vasael.ir

کد خبر: ۱۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸ - 29 September 2019
معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور:

رفتار افراد مسئولیت آور است / هیچ حقی بدون مسئولیت معنا ندارد

وسائل ـ امیری اصفهانی گفت: رفتار افراد دارای اثرگذاری مسئولیت آور است و این به معنی مسئولیت و مسئولیت پذیری است.
به گزارش وسائل، امیری اصفهانی معاون سیاسی امنیتیرفتار افراد مسئولیت آور است/ هیچ حقی بدون مسئولیت معنا ندارد دادستان کل کشور در نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانه‌ها در قبال نشر اکاذیب» که امروز (یکشنبه ۷ مهرماه) برگزار شد؛ اظهار کرد: شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و مدافعان حرم و در رآس آن‌ها امام راحل الگوی مسئولیت پذیری بودند.

وی افزود: زندگی در دنیای امروز تفاوت جدی با دیروز دارد و اگر بخواهیم موفق باشیم باید با عبرت از گذشته مدیریت خوبی در زندگی اجتماعی و فردی داشته باشیم.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور گفت: باید در اجتماع حضور موثر داشته باشیم و این حضور موثر نیازمند شناخت درست است.

امیری اصفهانی تصریح کرد: ساختار‌های زندگی دیروز طولی بود و ساختار‌های زندگی در دنیای امروز عرضی است. این موضوع در تمام عرصه‌ها صدق می‌کند.

وی افزود: امروز یک پیام در فضای مجازی تولید و بدون واسطه در تمام جهان منتشر می‌شود.

معاون سیاسی-امنیتی دادستان کل کشور گفت: رویکرد‌های دنیای دیروز رویکرد‌های فردی بود و رویکرد‌های دنیای امروز مشارکت جویانه و ائتلافی است و فرآیند‌های دنیای دیروز پیچیده و فرآیند‌های دنیای امروز ساده است و سازوکار‌های دنیای دیروز مانا و ماندگار بود و سازکار‌های دنیای امروز پویا است.
 

مسئولیت پذیری در عرصه‌های حقوقی و اجتماعی جزء لاینکف افراد است

امیری اصفهانی تصریح کرد: ابزار‌های دیروز و امروز با یکدیگر متفاوت هستند. ابزار‌های دنیای دیروز یک طرفه و یک جانبه بود و ابزار‌های دنیای امروز چند کاره و چند وجهی است، به عنوان مثال امروز هر امکانی را می‌توان از یک گوشی موبایل گرفت، اما در گذشته فقط امکان صحبت داشت.

وی افزود: اگر با ابراز‌های امروز آشنا نشویم، امروز را که هیچ بلکه دنیای فردا را هم از دست خواهیم داد.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور گفت: هر انسان مکلف به کار یک بعدی نیست و نمی‌تواند حیات غیر اجتماعی داشته باشد. بنابراین ظهور احساس و رفتار فرد فراتر به خودش نیست و رفتار او بر دیگران هم اثر دارد و ممکن است این اثر مثبت و یا منفی باشد، به همین دلیل رفتار افراد دارای اثرگذاری مسئولیت آور است و این به معنی مسئولیت و مسئولیت پذیری است.

امیری اصفهانی تصریح کرد: مسئولیت پذیری چه در عرصه حقوقی و چه در عرصه اجتماعی جزء لاینکف افراد است و هیچ فردی نمی‌تواند از مسئولیت اجتماعی فرار کند و هیچ حقی بدون مسئولیت معنا ندارد و هر فردی حقوقی را مورد استیفا قرار می‌دهد باید پاسخگو باشد و مسئولیتی را نمی‌توانیم از فردی مطالبه کنیم که در ابتدا به این فرد مسئولیت داده باشیم.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور گفت: هر مسئولیت اجتماعی یک تعریف جداگانه به نام مسئولیت حقوقی در کنارش دارد.‌

امیری اصفهانی تصریح کرد: نمی‌توانیم بین مسئولیت حقوقی و مسئولیت اجتماعی تفکیک قائل شویم و این دو یک روی سکه هستند.

وی افزود: بین وجود واقعیت (مانند وجود فساد) و احساس آن یک تفاوت معنی دار وجود دارد و بین احساس موضوع و بیان آن هم تفاوت زیادی وجود دارد.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور گفت: مفهوم رسانه به معنای واقعی کلمه مهم است؛ وقتی رسانه در ذهن پر‌وری اهمیت دارد نمی‌توان منکر آن شد.

امیری اصفهانی ادامه داد: باید پذیرفت امروز مقوله‌ای به اسم رسانه تأثیر مهمی در مناسبات اجتماعی و فردی دارد و نمی‌توان منکر وجود آن شد و باید نسبت به مواجهه مناسب با این پدیده تدبیر داشته باشیم.

وی افزود: گاهی اوقات حرفی زده می‌شود که مخاطب نسبت به آن برداشت دیگری دارد؛ در حوزه رسانه همه حقایق تبدیل به واقعیت می‌شوند و همه واقعیت‌ها قابل تصور و تصدیق نیستند.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور گفت: همه آنچه که قابل بیان است، قابل نگارش نیست و انتقال صحیح برداشت گوینده همان مفهوم را به شنونده نمی‌رساند.

امیری اصفهانی با بیان اینکه پدیده‌های امروز چند وجهی شده‌اند، تصریح کرد: دیگر پدیده یک وجهی وجود ندارد و هر پدیده‌ای از چند جنبه تشکیل شده است.

وی افزود: پدیده‌ها قابلیت تبدیل پیدا کرده‌اند و ممکن است در مدت زمانی کوتاه تغییر پیدا کنند و این موضوع در رسانه اهمیت بسیار دارد و شناخت آن حائز اهمیت است.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور گفت: چه از ناحیه اشخاص صلاحیت دار برای وضع ضبط و چه از سمت ضابط قوانین زمان احتیاج است و بار کردن ضابطه قدیم بر پدیده جدید اشتباه است.

امیری اصفهانی تصریح کرد: اصل تناسب در شرایط امروز جامعه لازم الرعایت است و در اسلام هم احکام اولیه و ثانویه وجود دارد.

وی افزود: در قانون رسانه که ناظر بر تمام مجموعه‌های خبری است، رسانه‌هایی که پروانه فعالیت داشته باشند مشمول قوانین می‌شوند، اما رسانه رسمی یا غیررسمی اهمیت ندارد، بلکه ضرورت انتظام بخشی برای تمام آن‌ها اهمیت دارد و هیچ تفاوتی میان مکاتب مختلف اجتماعی وجود ندارد و هر ضابطه‌ای با هر مبنایی بر رسانه حاکم است.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور درباره چگونگی اجرای ضوابط گفت: باید یک الگوی مناسب و سازوکار درست برای وضع ضوابط در عرصه عملیات رسانه‌ای داشته باشیم.
 

مطالبه از دولت وظیفه رسانه‌هاست

امیری اصفهانی ادامه داد: اگر قانون مطبوعات روی یک بخش رسمی حاکم است، نباید احساس کنیم که بخش دیگر مشمول ضوابط نیست و دولت به معنای عام و هر شخص متولی امر حاکمیت وظیفه بالا بردن سطح آگاهی عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده از ظرفیت رسانه‌های گروهی را برعهده دارد.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از وظایف رسانه‌ها مطالبه از دولت است، گفت: رسانه‌ها باید بگویند که دولت به معنای عام کار خود را انجام می‌دهد یا نه و امروز در نظام اجتماعی با درک رسانه مواجه هستیم.

امیری اصفهانی تصریح کرد: هر فردی متناسب با درک خود با انواع منابع خبری مواجه است و دولت باید شهروندان را از این منظر مورد توجه قرار دهد و مهارت تحلیل وجود ندارد و باید به این موضوع توجه داشت.

وی افزود: علاوه بر فهم مختلف، موضوعات هم متعدد هستند و در دامنه وسیع موضوعات نمی‌توان فهم مشترک ایجاد کرد و نباید انتظار درک مشترک از مخاطبان داشته باشیم.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور با بیان اینکه نمی‌توان منکر استفاده ابزاری از رسانه‌ها شد، گفت: مقاصد سیاسی و اجتماعی خبر مهم است.
 

پیشرفت صنعت و تولید بدون امنیت امکان پذیر نیست

امیری اصفهانی درباره انتخابات بیان کرد: امنیت اصلی‌ترین حق عمومی و زیرساخت پیشرفت است و و صنعت و تولید بدون امنیت امکان پذیر نیست و تمام مولفه‌های شاخص پیشرفت در اقتصاد و فرهنگ و شئون اجتماعی به امنیت وابسته است.

وی افزود: امنیت تنها محدود به امنیت فیزیکی نیست، بلکه امنیت سطوح مختلفی دارد؛ امنیت اجتماعی، اقتصادی، روانی، اخلاقی، اعتقادی و غیره همه ذیل عناوین امنیت هستند.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور با بیان اینکه دولت و شهروندان مکلف هستند در ایفای امنیت نقش آفرین باشند، گفت: در آستانه انتخابات و از آنجایی که انتخابات عرصه بیان مطالب صحیح و غلط است و ممکن است در ذهن مخاطب نقش آفرین باشد.

امیری اصفهانی ادامه داد: رسیدن به صندلی مجلس باب مطلوب هر فردی است و ممکن است راه رسیدن آن متفاوت باشد و فردی برای رسیدن به آن تمام امنیت‌های اخلاقی را زیر پا بگذارد و سیاه نمایی کند و از منابع غیرحقیقی اطلاعات غلط به جامعه دهد.

وی تصریح کرد: رسانه می‌تواند این مسیر را به سمت امنیت ببرد یا به گونه‌ای عمل کند که امنیت کلی مورد تعرض قرار گیرد و نباید امنیت را نادیده گرفت./910/241/ح
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۳:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۷:۲۱
اذان مغرب
۲۰:۱۵:۴۳