vasael.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ - 03 November 2019

تبیین گفتمان علمی انقلاب در انجمن‌های حوزه با معرفی ۲۵۰۰ کتاب

وسائل ـ مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه گفت: طرح شناسایی آثار برتر و برگزیده با همکاری ۱۴ مرکز معروف و برتر علمی به همت انجمن‌های علمیه حوزه اجرا و محصول آن احصاء سه هزار جلد کتاب در دوهزار و ۵۰۰ عنوان در زمینه علوم انسانی و اسلامی بود.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام عبدالرسول هاجری، تبیین گفتمان علمی انقلاب در انجمن‌های حوزه با معرفی ۲۵۰۰ کتابمسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، در گفتگویی بیان داشت: هم‌اکنون ۲۰ انجمن علمی در حوزه علمیه قم فعالیت دارند که از جمله آنها انجمن قرآن‌پژوهی و حدیث حوزه است.

وی با بیان اینکه دامنه موضوعات مورد تحقیق و مطالعه این انجمن‌ها از دانش‌های با سابقه مانند تفسیر و حدیث و فقه و اصول گرفته تا روان‌شناسی، اقتصاد، رسانه، مدیریت و ... را شامل می‌شود، افزود: ۵ هزار عضو وابسته و پیوسته از دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه در مجموعه این انجمن‌ها عضویت دارند.

هاجری با اشاره به رویکرد جدید در انجمن‌های علمی حوزه تصریح کرد: رویکرد جدید در مدیریت انجمن‌ها، گسترش آن‌ها در استان‌های سراسر کشور بوده است و در این راستا در ۱۲ استان، شوراهای تخصصی انجمن‌ها تأسیس شده است.

توسعه شعبات انجمن‌ها در استان‌ها

وی اظهار کرد: تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ در تمامی استان‌های کشور، شوراهای تخصصی راه خواهند افتاد؛ این شوراها متشکل از رشته‌های مختلف هستند و اعضای آن اگر احساس کنند که ظرفیت برای ایجاد انجمن وجود دارد، شعبه یک انجمن علمی در استان نیز تأسیس می‌شود.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تدوین و توسعه موسوعه‌های تخصصی آیات و روایات مثل حج، صلاة، زکات و مسائل جدید مانند فقه حکومتی از جمله رویکردهای جدید انجمن‌های علمی در حوزه است.

گفتمان علمی انقلاب اسلامی

وی ادامه داد: یکی از کارهای لازم و ضروری که شروع شده گفتمان علمی انقلاب اسلامی است؛ این طرح با هدف شناسایی و معرفی آثار برگزیده در عرصه علوم انسانی و اسلامی در حال اجراست؛ زیرا از سال ۱۳۷۰ به بعد با جریان تدوین آثار مکتوب در عرصه علوم انسانی و اسلامی مواجه شده‌ایم که قبل از آن وجود نداشت.

هاجری تصریح کرد: این آثار در زمینه اسلام و مدیریت، اسلام و روان‌شناسی، اسلام و اقتصاد، اسلام و سیاست و به طور کلی دانش‌های روز و میان‌رشته‌ای است که محصول و ثمره فرزندان علمی امام(ع) است و چون این آثار پراکنده بود و در اطلاع‌رسانی هم ضعیف عمل شد، این آثار و مؤلفان آن معرفی نشدند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه اضافه کرد: این مسئله سبب شده تا با معرفی نشدن آثار افرادی در بیرون حوزه و حتی افرادی در داخل حوزه که با این تولیدات علمی آشنا نیستند زبان به نقد گشوده و بگویند حوزه دستاورد علمی چندانی نداشته است.

تولید ۲۵۰۰ عنوان کتاب علوم انسانی و اسلامی

وی افزود: در این راستا از سال قبل، طرح شناسایی آثار برتر و برگزیده را با همکاری ۱۴ مرکز معروف و برتر علمی شروع کردیم و این مراکز دو هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب را در سه هزار جلد برای ما فرستادند که شامل ۱۲ هزار و ۵۰۰ صفحه در ۲۲ جلد می‌شود و با عنوان مجموعه «کتاب شناخت آثار برتر علوم انسانی و اسلامی» در ذیل گفتمان علمی انقلاب به چاپ رسیده است.

هاجری از راه‌اندازی کتابخانه گفتمان انقلاب اسلامی خبر داد و تصریح کرد: امسال در ۲۲ استان کشور هر هفته یک استاد در رشته‌های مختلف علمی به حوزه‌ها و دانشگاه‌ها اعزام می‌شوند و به معرفی آثار تولیدشده در طرح گفتمان انقلاب اسلامی می‌پردازند و مخاطبان آنان هم دانش‌پژوهان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی و توسعه سایت انجمن‌های علمی حوزه از دیگر برنامه‌هایی است که در حال انجام است و این پایگاه اطلاع‌رسانی به زودی رونمایی خواهد شد.

تولید کتب و مقالات

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه انجمن چند کار مشترک هم در دستور کار دارد، اظهار کرد: برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی و تولید کتب و مقالات با همکاری مراکز علمی از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌روند و در تمامی انجمن‌ها دنبال می‌شوند.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی در رشته‌های مربوطه، تدوین و انتشار فصلنامه‌های علمی  پژوهشی، همچنین ارائه مشاوره‌های تخصصی به نهادهای همسو، جلسات بررسی نقد کتاب و برپایی نکوداشت برای عالمان دینی در رشته‌های مختلف را از جمله فعالیت‌های مشترک انجمن‌ها برشمرد.

هاجری در پاسخ به این سؤال که آیا میان انجمن‌های فعال و غیرفعال تفاوتی قائل می‌شوید؟ بیان کرد: دبیرخانه گزارش عملکرد انجمن‌ها را هر سال دریافت و ارزیابی می‌کند و انجمن‌های فعال مورد تشویق قرار می‌گیرند که در آخرین ارزیابی، انجمن کلام و مطالعات سیاسی رتبه‌های اول و دوم را به دست آوردند./908/422/ح

 

منبع: ایکنا 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۴:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۹:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۶:۳۳
اذان مغرب
۲۰:۱۴:۵۲