vasael.ir

کد خبر: ۱۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴ - 30 September 2019
معاون فضای مجازی دادستان کل کشور مطرح کرد؛

جای خالی مسئولیت قانونی برای نشر دهندگان اخبار کذب

وسائل ـ دکتر جاویدنیا گفت: هیچ مسئولیتی قانونی برای نشر دهندگان اخبار کذب در قانون در نظر گرفته نشده است.
به گزارش وسائل، جواد جاویدنیا معاون فضای مجازیجای خالی مسئولیت قانونی برای نشر دهندگان اخبار کذب دادستان کل کشور در نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانه‌ها در قبال نشر اکاذیب» که امروز (یکشنبه ۷ مهرماه) برگزار شد؛ در رابطه با انتشار اخبار کذب در رسانه‌ها و صیانت از حقوق مردم در فضای مجازی اظهار کرد: انتشار اخبار کذب در رسانه‌های سنتی هم وجود داشت، اما ابزار‌ها و دامنه گسترش آن‌ها متفاوت بود، به همین دلیل سازوکار قانونی برای برخورد با این گونه اخبار وجود دارد.

وی افزود: طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه ابتدا مسئولیت انتشار اخبار را به دستگاه‌های ذی ربط می‌دهیم و بعد برخورد قضایی انجام می‌شود.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با بیان اینکه برای برخورد با انتشار اخبار کذب در قانون سازوکار قانونی وجود دارد، گفت: ماده ۷۴۶ آیین دادرسی کیفری و مواد قانون مطبوعات به این موارد مربوط می‌شوند، اما این سوال پیش می‌آید که آیا راه حل قضایی می‌تواند راه حل مسئله باشد.

جاویدنیا تصریح کرد: چرا شرایط باید به گونه‌ای پیش رود تا رسانه‌ای که دارای مجوز است، خبری را بدون اطمینان از صحت آن منتشر کند و رسانه‌های دیگر هم پیرو آن خبر را منتشر کنند و افراد سرشناس هم مانور دهند و یک جریان سازی خاص ایجاد شود.
 

مرجع مشخصی برای برخورد با بازنشرکنندگان خبر نداریم

وی افزود: دلیل انتشار این گونه اخبار این است که هیچ گونه مسئولیتی برای بازنشر دهندگان خبر وجود ندارد و در قانون بر‌ای افرادی که اقدام به بازنشر خبر می‌کنند، مرجعی در نظر گرفته نشده است.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: فرض کنید برای انتشار اخبار در فضای مجازی مجازات مُشَدَده در نظر گرفته شود، اما آیا سازوکاری برای پیدا کردن منتشرکننده اخبار در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال فرض کنید خبری در فضای مجازی منتشر شود و پلیس فتا با دردسر زیاد می‌تواند فرد منتشر کننده را پیدا کند، زیرا سرور‌های این نرم افزار‌ها در کشور وجود ندارد، اما خود نرم افزار در دسترس مردم است.

جاویدنیا بیان کرد: اگر تمام توان خود را بگذاریم تا یک خبر کذب را در نرم افزار‌های خارجی حذف کنیم این امکان وجود ندارد، اما اگر پیام رسان داخلی باشد، می‌توان به مدیران آن گفت: یک خبر را از آن شبکه حذف کنند.

وی افزود: بار‌ها دیده‌ایم که برای یک خبر تکذیبیه هم منتشر می‌شود، اما نمی‌توانیم اثرگذاری خبر اصلی را از بین ببریم، حتی اگر تکذیبیه را بار‌ها از رسانه‌های جمعی پخش کنیم.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور بیان کرد: باید مسئول دانستن مدیر پیام رسان را به طور جدی پیگیری کنیم و بعد بیاییم بررسی کنیم که آیا مجازات‌های در نظر گرفته شده اثرگذار است و یا نه؟

جاویدنیا گفت: خبر و رسانه دچار تحول شده و رسانه‌ها از حالت متمرکز خارج شده‌اند، عموما انتشار اخبار کذب از سوی دشمن انجام می‌شود.

وی افزود: عاملی که باعث شد ۱۸ هزار نفر دعوت کننده امام حسین (ع) به کربلا تبدیل به ۳۰ هزار دشمن شود، انتشار یک خبر کذب بود.
 

مقابله با اخبار کذب به بستر قضایی صفر نیاز ندارد

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور تأکید کرد: برای مقابله با اخبار کذب یک بستر قضایی صفر نیاز نیست و تا زمانی که یک مرجع نداشته باشیم که مورد اعتماد مردم باشد و صحت اخبار را بررسی کند، مجداد با تغییر نرم افزار‌ها شاهد انتشار اخبار کذب خواهیم بود.

جاویدنیا با بیان اینکه امروز افشاگری به یک برند تبدیل شده است، افزود: اگر بستر‌های انتشار اخبار همین بماند، دشمن از این فضا برای متزلزل کردن نظام استفاده می‌کند. حال اگر بستری ایجاد شود که قبل از انتشار اخبار به مسائل و شایعات پاسخ دهد و بعد خبر‌ها منتشر شوند، شاهد کم شدن شایعات و اخبار کذب در رسانه‌ها خواهیم بود.

وی افزود: در بحث مواجهه با اخبار کذب ضرورت دارد که حتما دستگاه‌ها و سازمان‌هایی حضور داشته باشند.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: وجود تشکیلات متمرکز ضروری است و می‌تواند بستر مهم مواجهه با این مشکلات باشد.

جاوید نیا گفت: وقتی خبر کذب و ناصحیحی منتشر می‌شود تأثیر گذاری دارد، اما تکذیبیه آن تأثیرگذاری موثری ندارد، به همین دلیل باید در بستر‌هایی سرمایه گذاری کنیم که مدیران آن حمایت کنند.

وی با اشاره به صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر شکسته شدن انحصار دشمن در فضای مجازی افزود: حرف نظام و حرف انقلاب باید در جریان رسانه‌ای فضای مجازی دنبال شود، زیرا آگاه سازی در جهان هدف است.
 

کاندیدا‌های انتخابات اجازه انتشار هر خبری را ندهند

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: جریان سازی در فضایی که مدیریت آن به دست شما نیست، سخت است و می‌بینید که بسیاری از صفحات جریان انقلاب در فضای مجازی بسته شده است.

جاویدنیا با بیان اینکه جهت گیری باید به سمتی باشد که مردم متوجه امنیت باشند، گفت: باید جریان سازی مناسب صورت گیرد و حال متوجه شده‌ایم که هشتگ‌ها چقدر توانسته‌اند مانع از اخبار کذب باشند.

معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور درباره برگزاری انتخابات در کشور تصریح کرد: از طرفداران کاندیدا‌ها تقاضا داریم هر خبری را منتشر نکنند و به هر منبعی نیز اعتماد نکنند و خود کاندیدا‌ها نباید اجازه دهند که تا قبل از اطمینان خبری منتشر شود، چراکه یک خبر ممکن است سرنوشت آن‌ها را تغییر دهد./908/241/ح
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۳:۳۶
طلوع افتاب
۰۶:۱۶:۴۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۰۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۰:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۸:۵۸