vasael.ir

کد خبر: ۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳ - 23 December 2015
خارج فقه رسانه استاد رفعتی/ جلسه 3

رسانه با محتوای شرک، کفر و فساد در ردیف کتب ضاله است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در جلسه سوم درس خارج فقه رسانه، گفت: خروجی یک رسانه، نقش موثری در وجوب، حرمت و یا اباحه ایفا می کند؛ اگر رسانه ای پیام دین را منتقل نماید، یک حکم دارد و اگر محتوای آن انتقال دهنده شرک، کفر و فساد باشد در ردیف کتب ضاله قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی در سومین جلسه درس خارج فقه رسانه در شهرک مهدیه به بحث تعریف رسانه و محتوای آن پرداخت و مباحث احکام اولیه و ثانویه ساخت و راه اندازی رسانه را در عصر ما تبیین کرد.

وی در این زمینه گفت: رسانه ها اعم از صدا و سیما، جراید، مطبوعات، شبکه های اجتماعی و سایت ها، ابزارهایی برای انتقال پیام هستند و هر روز با آنها ارتباط داریم و زندگی مردم با آن گره خورده است و همین امر سبب می شود تا دقت بیشتری در احکام آن داشته باشیم.

 

تقریر درس حجت الاسلام و المسلین رفعتی:

 

اگر باید و نبایدهای زندگی صحیح در یک رسانه وجود داشته باشد می توان آن را رسانه دینی نامگذاری کرد.

 

القول فی تأسیس وسائل الاعلام

 باید بررسی نماییم که اصل ایجاد یک رسانه چه حکمی دارد؟ حکم رسانه را نمی توان بدون در نظر گرفتن محتوا درگیر احکام خمسه نمود؛ با توجه به این که رسانه ها نوعی ابزار هستند، گاهی شبیه آلات قمار منفعت محلله ندارند و همه صور آن حرام خواهد بود و گاهی از این ابزار منفعت محلله ثابت شده نزد عقلاء وجود دارد که به طور کلی با صورت اول تفاوت­ هایی پیدا می کند.

 

احکام فقهی تابع پیام رسانه

خروجی یک رسانه، نقش موثری در وجوب، حرمت و یا اباحه ایفا می کند؛ اگر رسانه ای پیام دین را منتقل نماید، یک حکم دارد و اگر محتوای آن انتقال دهنده شرک، کفر، فساد و سایر اموری از این قبیل باشد در ردیف کتب ضاله قرار خواهد گرفت.

در یک زمان تاسیس یک رسانه ممکن است واجب، مباح یا حرام باشد؛ اگر رسانه ای صرفاً به یک امور سرگرمی بپردازد باید بررسی کرد که این سرگرمی حلال، یا لهو و حرام است و طبق آن حکم صادر نمود؛ حرمت و حلیت بستگی به مضاف الیه رسانه دارد.

 

ضرورت حفظ مصالح اجتماعی در فقه رسانه

گاهی اوقات باید دفع افسد به فاسد را نیز در نظر گرفت و از این دیدگاه که گاهی رسانه ملی نیز آن را دنبال می کند، به بررسی فقهی پرداخت؛ برای جلوگیری از جذب بعضی از افراد به ماهواره برنامه هایی می سازند که صرفا هدفشان سرگرم نمودن مردم است و مصلحت را در این می بینند؛ حال در بحث مصلحت باید بررسی کرد و جایگاه آن را به درستی تبیین نمود.

نتیجه: اگر رساندن پیام به مردم واجب باشد، اصل تاسیس رسانه واجب می شود و اگر آن پیام حرام باشد و سبب ازدیاد فساد شود، مصداق «یحبون أن تشیع الفاحشه» خواهد شد و تأسیس آن حرام خواهد بود. باید احکام اولیه و ثانویه را با توجه به تبلیغات گسترده شبکه های غربی نیز در نظر گرفت که نیازمند موضوع شناسی دقیق در این زمینه هستیم./922/223/ض

تقریر: محسن جوادی صدر

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳