وسائل، دین مبین اسلام، شرط اول انتخاب اصول تنظیم روابط خانوادگی در کلام امام صادق(ع)/ روشنفکر شدیم، آمار طلاق‌ها بالا رفت!همسر را ایمان و تقوا معرفی و برای قبل و بعد از ازدواج دستورات و فرامین نجات‌بخشی را ارائه کرده است. آنچه دین اسلام بیش از همه بر آن تأکید دارد که می‌تواند بنیان خانواده را حفظ کند انتخاب همسری باتقواست که اعتماد و آرامش زندگی را تأمین می‌کند. بنابراین پرهیزکاری شرط اول ازدواج از نگاه قرآن و فرامین ائمه و معصومین است.

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «وقتی کسی که به خواستگاری می‌آید و اخلاق و دینش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد.(نهج‌الفصاحه، ح ۲۴۷)». همچنین در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «با زن به خاطر ۴ چیز ازدواج می‌شود؛ مال و ثروتش، زیبایی‌اش، دینداری‌اش و اصل و نسب خانواده‌اش؛ و تو با زنان متدین ازدواج کن.(کنز العمال. ح ۴۴۶۰۲)»؛ این احادیث نشان‌دهنده راه و رسم انتخاب همسر است؛ اما برای آشنایی و درک بیشتر این احادیث و شناخت اصول یک انتخاب و زندگی موفق به سراغ حجت‌الاسلام محمد شریفی صادقی، خطیب برجسته کشور و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی، رفتیم.

لزوم عمل به فرامین الهی برای ازدواج موفق 

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی در گفتگویی بیان داشت: با تأکید بر اینکه قطعاً هر انسان مسلمانی که می‌خواهد در زندگی آینده خود به کمال برسد و یک ازدواج موفق داشته باشد، باید برنامه و اصولی را که بر مبنای مقررات و قوانین الهی در قرآن و سخنان نجات‌بخش پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) آمده عمل کند، گفت: به اراده خدای متعال مایه‌های اولیه حقیقت زندگی به‌ صورت غریزه، میل، دوستی، عشق و مهربانی در مرد و زن قرار داده شده است.

وی افزود: دین اسلام برای اینکه ما بتوانیم یک خانواده اصیل و پایدار را تربیت کنیم و فرزندان صالحی را که آینده هر جامعه‌ای به آنان بستگی دارد، به درستی بار بیاوریم، اساس خانواده را بر امور دینی یا همان سبک زندگی اسلامی می‌داند. در این میان ازدواج و انتخاب همسر به عنوان مطلوب‌ترین همراه و ترسیم روشن‌ترین طریق سعادت و پاسخی مناسب به عالی‌ترین نیاز فطری انسان، یعنی رسیدن به کمال و سعادت بیان شده است تا آنجا که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «النِّکاحُ سنّتی فمن رَغِبَ عن سنّتی فلیس منّی؛ ازدواج سنت و روش من است. هر کس از راه و روش من روی بگرداند، از من نیست».

حجت‌الاسلام شریفی صادقی تصریح کرد: حضرت محمد(ص) در این روایت ازدواج را سنت و روش خود معرفی می‌کنند و این یعنی ایمان و ارتباط انسان به پیامبر اسلام(ص) در سایه ازدواج کامل می‌شود. دلیل اسلام بر سفارش به ازدواج از سوی ائمه اطهار(ع) نشان از اهمیت این موضوع است چراکه ازدواج به زندگی فرد مدیریت و برنامه می‌بخشد و او را از آلوده شدن به وسوسه‌ها و هوس‌های ناپاک حفظ می‌کند.

غلبه احساسات بر عقل موجب شکست در زندگی می‌شود

این استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه به اصول موفقیت در زندگی مشترک و انتخاب همسر اشاره کرد و گفت: ازدواج و انتخاب همسر در خیلی از ما احساساتی است، حتی روند زندگی احساساتی است و همین غلبه احساسات بر عقل موجب بروز ناراحتی و شکست در زندگی می‌شود. در حالی که اگر عاقلانه زندگی کنیم، قطعا در درگیری‌های زندگی موفق خواهیم بود و خیلی از اتفاقات بعدی در مسیر زندگی مشترک رخ نخواهد داد.

حجت‌الاسلام شریفی صادقی اظهار کرد: بسیاری از اختلافات به دلیل زبان است اما عقل انسان مانع زبان می‌شود. ما از زمانی که احساس کردیم روشنفکر شده‌ایم، آمار طلاق در کشور افزایش یافت و علت آن ‌هم مسائلی مانند، مقایسه کردن، طعنه زدن، زخم‌زبان زدن، ایراد گرفتن، غر زدن و... است که همه اینها ایرادات زبان‌ است.

وی در ادامه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره و تصریح کرد: احادیثی که حضرت صادق(ع) در این باب دارند برای زندگی همه انسان‌ها کاربرد دارد و هر کسی که قصد تنظیم روابط با همسر خود دارد، اگر این توصیه‌ها را اجرا کند، زندگی موفقی خواهد داشت.

رئیس موسسه علمی فرهنگی تمدن علوی با تاکید بر اینکه باید به این امر توجه داشت که همسر انسان شبیه او نیست، پس نباید کسی را شبیه خود کنید، به ایکنا گفت: در دنیا تساوی نداریم و هیچ کس شبیه دیگری نیست، بلکه تعادل است. بنابراین زن و مرد نباید در هر اختلافی به هم ایراد بگیرند و سعی‌ نکنند همسرشان را شبیه خود کنند؛ بلکه هرکسی باید در جایگاه واقعی خودش باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه، به توصیه‌های دیگر امام صادق(ع) به مردان در زندگی اشاره و تصریح کرد: حضرت می‌فرمایند «مرد باید نسبت به همسر خود خوش اخلاق باشد» و لذا برای این که عصبانی نشود توقع خود را پایین بیاورد. در حدیث دیگری امام رضا(ع) می‌فرمایند: «خودآرایی مرد از چیز‌هایی است که عفت را خانم‌ها زیاد می‌کند». آنچه در این حدیث مورد توجه است این است که همانطور که خانم‌ برای همسرش دلبری می‌کند، مرد نیز باید از خانم‌ خود دلبری کند و امام صادق(ع) در این خصوص می‌فرمایند که مرد باید ظاهر و قیافه خود را نیکو کند و در مسائل اقتصادی به همسر خود سخت‌ نگیرد و وضعیت اقتصادی خود را از وی پنهان نکند.

حجت‌الاسلام شریفی صادقی در پایان گفت: امام صاق(ع) توصیه‌‌‌ای هم به خانم‌ها برای تقویت روابط زناشویی دارند که مضمونش این است که زنان باید خود را از هر گونه پلیدی و زشتی حفظ کنند و اطمینان همسر خود را بالا ببرند و حریم شوهر خود را نگه دارند. حضرت در ادامه می‌فرمایند که زنان نباید هیچ کسی را با شوهر خود مقایسه کنند و باید به همسر خود اظهار عشق کنند تا پایه‌های زندگی محکم‌تر و روابط عاطفی‌ آنها تقویت شود./910/422/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹