vasael.ir

کد خبر: ۱۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶ - 23 September 2019
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

نظارت درون دستگاهی، اثربخشی مبارزه با فساد را بیشتر می‌کند

وسائل ـ محمد علی پورمختار بیان کرد: مسئولین اجرایی دستگاه‌ها شناخت بیشتری از زوایای کار ادارات خود و خلاء‌های آن دارند. بدون تردید اگر نظارت درون دستگاه‌ها بیشتر باشد، اثربخشی در مبارزه با فساد نیز بیشتر خواهد بود.
به گزارش وسائل، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیونظارت درون دستگاهی، اثربخشی مبارزه با فساد را بیشتر می‌کند گفتگو در خصوص راهکار‌های مقابله با فساد در ساختار دولتی با دکتر محمد علی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی به روی آنتن رفت.

محمد علی پور مختار در آغاز با اشاره به انتصاب حجت الاسلام رئیسی رئیس جدید قوه قضائیه، گفت: با توجه به این انتصاب و تاکیدات مکرر رهبری، امر مبارزه با فساد در قوه قضائیه و خارج از آن در دستگاه‌های مختلف آغاز شده است و حقیقتا یک خوشحالی و امیدواری را در مردم ایجاد کرده است به طوری که افرادی که قبلا نسبت به وضعیت فساد و دستگاه قضای منتقد بودند، در حال حاضر نسبت به رویه قوه قضائیه احساس رضایت دارند.

وی در عین حال تاکید کرد: برخورد در قوه قضائیه آخرین راهکار است و طبیعتا قبل از اینکه فسادی ایجاد شود و قوه قضائیه ورود کند، باید در دستگاه‌های مربوطه در امر پیشگیری و توجیه نیروی انسانی اقدام شود. در این راستا می‌توان از مجموعه خدمات دولت الکترونیک که در قانون ارتقاء سلامت اداری تاکید شده است، استفاده کرد. البته متاسفانه همچنان شاهد هستیم قانون ناقص اجرا می‌شود و برخی از مواردی که در قانون مورد تاکید قرار گرفته است، نادیده می‌شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید بخش‌های بازرسی خود را تقویت کنند، عنوان کرد: البته سازمان بازرسی در زمینه مقابله با فساد فعالیت می‌کند، اما این سازمان با محدودیت‌های زیادی مواجه است، زیرا نیروی انسانی کافی برای نظارت در همه دستگاه‌ها ندارند و بر مبنای گزارشات و اطلاعات و یافته‌ها عمل می‌کند و به همین دلیل شاید سالی یک بار نوبت بازرسی به یک دستگاه نرسد. این مسائل نظارت بخش‌های بازرسی دستگاه‌ها بر عملکرد نیروی انسانی خودشان را ضروری می‌کند.

وی بیان کرد: در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، بخش‌های بازرسی، حراستی، نظارتی وجود دارد و باید آن‌ها را همراه و هماهنگ کرد. نباید فراموش کنیم مسئولین اجرایی دستگاه‌ها شناخت بیشتری از زوایای کار ادارات خود و خلاء‌های آن دارند. بدون تردید اگر در این بخش سخت گیری وجود داشته باشد، اثربخشی در مبارزه با فساد نیز بیشتر خواهد بود و کار قوه قضائیه نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

پور مختار از تبعات طرح پرونده‌های فساد در قوه قضائیه گفت و اظهار کرد: باز شدن پرونده در قوه قضائیه تبعات روحی و روانی برای مردم دارد، زیرا در جامعه این برداشت ایجاد می‌شود که فساد به صورت گسترده وجود دارد./908/241/ح
 
 
منبع: رادیو گفت‌وگو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶