vasael.ir

کد خبر: ۱۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶ - 10 October 2019

عمل غیرشرعی برخی کارگزاری‌ها در خرید اعتباری سهام

وسائل ـ عضو شورای فقهی بانک مرکزی از بررسی موضوع «خرید اعتباری سهام» در جلسه امروز این شورا خبر داد.

به گزارش وسائل، سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانکعمل غیرشرعی برخی کارگزاری‌ها در خرید اعتباری سهام مرکزی و نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگویی بیان داشت:، از بررسی این موضوع در جلسه امروز ۱۷ مهرماه شورای فقهی بانک مرکزی خبر داد و گفت: موضوع خرید اعتباری سهام، نوعی پل ارتباطی بین بانک مرکزی و بازار سرمایه است و بنده بنا دارم در جلسه امروز شورای فقهی، این موضوع را مطرح کنم.

عمل خلاف شرع برخی کارگزاری‌ها

وی ادامه داد: روشی هم کمیته فقهی در سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب کرده که اگر بخواهیم خرید اعتباری سهام را به صورت شرعی انجام دهیم باید بر اساس این روش عمل کنیم؛ به این صورت که رابطه بانک با کارگزاری به صورت مشارکت و رابطه کارگزاری با خریدار و متقاضی سهام به صورت مرابحه باشد.

موسویان افزود: در واقع این ترکیبی از قرارداد مشارکت و مرابحه است. برخی از کارگزاری‌ها معتقدند که اجرای این موضوع مشکل دارد و به همین جهت خودشان ابداع جدیدی کرده‌اند و اجرایی هم می‌شود که از جهت شرعی مشکل دارد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: متأسفانه برخی از کارگزاری‌ها  مدل ابداعی خودشان را اجرایی کرده و برخی از کارگزاری‌ها هم همان مدل کمیته سازمان بورس را اجرا می‌کنند.

هشدار به کارگزاری‌های متخلف

وی تأکید کرد: بنده خدمت آن دسته از کارگزاری‌هایی که عمل‌شان مشکل شرعی دارد عرض کردم که وظیفه دارم هم در شورای فقهی بانک مرکزی و هم در کمیته فقهی سازمان بورس این موضوع را مطرح کنم که در مقام اجرا خلاف آن مصوبه عمل می‌شود.

نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: بنده عرض کردم که یا باید به روشی برگردند که در کمیته فقهی سازمان بورس تصویب شده و اگر هم اشکالی وجود دارد مدل جایگزین آن را پیشنهاد بدهند تا در آنجا تصویب شود اما اگر چنین چیزی تصویب نشود آن‌ها نباید به صرف اینکه ما بازار را رونق دهیم از راهی خلاف شرع استفاده کنند./908/422/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵