vasael.ir

کد خبر: ۱۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴ - 23 October 2019

اهمیت جایگاه مسجد در مدیریت جامعه، برای عده‌ای از مسئولان مشخص نیست

وسائل ـ حجت‌الاسلام احتشام حسینی گفت: اینکه برخی از مبلغان به تبعیت از رهبری معظم انقلاب درباره اهمیت مساجد سخن می‌گویند برای گوشزد کردن نقش مهم این خانه‌های خدا در مدیریت جامعه است، موضوعی که بدیهی‌بودن آن برای عده‌ای روشن نیست.

به گزارش وسائل، حجت ‌الاسلام والمسلمین اهمیت جایگاه مسجد در مدیریت جامعه، برای عده‌ای از مسئولان مشخص نیست«سید کاظم احتشام حسینی» در گفت‌گویی بیان داشت: با بیان اینکه بعضی از افراد و مسئولان، ظاهرا اهمیت جایگاه مسجد را درک نکرده اند، اظهار کرد: احتمالا برای یادآور شدن به این گروه بود که مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات مساجد استان تهران در سال 1395 سخن خود درباره مسجد را با این جملات آغاز کردند: «اولین مسئله، اهمیت خود مسجد است و این ابتکاری که اسلام در آغاز ولادت خود برگزید و محل تجمع مردم را بر محور ذکر و دعا و توجه به خدای متعال قرار داد.

اجتماعات مردم به‌ طور طبیعی دارای تأثیراتی است. خب، یک عده ای دور هم جمع می شوند، می گویند، می‌ شنوند، تصمیم می گیرند، ارتباطات فکری برقرار می کنند، داده‌ ها و گرفته ‌های فکری بین خودشان دارند؛ این در کجا اتفاق بیفتد؟ مثلا در باشگاه‌های اشرافی و اعیانی برای کارهای مختلف اتفاق بیفتد که در غرب معمول است، یا در قهوه‌ خانه‌ ها تشکیل بشود؛ [یا مثل‌] روم باستان که در حمام ها آن‌ وقت یک چنین اجتماعاتی تشکیل می شد و دور هم مردم جمع می شدند و رفتن حمام بهانه بود برای اینکه بگویند و بشنوند؛ یا در جایی تشکیل بشود که محور آن اقامه ‌ی صلات است؛ این خیلی فرق می کند. وقتی اجتماع بر محور نماز و ذکر به وجود آمد، آن ‌وقت یک معنای دیگری پیدا می کند، یک جهت دیگری پیدا می کند، دل ها را به سمت دیگری می کشاند؛ این ابتکار اسلام بود.»

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) افزود: این که مدام برخی از مبلغان دین و ائمه جماعات به تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب، مدام درباره اهمیت مساجد سخن می گویند برای گوشزد کردن نقش مهم این خانه های خدا در مدیریت جامعه است، موضوعی که شاید برای اکثریت مردم و مسئولان، بدیهی است اما برای عده ای چنین نیست.

وی با بیان اینکه اهمیت مسجد در دین اسلام صرفا به نقش عبادی و معنوی آن محدود نمی شود بلکه به کارکردهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی آن نیز مربوط است، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره در جمع ائمه جماعات مساجد استان تهران، خاطرنشان کردند: «بله، معبد در همه‌ ی ادیان هست -که می ‌نشینند در آنجا و عبادت می کنند- لکن مسجد با معابد مسیحی و یهودی و بودایی و بعضی جاهای دیگر که ما دیده ‌ایم یا شنیده ‌ایم متفاوت است. در مسجد، پیغمبر اکرم(ص) نمی رفت فقط نماز بخواند و بیرون بیاید؛ کاری که برای اجتماع پیش می ‌آمد و مهم بود، صدا میزدند: اَلصلوٰةُ جامِعَة؛ بروید به سمت محل صلات؛ برای چه؟ برای اینکه راجع به مسئله‌ی جنگ مشورت کنیم یا خبر بدهیم یا همکاری کنیم یا بسیج کنیم امکانات را و بقیه‌ی چیزها؛ و شما در تاریخ اسلام مشاهده می کنید که مساجد، مرکزی برای تعلیم بود؛ می‌ شنویم و در روایات می خوانیم که در مسجدالحرام یا مسجدالنبی حلقه ‌ی درس زید و عمرو و بکر از نحله‌ های مختلف فکری و مذهبی وجود داشت؛ معنای این خیلی متفاوت است با کلیسیا یا با کنیسه‌ ی یهودی که فقط می روند آنجا، یک عبادتی می کنند و بیرون می ‌آیند. مسجد پایگاه است و این پایگاه بر محور ذکر و نماز است.»

احتشام حسینی در ادامه با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره نقش ائمه جماعات درباره نماز «یکی از کارهای مهم ائمه ‌ی محترم جماعات در مساجد، تبیین مسئله‌ ی نماز برای مردم است که قدر نماز را بدانیم؛ اگر این شد، نمازها کیفیت پیدا خواهد کرد»، گفت: موضوع نماز و مسجد، شبیه ماهی و آب است، همانطور که این جاندار شاید فقط وقتی از آب بیرون آورده شود، قدر آن را می داند، مردم هم شاید به رفتن به مسجد برای اقامه نماز عادت کرده اند، اهمیت پیوند این دو را نمی دانند. احتمالا به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از طرح موضوع اهمیت مسجد، درباره جایگاه مسجد و نقش ائمه جماعات در تبیین و ترویج این فریضه الهی سخن گفتند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در ترسیم جایگاه دقیق مسجد تاکید کردند: «مسجد می تواند پایگاه همه‌ کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌ سازی، اصلاح دل و اصلاح دنیا و مقابله ‌با دشمن و زمینه ‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی و بصیرت ‌افزایی افراد» بنابراین مسئولان کشور باید در اجرای همه برنامه های خود، پیوست مسجدی را لحاظ کنند که در این صورت با تقویت پیوند مسجد و جامعه، شاهد رونق سبک زندگی دینی و کاهش بسیاری از معضلات و مشکلات فرهنگی در کشور خواهیم بود./908/422/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹