vasael.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ - 30 October 2019

سبک زندگی هیئت زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است

وسائل ـ حجت الاسلام پناهیان گفت: افراد هیئت یک زندگی معنوی را دنبال و در محفل مؤمنانه هیئت یک سبک و روش زندگی را دریافت می‌کنند که می‌توانند جامعه اسلامی ایده‌آل و در نهایت تمدن نوین اسلامی را شکل دهند.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان شب گذشته سبک زندگی هیأت زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است(دوشنبه، 6 آبان‌ماه) در برنامه تلویزیونی «روایت هیئت» که از شبکه افق سیما پخش شد با اشاره به جایگاه هیئت در نظام اندیشه دینی اظهار کرد: میان هیئت و مراسم اهل بیت(ع) تفاوت وجود دارد. مصداق کامل هیئت، محفلی مومنانه و به صورت کانونی برای ارتباطات نزدیک است که مداوم مردم در آن حضور پیدا می‌کنند و در زمان عزا به عزاداری می‌پردازند و در زمان شادی نیز جشن می‌گیرند.

رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با اشاره به اینکه هیئت محفلی نظام‌مند است، تصریح کرد: ارتباطات موجود در هیئت نظام‌مند است البته برعکس نظام بروکراسی موجود است. ما در نظام اداری بنا داریم ضوابط را جایگزین روابط کنیم اما در هیئت روابط جای ضوابط را می‌گیرند البته نه روابط ظالمانه، حداقلی، باندی و تبعیض‌آمیز بلکه روابط حداکثری کمی و کیفی در هیئت برقرار است. در اداره افراد تحت نظارت و ضوابطی قرار می‌گیرند تا خطا نکند در حالی‌که در هیئت افراد خطاپوش یکدیگر و جبران‌کننده ضعف هم هستند. در نظام اداری افراد براساس تشویق و مزد کار می‌کنند اما در هیئت کاملا موضوع متفاوت است و این‌ها تماما در نقطه مقابل تعریف مارکس وبر درباره یک اداره و سازمان قرار دارد.

 

هیئت نظام ارتباط امت با یکدیگر در سایه ارتباط با امام است

پناهیان با بیان اینکه هیئت در واقع یک نظام است، گفت: هیئت نظامی است که روزی خود را بر جهان حاکم خواهد کرد و مردم جهان خواهند دریافت که نظام‌های موجود مقبول نیستند و کارایی لازم را ندارند و چاره‌ای جز پذیرش نظام هیئت ندارند. هیأت نظامی است که ناشی از رابطه اعضای یک امت با یکدیگر در اثر ارتباط با امام است.

رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با اشاره به اینکه هیأت محل ارتباط اعضای هیئت با اهل بیت(ع) نیست، زیرا اگر بنا باشد فردی با این ذوات مقدس ارتباط برقرار کند، می‌تواند به زیارت برود و یا تنهایی در منزل خود زیارت عاشورا بخواند و یا می‌تواند به شیوه‌های دیگری به اهل بیت(ع) توسل پیدا کند، تصریح کرد: زمانی‌که مومنین دور هم جمع‌ می‌شوند ما تکلیفی برای ارتباط آحاد علاقه‌مندان اهل بیت(ع) با یکدیگر داریم حتی این تکلیف به این صورت است که این افراد باید علاقه‌مند به یکدیگر باشند که در این صورت این افراد با یکدیگر زندگی می‌کنند و موجب رونق زندگی یکدیگر می‌شوند. ارتباط آن‌ها موجب سلامت خانواده‌ها و بهبود کسب و کار می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه جدای از رزق و روزی که خداوند در رفاقت مومنین مقدر می‌کند، گفت: این گردهمایی، آثار اجتماعی به عنوان یک گروه قوی نیز دارد و موجب می‌شود تا افراد، یکدیگر را بیدار و هوشیار کنند و با یکدیگر برای اقدامات اجتماعی مهم اعم از کمک‌رسانی در بحران‌ها و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی که موجب تحول در جامعه می‌شود، همکاری کنند.

 

برکات دستیابی مسجد به کارکردهای خود

وی با بیان اینکه در هیأت یک شبکه ارتباطی و عاطفی عمیق پر از اعتماد و ایمان میان افراد با استعدادهای مختلف شکل می‌گیرد، گفت: پیامبر(ص) فرمودند: «إرْتَعوا في رياضِ الجنّةِ. قالوا: يا رسولَ اللّه ِ،وما رِياضُ الجنّةِ؟ قالَ: مَجالِسُ الذِّكرِ؛ در باغ‌هاى بهشت گردش كنيد. عرض كردند: اى رسول خدا ! باغ‌هاى بهشت چيست؟ فرمود: مجالس ذكر» و بعد ایشان به ارتباط میان مومنین سفارش می‌کنند و خداوند نیز در قرآن وعده می‌دهد که میان مومنین مودت ایجاد کند.

پناهیان با بیان اینکه اگر مسجد نیز کارکرد اصلی خود را پیدا کند این اتفاقات در آن مکان نیز رخ خواهد داد اما همواره تفاوت و فاصله‌ای میان مسجد و هیئت وجود دارد، افزود: این تفاوت همان فاصله‌ای است که میان زیارت اباعبدالله الحسین(ع) و زیارت خانه خدا وجود دارد. اصل، زیارت خانه خداوند است اما ثواب زیارت امام حسین(ع) بیشتر است، دلیل چیست؟ هر فردی تفاوت زیارت امام حسین(ع) با زیارت مکه مکرمه را تشخیص داد، می‌تواند تشخیص دهد، چرا باید هیئت داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی از هیئت‌ها محل برگزاری مراسم خود را در مسجد قرار داده‌اند که در این حالت، مسجد در حال به تکامل رسیدن و دستیابی به جایگاه اصلی خود است. هیئت به این دلیل که شبکه‌ای ارتباطی و عاطفی و زمینه ایثارگری را پدید می‌آورد، افراد حاضر در آن با هم زندگی معنوی خواهند کرد.

 

هیئت؛ الگوی تمدن سازی

وی با اشاره به اینکه هیئت یک سبک زندگی معنوی است که در زندگی افراد تاثیرگذار است، گفت: هیئت این سبک زندگی را به قدری جلو می‌برد که شیوه حکمرانی را نیز تغییر می‌دهد. بنابراین شیوه حکمرانی می‌تواند از هیئت الگو بگیرد تا به تمدن نوین اسلامی دست یابد.

پناهیان با اشاره به اینکه هیئتی بودن در بخش‌های مختلف زندگی انسان اعم از تفریح و دید و بازدید اثر خواهد داشت و حتی بر زندگی فرزندان این افراد نیز تاثیرگذار است، گفت: ممکن است من در مجالس مختلفی برای سخنرانی حضور پیدا کنم اما اگر هیئتی نداشته باشم تا گوشه‌ای از آن بنشینم و یا در آن خدمتی داشته باشم، احساس غریبی خواهم کرد. اگر انسان محفل دوستانه‌ای نداشته باشد که در آن به زندگی معنوی بپردازد و فرصت خدمت داشته باشد، بسیاری از مواهب را از دست خواهد داد.

رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه مساجد با شرایط موجود تمام کارکردهای یک هیئت را نمی‌توانند داشته باشند، تصریح کرد: مسجد دارای رئیس، هیئت امنا، محوریت امام جماعت و ... است اما در هیئت جوانان فعالیت دارند. هیئت با برگزاری‌اش در خانه‌ها موجب خدمت مستقیم خانواده‌ها به دین می‌شود. مسجد را نمی‌توان به خانه برد، حتی مسجد دارای خادم است اما در هیئت افراد خود خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خدمتی که افراد هیئت به صورت خودجوش انجام می‌دهند ممکن است در مسجد پیدا نشود، تصریح کرد: همین خدمت موجب ایجاد تعلق خاطر به اهل بیت(ع) و به یکدیگر می‌شود و این مضاعف از نماز خواندن صرف در یک مسجد است که ممکن است فرد خود را مسئول بخش‌های مختلف مسجد هم نداند.

 

هیئتی‌ها در ازدواج فرزندان‌شان مشکلی ندارند

پناهیان با بیان اینکه هیئتی‌ها در ازدواج فرزندان‌شان مشکلی ندارند، گفت: هیئتی‌ها همدیگر را راحت پیدا می‌کنند زیرا فرزندان آنان، از بچگی به هیئت رفته‌اند و بزرگ شدن‌شان را دیده‌اند و زمانی که بنا دارند با یکدیگر وصلت کنند راحت اعتماد می‌کنند زیرا این افراد گریه‌های یکدیگر را دیده‌اند.

رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه فرهنگ جبهه را هیئتی‌ها درست کردند، تصریح کرد: از نزدیک شاهد بودم هر فردی که هیئتی‌تر بود در جبهه کارآمدتر بود و در آن فضا بهترین کانون‌های معنوی نشاط‌آفرینی که قدرت جهاد می‌داد، هیئت‌ها بود. افراد در چادرهای جبهه برای خود هیأت تشکیل می‌دادند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که به حرم حضرت زینب(س) حمله شد و شعار «کلنا عباسک یا زینب» سر داده شد، شعار اجتماعی نبود بلکه ناله‌ای بود که از نای هیئتی‌ها بر آمد و برخی از افراد جامعه نیز به آن پیوستند که توانست ورق را برگرداند./910/422/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰