vasael.ir

کد خبر: ۱۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲ - 28 September 2019
حجت الاسلام نقی‌پورفر:

خانواده در تدبیر نظامات اجتماعی باید محور باشد

وسائل ـ حجت الاسلام نقی‌پورفر با اشاره به این‌که دشمن بهتر قدر، قیمت و کارآمدی انقلاب را درک می‌کند، بیان داشت: راه علاج شیطنت خارجی‌ها و تغییر تفکر اشتباه خودی‌ها نشان دادن کارآمدی نظام است. کارآمدی نظام باید در بخش‌های فرهنگی، اخلاقی، تربیتی و… نشان داده شود که تحول نرم افزاری جامعه به شمار می‌آید.

به گزارش وسائل، استاد ولی‌الله نقی‌پورفر، استاددشمن از برخی خودی‌ها حی و زنده بودن انقلاب را بهتر می‌فهمد/ خانواده در تدبیر نظامات اجتماعی باید محور باشد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگویی سه عامل را در بی‌توجهی و یا کم توجهی به علوم انسانی ـ اسلامی دخیل دانست و در توضیح هر کدام بیان داشت: عامل نخست، عدم فهم درست گزاره‌های دینی است.

وی افزود: متأسفانه حق اسلام را در تبیین ارزش‌های آن ادا نکرده‌ایم. خیال می‌کنیم اسلام را درست فهمیده‌ایم و اشکال در عمل است در حالی که این سخن درستی نیست. آسیب و اشکال در شناخت گزاره‌هاست، بسیاری از گزاره‌هایی که به نام اسلام می‌فهمیم را باید مبتنی بر قرآن، سنت و عقل قطعی اصلاح کنیم.

استاد نقی‌پورفر روش شناسی فهم گزاره‌های دینی را شامل چهار گام نقلی، عقلی، تجربی و شهودی دانست و بیان داشت: در تمامی عرصه‌های علوم اسلامی این‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: نخستین اشکال در فهم دین به روش شناسی ناقص در حوزه‌های علمیه باز می‌گردد، با روش شناسی ناقص مسلماً دستاوردها نیز ناقص خواهد بود که متأسفانه برخی همین دستاوردهای ناقص را تمام دین تلقی می‌کنند و این خود به طرف مقابل بهانه می‌دهد تا چنین اشتباهاتی را به کل قرآن و سنت سرایت دهد.

این استاد حوزه، نخستین قدم اصلاحی در تفکر دینی را استفاده از روش شناسی اجتهاد عنوان کرد و یادآور شد: نیازمند روش شناسی اجتهادی جامع در علوم اسلامی و علوم انسانی هستیم.

وی اضافه کرد: باید نسبت به چارچوب‌های اساسی و بنیادی که در طی قرون گذشته انجام شده، بازنگری صورت گیرد تا محصول از اصالت بنیادی‌تر برخوردی باشد، سپس دستاوردهای آن را با علم مواجه کنیم.

استاد مدیریت اسلامی با تأکید بر این‌که از یک سو شدت بالای انتظارات و از سوی دیگر فقدان کارآمدی سبب شده عده‌ای بر این باور غلط برسند که اسلامی سازی علوم انسانی کار اشتباهی است، گفت: متأسفانه برخی که با قدرت و قوت در این عرصه نیز وارد بودند، اکنون چنین سخنانی را می‌گویند.

وی ادامه داد: اشتباه اصلی آنجاست که خیال می‌کنیم روش شناسی ما از دین کامل بوده و دستاوردهای خوبی داریم، پس باید اجرایی کنیم. این نوع نگاه بلا درست کرده و وقتی دستاوردهای ناقص ما نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند، سند و عاملی برای مخالفت دیگران می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه عامل دوم را انتظارات فراتر از واقع نسبت به دستاوردهای نظام دانست و اذعان داشت: غرب سابقه تحول ۲۰۰ الی ۳۰۰ ساله دارد ولی ما بدون واقع‌نگری و توجه به مشکلات و محدودیت‌های نظام انتظار داریم طی ۴۰ سال تحول علمی و فرهنگی بسیار درخشانی صورت گیرد.

وی افزود: متأسفانه در کنار انتظارات فراوان، نگرش ناقصی نیز به دستاوردهای نظام وجود دارد، یعنی آسیب‌ها را می‌بینیم ولی قوت‌ها را نمی‌بینیم. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم سعی کرده‌اند با برشمردند قوت‌های نظام، انقلاب را موجودی حی و زنده نشان دهند.

استاد نقی‌پورفر تصریح کرد: عده‌ای تنها بخش خالی لیوان را می‌بینند و رهبری در گام دوم سعی کرده‌اند بخش پر لیوان را به تصویر بکشند تا خودی‌های که از دست می‌روند را حفظ کنند. ولی با وجود تمام مسائل مانند نفوذ، مشکلات بیرونی و… حرکت انقلاب روبه جلو است.

این استاد حوزه، عامل سوم را شیطنت دشمنان عنوان کرد و گفت: شدت و قوت شیطنت دشمن بسیار بالاست، چون می‌داند اگر نظام کارآمدی خود را تصویب کند و دیگران آن را ببینند، جهان متحول خواهد شد. به همین دلیل به شدت در عرصه سخت افزاری و نرم افزاری برای زمین زدن انقلاب سرمایه‌گذاری کرده تا ما را به بن بست بکشاند.

وی تأکید کرد: تلاش دشمن گرفتن انگیزه از نخبگان برای جلوگیری و متوقف کردن حرکت انقلاب است. دشمن حی و زنده بودن و حرکت روبه جلوی نظام را بهتر از ما می‌فهمد. اطلاعاتش دقیق‌تر و عمیق‌تر است، چون می‌داند علیرغم شیطنت‌های سنگینی که با آن‌ها می‌توانست دهه‌ها مملکت را زیر و رو کند، ولی دستاوردهای چندانی نداشته است.

استاد نقی‌پورفر با اشاره به این‌که دشمن بهتر قدر، قیمت و کارآمدی انقلاب را درک می‌کند، بیان داشت: راه علاج شیطنت خارجی‌ها و تغییر تفکر اشتباه خودی‌ها نشان دادن کارآمدی نظام است. کارآمدی نظام باید در بخش‌های فرهنگی، اخلاقی، تربیتی و… نشان داده شود که تحول نرم افزاری جامعه به شمار می‌آید. در حوزه و نظام تعلیم و تربیت باید تحول اساسی ایجاد شود.

وی راه برون رفتن از مشکلات نرم افزاری نظام را محور قرار دادن خانواده در تدبیر نظام اجتماعات برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد انقلاب عظیمی در اداره نظام ایجاد می‌شود.

استاد حوزه با ابراز تأسف از عدم شناخت جایگاه سند خانواده تصریح کرد: متأسفانه جایگاه این سند شناخته نشده و آن را سندی در کنار اسناد دیگر می‌دانند. در حالی که گزاره‌های این سند حاکم بر اسناد بالادستی است. چون خانواده را محور تدبیر و تحول می‌داند.

وی ادامه داد: برخی خیال می‌کنند سند خانواده سند زیردستی است. در حالی که سند خانواده سند زیرین گام دوم انقلاب است، یعنی بر پایه آن می‌توان گام دوم را به درستی پیش ببرد. این سند نقش همه جانبه و بنیادی دارد و می‌تواند تمام نظامات شامل تربیتی، حوزوی، دانشگاهی، اقتصادی و… را به شدت متحول کند. انقلابی در نظامات صورت دهد.

استاد نقی‌پورفر اظهار کرد: اگر آثار و برکات خانواده محوری را در تدبیر نظامات خوب درک کنیم به شدت جریان نخبگی ما از تشدد به همگرایی کشانده می‌شود./908/422/ح

 

منبع: مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳