vasael.ir

کد خبر: ۱۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳ - 11 September 2019
مهندس غلامی در گفت‌و‌گو با وسائل مطرح کرد؛

مهار تحریم و تورم با تبدیل ریال به پولطلا

وسائل ـ مدیر گروه معیشت و اقتصاد موسسه مطالعات تمدن اسلامی با تاکید بر اینکه نظام پولطلا می‌تواند به راحتی در کشور ما اجرایی و جایگزین ریال شود، گفت: مطمئن هستیم که در اثر این جایگزینی تورم غیر ممکن و تحریم‌های پولی قابل دور زدن می‌شوند و نظام پولی غرب که مسلط بر نظام پولی کشور است را می‌توان از میان برداشت و در نتیجه الگوی معیشتی تمدن اسلامی را با پولطلا شکل بدهیم.

به گزارش خبرنگار وسائل، با توجه به نقش مبنایی پول در بناینظام پولطلا به راحتی می تواند در کشور ما اجرایی و جایگزین ریال شود/ مهار تحریم و تورم با تبدیل ریال به پولطلا ساختارهای اقتصادی، یکی از نکات مهمی که همواره در مطالعات اندیشمندان اسلامی در حوزه‌ اقتصاد مورد تأکید قرار می‌گیرد لزوم مطرح کردن مال، به‌خصوص «طلا» به عنوان «مبنای پولی معیشت اسلامی» است.

در همین راستا خبرنگار پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در مصاحبه‌ای با مهندس محمد غلامی مدیر گروه معیشت و اقتصاد موسسه مطالعات تمدن اسلامی (متا) به بررسی ایده پولطلا پرداخته است که در ادامه متن این گفت‌و‌گو را از نظر می گذرانید.

 

وسائل ـ در رابطه با پیشینه ایده پولطلا و اهمیت آن توضیحی بفرمایید.

سیستم پول اعتباری که الان در دنیا حاکم هست در کشور ما حدودا از اوائل دهه هزار و سیصد وارد کشور ما شد و رضا شاه پول واحد ریال را جایگزین تومان کرد. ریال برگرفته از واحد پولی پرتغال بود که ریشه این واژه برگرفته از royal انگلستان بود چراکه پادشاهی انگلستان رویال نام داشت و واحد پولی ریال را در مستعمرات خودش گسترش می داد.

 

تورم و بیکاری قبل از سیستم اقتصادی مدرن و ایجاد پول اعتباری در دنیا وجود نداشت

این واحد پول اعتباری وقتی در کشور ما مستقر شد، اتفاقاتی در حوزه اقتصادی کشور افتاد که قبل از آن اصلا سابقه نداشت. قبل از ورود پول اعتباری و سیستم اقتصادی مدرن در دنیا، تورم یا بیکاری اصلا وجود نداشت؛ بیکاری در علم اقتصاد مدرن دقیقا نقطه مقابل تورم است و مثل یک الاکلنگ عمل می کنند به این صورت که هرکدام که رشد منفی داشته باشد، دیگری رشد مثبت خواهد داشت.

 

سوء استفادۀ گستردۀ بانکداران جهانی با انتقال ثروت ملت‌ها به سیستم پولی مرکزی دلار محور

وقتی این سیستم اقتصادی مستقر شد و آرام آرام در همه جای دنیا جایگاه خودش را پیدا کرد و به طور مشخص در 1904 در آمریکا در پیمان برتن وودز بود، دلار به عنوان پول جهانی پذیرفته شد و همه پول ها به دلار متصل شدند به مرور یک جریان ثروتی در دنیا ایجاد کرد به این شکل که یک هرمی تشکیل شد که در راس این هرم «فدرال رزرو» آمریکاست و ذیل آن سیستم بانکی آمریکا و بعد بانک های مرکزی کشورها قرار دارند و کل پول دنیا را این طوری مدیریت می کنند.

به این صورت که با نرخ بهره ای که تعیین می کنند ثروت ملت ها و جوامع به سیستم پولی مرکزی دلار محور است منتقل می شود. مثل اینکه «فدرال رزرو» آمریکا نرخ بهره اش 2.5 درصد است و بانک های تجاری شان 10 درصد است و بانک مرکزی کشور ما 15 درصد و بانک های تجاری ما هم 20 درصد است.

از این روال هم نمی شود فرار کرد و تقریبا همه دنیا هم پذیرفته اند. در چهارماه اخیر دلار 15 درصد ارزش واقعی خودش را در برابر طلا از دست داده است و کشورهای مختلف این را پذیرفته اند که کارکرد دلار را در ذخائر ارزی خودشان بپذیرند. مثلا در کشور ما هم هر بخشی که ذخائر آن دلاری بوده با کاهش ارزش دلار به آن بخش از کشور صدمه وارد کرده و ثروت کشور را به آن سیستم آمریکایی منتقل کرده است.

ما وقتی با این پدیده مواجه شدیم، دیدیم که پدیده ای است که راه فراری هم ندارد و بانک های مرکزی هم تنها تلاششان این است که در این پیچ اقتصادی یک جایگاه استانداردی را برای خودشان حفظ کنند.

 

«پولطلا» راهکار تمدنی متناسب با الگوی زیست ایرانی ـ اسلامی

با این وجود یک نقطه مقابلی در کشور ما وجود دارد که به لحاظ تاریخی حدود هزار سال در کشور ما مستقر بوده و محور معاملات در کشور پول ثابت بوده است. همین طور مصر باستان و یونان باستان و یا حتی در تمدن رم عمدتا با پول ثابت ساختارهای تمدنی خودشان را شکل داده اند.

وقتی این ساختار پولی به صورت ثابت وجود داشته باشد، هیچ سیستم پولی و بانکی نمی تواند بیاید و از ارزش پول در جیب شما کم کند. یعنی مثلا شما یک سکه طلا در جیب‌تان داشته اید بعد از گذشت هزار سال هم هنوز همان ارزش واقعی خودش را حفظ کرده است. به طور مثال یک گوسفند در صدر اسلام اگر قیمتش یک دینار بوده یعنی حدودا 4.2 گرم طلا، الان هم با همان 4.2 گرم طلا شما می توانستی یک گوسفند بخرید زیرا در بلند مدت تورم نسبت به طلا وجود ندارد به خلاف پول های اعتباری، چراکه پول نسبت ثابت خودش را با طلا حفظ می کند.

 

تلاش مرحوم آیت الله حائری شیرازی در عرصه‌ فقهی پولطلا

این طرح اولیه به صورت تاریخی و تمدنی وجود دارد و می توان روی آن کار کرد. در عرصه فقهی موضوع پولطلا، مرحوم آقای حائری شیرازی به لحاظ فقهی خیلی روی این بحث کار کرده بودند و جلسات مختلفی در این زمینه سخنرانی کرده بودند و تالیفات و آثاری در این زمینه از ایشان موجود است. ایشان اعتقاد داشتند برای جلوگیری از نوسانات پول های اعتباری، باید پول ثابت باشد و ضامن نوسانات پولی و کم ارزش شدن پول، سیستم پولی و بانکی است که دارد این پول اعتباری را ایجاد می کند.

به فرض مثال در سال گذشته واحد پولی ریال در کشور ما حدودا 70 درصد ارزش خودش را از دست داد، یعنی اگر در نسبت ریال با طلا، یک سکه طلا یک میلیون تومان بود بعد شد 4 میلیون تومان. یک کارمند و یا کارگر که به ریال حقوق می گیرد ارزش پولش در این نوسان به یک چهارم تنزل پیدا کرد و اگر ابتدای سال با یک پولی می توانست یک کالایی را بخرد الان یک چهارم آن کالا را می تواند بخرد.

 

افزایش حجم نقدینگی موجب ضمان شرعی بانک در قبال نوسان قیمت است

مرحوم آیت الله حائری شیرازی معتقد بودند که این اتفاق در اثر خلق پول بانکی است که بانک با سیستم پول اعتباری حجم نقدینگی را بالا می برد و این اتفاق باعث ضمان شرعی می شود و همه ضوابط شرعی را به هم می زند.

مثلا قرض غیر ممکن می شود و مضاربه با پول اعتباری غیر ممکن می شود و نرخ دیه ای که در هر سال تعیین می شود از ابتدا تا انتهای سال به شدت تغییر می کند و خانواده مقتول خیلی متضرر می شود. همچنین در بیع که رابطه ای است در قبال عوض معلوم، که در صورت نوسان پول، عوض معلوم تغییر می کند و مجهول می شود.

 

فتوای برخی مراجع در مهریه با توجه به نوسان قیمت ریال

ایشان می فرمودند ما در یک امر شرعی این مساله را کار کردیم و آن مهریه است. قبل از انقلاب مراجع گفته بودند که مهریه را باید به ریال نوشت نه طلا، چون این تصور وجود داشت که طلا نوسان قیمت دارد، مرحوم آیت الله حائری در کتاب‌شان می نویسند بعدها که این علماء متوجه شدند طلا نوسان قیمت ندارد و این ریال است که نوسان قیمت دارد، فتوی را تغییر دادند و گفتند که مهریه باید به طلا باشد و با این کار، علماء عملا جهالت ریال را پذیرفتند و دریافتند که ثبات ارزش طلا به خلاف ریال دستخوش نوسانات قیمت نمی شود. همین طور این امکان وجود دارد که در مواردی مثل خمس و دیه و موارد شرعی دیگر را نیز بپذیرند.

 

نظام پولطلا به راحتی می تواند در کشور ما اجرایی و جایگزین ریال شود

این مساله سابقا توسط مرحوم حائری شیرازی مطرح می شد و الان هم حجت الاسلام متولی امامی این بحث را در قالب فقه نظام پولطلا دنبال می کنند. به لحاظ کارشناسی هم بنده و یک تیم متخصص داریم کار می کنیم که حدود پانزده سال است اشکالات عملیاتی این بحث را توانستیم حل بکنیم و الان بحمدالله به یک جمع بندی کامل رسیدیم.

نظام پولطلا می تواند به راحتی در کشور ما اجرایی و جایگزین ریال شود و مطمئن هستیم که در اثر این جایگزینی تورم غیر ممکن می شود و تحریم های پولی قابل دور زدن می شوند و نظام پولی غرب که مسلط بر نظام پولی کشور است را می توان از میان برداشت و در واقع می توانیم الگوی معیشتی تمدن اسلامی را با پولطلا شکل بدهیم.

در این راستا حدودا سی و پنج پرسش عملیاتی هست که باید پاسخ داده شود به عنوان مثال اصلا ما این مقدار طلا داریم یا نداریم یا چه اتفاقی برای سیستم بانکی می افتد و آیا جایگزینی برای آن اندیشیده شده و یا اینکه گردش طلا به چه صورت اتفاق می افتد؟ پرسش های مختلفی است که روی آنها کار کردیم و همه را در یک کتاب جمع آوری کردیم که تقریبا آماده است و به زودی منتشر می شود.

 

وسائل ـ جایگزینی پولطلا چه کارکردهای پولی در سیستم اقتصادی فعلی کشور دارد؟

از زمانی که مهریه از ریال به طلا منتقل شد یعنی یکی از کارکردهای مهم پول از ریال به طلا منتقل شد. اما در گام های بعدی کارکردهای مختلفی پول دارد. به لحاظ فقهی الان به شدت دنبال این هستیم که خمس را از ریال به طلا منتقل کنیم.

همین طور که می دانیم الان محاسبه خمس با ریال دچار جهالت است، به طور مثال اگر کسی سال گذشته یک خودروی پراید به قیمت بیست میلیون تومان داشته امسال همان خودرو پنجاه میلیون تومان شده است، حال اگر این خودرو مشمول خمس باشد تفاوت بین بیست میلیون و پنجاه میلیون را باید خمس بدهد حال آنکه در واقع ارزش واقعی پراید بالا نرفته است بلکه این پول ریال بوده که ارزش واقعی خود را از دست داده است.

با انتقال خمس از ریال به طلا که خیلی از مراجع این را تایید فرموده اند و ما سعی داریم این را در اصفهان اجرایی کنیم در گام عملیاتی، این مشکل جهالت در مال متعلق خمس از بین خواهد رفت. همچنین انتقال نرخ دیه از ریال به طلا می تواند خیلی موثر باشد که در این صورت بیمه ها هم مجبورند با طلا محاسبات خود را انجام دهند.

 

کاردکردهای پولطلا در قرض و پس انداز

یکی دیگر از کارکردهای پول کارکرد پس اندازی پول است چراکه پس اندازهای ریالی همواره دچار شبهه و در معرض بی ارزش شدن هستند. قرض ریالی نیز می تواند به راحتی جایگزین قرض پولطلا شود. همین طور که می دانید هرچه پیش می‌رویم، قرض ریالی کوتاه مدت تر می شود؛ قرض دهنده و قرض گیرنده در این سیستم پولی مظلوم واقع می شوند چون ارزش پول اعتباری نوسان دارد اما اگر قرض با پولطلا باشد هر چه مدت قرض زیاد باشد تاثیری در ارزش واقعی مال مورد قرض نخواهد داشت و به هیچ یک از طرفین ظلمی صورت نمی گیرد.

 

وسائل ـ چه ابزارهایی برای عملیاتی کردن ایده پولطلا در سیستم پولی کشور اندیشیده شده است؟

برای عملیاتی نمودن این ایده شش سطح را تعریف کرده ایم: سطح خانوادگی، سطح استانی که در نظر داریم پولطلا را در استان اصفهان که حدود 5 درصد جمعیت کشور را دارد به صورت پایلوت اجرایی کنیم. الان در یکی از ایالت های مالزی ایده پولطلا دارد اجرایی می شود.

اگر این ایده در استان اصفهان موفقیت آمیز بود می توانیم به کل کشور تعمیم دهیم و اگر این نگرانی وجود داشته باشد که با عملیاتی شدن این ایده صدماتی متوجه سیستم مالی کشور شود، با اجرای آن به صورت پایلوت در یک منطقه این ایده کاملا قابل آزمون و خطا خواهد بود.

 

با جایگزینی پولطلا گردش مالی نهادهایی مثل حوزه علمیه و آستان قدس تقویت می‌شود

گام بالاتر گام ارگانی است که ارگان هایی مثل آستان قدس، سپاه و حوزه علمیه به شدت باید از ایده پولطلا استقبال کنند چراکه نمی توانند بانک داشته باشند و پول های خود را در بانک های مخلتلف سپرده می کنند و بانک ها با ضریب فزاینده ده برابری از این اعتبار بهره می برند. اما اگر این پول به صورت طلا باشد ارزش واقعی آن حفظ می شود.

به طور مثال مرجع تقلیدی که وجوهات دریافت می کند و می خواهد دو ماه دیگر شهریه بدهد ارزش این شهریه حفظ خواهد شد و این در حالی است که ارزش شهریه های موجود از پارسال تا الان به یک سوم تنزل پیدا کرده اند. بنابراین با جایگزینی پولطلا گردش مالی نهادهایی مثل حوزه علمیه و آستان قدس تقویت می شود چراکه دیگر نیازی به بانک ندارند و از طرفی هم پول‌شان بی ارزش نمی شود.

 

طبق قانون فعلی کشور پول موجود کشور باید معادل طلا باشد

سطح چهارم ملی و کشوری است؛ ما معتقدیم با یک تغییر ساده در قانون پولی و بانکی کشور می توان به راحتی پولطلا را اجرا کرد. الان قانون پولی و بانکی کشور یک تناقض بزرگی دارد چراکه قانونا پول ما باید طلا باشد، چون در قانون آمده که هر یک ریال معادل 0.01 گرم طلای خالص است.(ماده یک بند ب).

یعنی با یک ضرب و تقسیم ساده می بینید که یک ده هزار تومانی باید معادل یک کیلو گرم طلای خالص باشد و جالب است که بدانید روی اسکناس های موجود با دو امضای مدیران اقتصادی کشور تضمین شده اند که یک ده هزار تومانی معادل است با یک کیلوگرم طلا و بر اساس این تضمین سیستم اقتصادی کشور نسبت به پرداخت مابه التفاوت ده هزار تومان و قیمت یک کیلوگرم طلا که اختلاف فاحشی دارد، مدیون است.

بنابراین طبق قانون فعلی کشور هم پول موجود کشور باید معادل طلا باشد و ثبات نسبت پول موجود با طلا باید همواره حفظ شود. اگر گردش طلا در سیستم شتاب فعلی قانونی شود که با یک مصوبه ساده می شود این کار را انجام داد و مردم در سطح ملی اختیار داشته باشند که یا با ریال معاملات و پرداخت های‌شان انجام شود و یا با طلا.

 

امنیت در روابط اقتصادی جبهه مقاومت با به کارگیری پولطلا به جای دلار

سطح پنجم، سطح منطقه ای و جهان اسلام است. الان جهان اسلام تحت سلطه دلار آمریکاست و بر اساس این سلطه به شدت تحت فشار قرار می گیرد. به طور مثال روابط پولی جبهه مقاومت به شدت تحت فشار دلار قرار دارد و کنترل می شود و هرچه هم که پیش می رویم این کنترل ها شدید تر می شوند چون دلار هم از حالت اسکناس دارد خارج می شود و به صورت گردش دیجیتال در سیستم سوئیفت جا به جا می شود.

اگر این روابط پولی بر اساس طلا شکل بگیرد دیگر تحت سیطره دلار نیست و هر رابطه ای که جهان اسلام بخواهد ایجاد بکند می تواند از پولطلا استفاده کند و بدین ترتیب پولطلا به شدت در جهان اسلام مورد پذیرش قرار می گیرد زیرا انگیزه ها و پشتوانه های فکری و تاریخی برای این مهم وجود دارد که طلا باید پول باشد.

 

مقابله تمدنی با غرب در مواجهه پولطلا با دلار در سیستم اقتصادی دنیا

سطح ششم سطح جهانی است؛ ما معتقدیم پولطلا یک تقابل جدی با سیستم دلاری در سطح جهانی ایجاد می کند و همانطور که دلار با کنار گذاشتن طلا خودش را بر جهان تحمیل کرد الان هم ما می توانیم با جایگزینی طلا به جای دلار، سیستم دلاری را کلا از بین ببریم و یک تقابل جدی با تمدن غرب در بعد اقتصادی ایجاد کنیم. الان کشورهایی مثل روسیه، چین، ایران و ترکیه به شدت تمایل دارند که روابط پولی و مبادلات خود را بر اساس طلا انجام دهند.

این شش سطح را برای گام های عملیاتی طراحی کرده ایم و سعی می کنیم در هر شش سطح کار کنیم. به عنوان مثال در سطح بین المللی اندیشمندان اقتصادی بسیاری در جهان اسلام داریم که اینها معتقد به پولطلا هستند و می توانیم این جریان را شکل دهیم و پیش ببریم./403/241/ح

 

تهیه و تنظیم: ابوالقاسم مرشدی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:29 - 1398/06/24
خبری جالب
مطالبی دقیق
راهکاری قابل توجه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹