vasael.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ - 26 October 2019
گزارشی از همایش «مجتهد شهید»؛

شهید مصطفی خمینی؛ نابغه‌ای در علوم اسلامی / مدعیان مرجعیت از زندگی ایشان الگو بگیرند

وسائل ـ آیت‌الله اراکی با بیان این‌که آیت‌الله شهید مصطفی خمینی از لحاظ علمی بسیار جامع و در فروع مختلف علوم اسلامی صاحب نظر و صاحب قلم بودند، گفت: ایشان در فروع مختلف علوم اسلامی اهل علم و اهل اجتهاد بودند.

به گزارش وسائل، همایش «مجتهد شهید» با محوریت سیری در آثارشهید مصطفی خمینی؛ نابغه‌ای در علوم اسلامی/ مدعیان مرجعیت از زندگی ایشان الگو بگیرند علمی‌ و سیره سیاسی آیت‌ الله شهید مصطفی خمینی با حضور آیت‎ الله محمدتقی مصباح یزدی و سخنرانی آیت‌ الله محسن اراکی و حجج‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رحیمیان و حمید روحانی در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آیت‌ الله اراکی با بیان این‌که آیت‌الله شهید مصطفی خمینی از لحاظ علمی بسیار جامع و در فروع مختلف علوم اسلامی صاحب نظر و صاحب قلم بودند، گفت: ایشان در فروع مختلف علوم اسلامی اهل علم و اهل اجتهاد بودند.

وی با اشاره به مهارت و تبحر آیت‌الله شهید مصطفی خمینی در زمینه تفسیر قرآن کریم عنوان کرد: ایشان همواره می‌گفتند «تفسیر حقیقی قرآن کریم از قدرت ما خارج است»، اما با این حال باید گفت که درک ما از تفسیر به همان اندازه درکمان از ذات ربوبی است.

نماینده مردم اراک در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تفسیر مفسران از آیه شریفه «مالک یوم الدین» به نظر آیت‌الله شهید مصطفی خمینی در رابطه با این آیه شریفه اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان احاطه بسیار زیادی بر شاخه‌های علوم اسلامی داشتند.

وی با بیان اینکه همه خیر و برکات امروز جامعه ثمره تلاش‌های امام راحل است، بیان کرد: ما باید راه این بزرگواران را با جدیت ادامه دهیم؛ امروز وظیفه بسیار سنگین و بزرگی بر دوش حوزه‌های علمیه قرار دارد.

آیت‌ الله اراکی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با نهضت خودشان امام علی(ع) را یاری کردند، ابراز داشت: ادامه دادن راه امیرمؤمنان(ع) و مسیر نهضت امام خمینی(ره) امروز وظیفه حوزه‌های علمیه است و ما باید به خوبی آن را انجام دهیم؛ ما باید با ادامه دادن مسیر انقلاب، امام راحل را مورد یاری قرار دهیم و بدانیم یاری امام(ره) به منزله یاری امام زمان(عج) است.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به این‌که آیت‌ الله شهید مصطفی خمینی الگویی بسیار شایسته برای حوزه‌های علمیه هستند، گفت: ما باید ابعاد شخصیت ایشان را به خوبی تبیین کنیم تا افراد از آن الگوبرداری کنند.

وی به ارادت و عنایت امام راحل نسبت به آیت‌الله شهید مصطفی خمینی اشاره کرد و ادامه داد: بنده ده‌ها بار با ایشان سفر رفته‌ام؛ یکی از این سفرها همین پیاده روی‌های اربعین بود که با پای پیاده به کربلا می‌رفتیم. ما در این سفرها به خوبی نسبت به اخلاص و معنویت ایشان پی بردیم.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های آیت‌الله شهید مصطفی خمینی «ساده زیستی» بود، عنوان کرد: ایشان نیز همانند سایر طلاب با شهریه طلبگی و در خانه‌ای اجاره ای زندگی می‌کردند و علیرغم این که «آقا زاده» بودند خود را نسبت به دیگران برتر نمی‌دیدند.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه خانه حاج آقا مصطفی مرکز تکثیر اعلامیه‌های امام خمینی(ره) بود، اظهار داشت: ایشان و برادرشان حاج احمد آقا در اوج ساده زیستی بودند و بعد از انقلاب حتی به دنبال مالک شدن یک خانه هم نبودند، بلکه تا آخر عمرشان ساده زیستی داشتند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله شهید مصطفی خمینی یک مجتهد مسلم بودند، خاطرنشان کرد: ایشان علیرغم برخورداری از اجتهاد و مراتب علمی والا، پبرو محض ولی فقیه بودند و در مسیر انقلاب ذره‌ای از خدمت و سربازی فروگذار نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به نقش محوری آیت‌الله شهید مصطفی خمینی در ۱۵ خرداد سال ۴۲ و در هنگام دستگیری امام راحل بیان کرد: ایشان برای نجات امام(ره) و پیشگیری از اعدام صحرایی ایشان علما و روحانیون را فراخواندند و از جنایات رژیم شاه جلوگیری کردند.

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه حاج آقا مصطفی تا زمان شهادتشان یک دستیار فعال برای امام خمینی(ره) بودند، ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های بارز ایشان «شجاعت» بود که به گونه‌ای جنبه میراثی داشت؛ ایشان بارها مورد سوء قصد قرار گرفته بودند، اما ذره‌ای از گزندها باکی نداشتند.

وی با تأکید بر اینکه حاج آقا مصطفی شخصیتی بسیار وارسته بودند و همواره از مادیات و هر آنچه بوی مادیات می‌داد دوری می‌گزیدند، گفت: کسانی که امروز مدعی مرجعیت بوده و برای رسیدن به مرجعیت دست به هر کاری می‌زنند باید از شخصیت ایشان الگوگیری کرده و از شهرت طلبی و آقازادگی بازی پرهیز کنند.

در بخش پایانی مراسم نیز حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی گفت: شهید سید مصطفی خمینی علامه‌ای بود که می‌توان ایشان را یکی از ارکان حوزه دانست.

وی افزود: امام راحل در زمان حیاتشان شناخته نشد و هنوز هم شناخته نشده است؛ فرزند بزرگوار ایشان نیز چنین است و قدر و منزلت ایشان هنوز مشخص نیست، این مسئله سابقه تاریخی دارد و ائمه(ع) ما نیز در زمان حیاتشان قدردانی نشدند.

این تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با ذکر این مطلب که هنوز هم قدر و منزلت مقام معظم رهبری به درستی شناخته نشده است، بیان کرد: در ۱۱ سالی که در نجف در خدمت امام راحل بودم، هیچ شناختی از امام(ره) به دست نیاوردم.

وی گفت: مرحوم سید مصطفی خمینی انسانی فروتن بود و به همین دلیل همیشه ایشان را یک طلبه فرض می‌کردند، ولی امروز مشخص می‌شود که حد منزلت ایشان از نظر علمی‌و معنوی و عرفانی در چه جایگاهی بوده است؛ خودسازی ایشان بی نظیر بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی یادآورشد: ایشان به گونه‌ای خود را ساخته بود که خود را از نازلترین و کوچکترین طلبه نیز کوچک‌تر می‌دید. هرگز در هیچ محفلی در کنار شخصیت‌ها و علمایی حتی تراز اول و دوم و سوم و افاضل نمی‌نشست. ایشان همیشه در کنار طلاب بود، به حدی با طلاب گرم می‌گرفت که طلاب با ایشان رفتاری صمیمی‌داشتند.

وی افزود: هنوز مقامات علمی ایشان شناخته نشده است. زمانی که حاج آقا مصطفی از بیت امام(ره) خارج می‌شد به هیچ عنوان سعی نمی‌کرد خود نمایی داشته باشد. اعلامیه‌های امام(ره) چاپ و در مکه نیز پخش می‌شد و در بازگشت حجاج، متوجه می‌شدند که این اعلامه چاپ و پخش شده است ولی به هیچ عنوان ناراحت نمی‌شدند.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب بیان کرد: شهید مصطفی خمینی با طلاب ضعیف و فقیر ارتباط بسیار نزدیکی داشت و سعی می‌کرد که در جهت حل مشکلات آنها تلاش کند. ایشان از حال طلاب با خبر بود و از نظر علمی نیز در همه علوم اسلامی تبحر داشت. در همه علوم حوزوی از جمله تفسیر، عرفان، فلسفه، فقه، اصول، ادبیات و شعر تبحر کامل داشت و در اعلی درجه بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی یادآورشد: ایشان حتی در برخی از مسایل فلسفی نیز حلال مشکلات ذهنی طلاب و اساتید بود. در این علوم یک نابغه تمام عیار بود. بنده زمانی از ایشان پرسیدم که چه زمانی مجتهد شدید که فرمود پس از چند سال از بلوغ یعنی تقریبا قبل از ۲۰ سالگی به اجتهاد رسیده است.

وی یادآورشد: همچنین مرحوم حاج آقا مصطفی بینش عمیقی نسبت به مسایل سیاسی داشت.

گفتنی است؛ در پایان مراسم از کتاب «حکومت و ولایت فقیه» نیز رونمایی شد./910/422/ح

 

منبع: مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳