vasael.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱ - 24 October 2019
معاون حقوقی قوه قضائیه در دیدار با نماینده یونیسف در ایران تبیین کرد؛

محور‌های فعالیت دستگاه قضایی ایران در زمینه حقوق کودکان

وسائل ـ معاون حقوقی دستگاه قضا در دیدار با نماینده یونیسف تقویت ظرفیت نظام عدالت برای حمایت از کودکان در تماس با قانون، کودکان در معرض خطر و کودکان متأثر از مهاجرت را محور‌های اصلی فعالیت قوه قضاییه ایران در حوزه حقوق کودکان و نوجوانان اعلام کرد.
به گزارش وسائل، حجت الاسلام محمد مصدق در دیدار محور‌های فعالیت دستگاه قضایی ایران در زمینه حقوق کودکانبا نماینده صندوق بین المللی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران با یادآوری اینکه در دین مبین اسلام و آیات و روایات موجود، به حقوق کودک تأکید فراوان شده است، اظهار کرد: به تأسی از دین مبین اسلام، قانون مجازات جمهوری اسلامی یکی از قوانین مترقی و پیشرفته دنیا است و مجازات‌هایی که در قانون جدید مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ برای کودکان و نوجوانان پیش‌پینی شده، متفاوت از بزرگسالان است. به عنوان مثال اگر دو نفر، یکی بالای ۱۸ سال و دیگری زیر ۱۸ سال سن در جرمی مانند کلاهبرداری مشارکت داشته باشند، فرد بالای ۱۸ سال به مجازات حبس محکوم می‌شود در حالیک ه. برای فرد زیر ۱۸ سال، نگهداری در کانون اصلاح و تربیت پیش بینی شده است و نه مجازات حبس.

معاون حقوقی دستگاه قضا در این خصوص افزود: اساساً در جرایم تعزیری، مجازات اعدام برای کودکان و نوجوانان پیش بینی نشده و این ناشی از اهمیتی است که اسلام و به تبع آن جمهوری اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان قائل است.

وی با بیان اینکه امروزه برای ما «حقوق کودکان» از جمله مسائل مهم به شمار می‌رود، گفت: در همکاری با نمایندگی صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و بر اساس برنامه‌هایی که در بازه زمانی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تنظیم شده، فعالیت‌های ما در این خصوص در سه محور متمرکز شده است.

مصدق در تبیین محور نخست اظهار کرد: محور نخست «تقویت ظرفیت نظام عدالت برای حمایت کودکان در تماس با قانون» است که بر این اساس برگزاری همایش‌های بین‌المللی، کارگاه‌های آموزشی برای قضات، اطفال و نوجوانان (با هدف ارتقا کیفیت رسیدگی) و نشست‌های ملی با موضوعات مرتبط با کودکان از دیدگاه اسلام، همچنین انجام مطالعات به ویژه مطالعات تطبیقی در این حوزه و کمک به تقویت امکانات و تجهیز دادگاه‌های اطفال و نوجوانان پیش‌بینی شده است.

وی «تقویت ظرفیت نظام عدالت برای حمایت از کودکان در معرض خطر» را دومین محور فعالیت‌ها برشمرد و گفت: این امر موضوع بسیار مهمی است و بر همین اساس برگزاری کارگاه آموزشی و انجام مطالعات تطبیقی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده است.

مصدق در خصوص محور سوم خاطرنشان کرد: تقویت ظرفیت‌های کشور برای حمایت از کودکان متأثر از مهاجرت نیز از محور‌های عمده فعالیت‌های ما در بازه زمانی مذکور است و در نهایت امیدواریم در تعامل و همکاری سازنده‌ای که وجود دارد بتوانیم بیش از پیش گام‌هایی اثرگذار در این مسیر برداریم.

در ادامه این نشست خانم اوبرایان، نماینده صندوق بین المللی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران، ضمن ابراز تشکر از معاون حقوقی قوه قضائیه به دلیل راهبری در اجرا و پیشبرد برنامه‌های حمایت از کودکان در ایران و دستاورد‌های کشور در این حوزه گفت: بیان نکات دقیقی که در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده مطرح کردید نشانگر دقت نظر جنابعالی است؛ همچنین دستاورد‌هایی که دولت جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه در خصوص اصلاحات حقوقی برای کودکان در حوزه قوانین کیفری و سایر قوانین کسب کرده از جمله تصویب قانون جدید، تعیین تکلیف تابعیت فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی قابل تقدیر است.

وی با اشاره به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که در حال حاضر در مراحل نهایی تصویب در مجلس شورای اسلامی قرار دارد گفت: در واقع این مصادیق نشان دهنده مجموعه پیشرفت‌هایی است که در حوزه حقوق کودک صورت گرفته و امیدواریم همکاری‌های ما برای ارتقا مسائل مربوط به کودکان با قوه قضاییه بیش از پیش تقویت شود.

نماینده یونیسف در ایران، در پایان با اشاره به پیشرفت‌های ایران در خصوص کودکان در تماس با قانون گفت: یونیسف از تبادل تجارب دولت جمهوری اسلامی و قوه قضاییه در این خصوص با سایر کشور‌ها حمایت می‌کند.

در این نشست تعدادی از مدیران معاونت حقوقی قوه قضاییه و نمایندگی یونیسف در ایران حضور داشتند./908/241/ح
 
منبع: شبستان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲