vasael.ir

کد خبر: ۱۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ - 28 August 2019
مرکز مطالعات اسلامی سازمان بورس منتشر کرد؛

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه

وسائل ـ مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارشی پژوهشی با عنوان «مطالعه تطبیقی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه» به قلم مسعود یاهو، حسن حکیمیان و زانیار احمدی منتشر کرده است.

به گزارش وسائل، در چکیده این گزارش پژوهشی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایهآمده است: سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه برای تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری خود، عوامل زیادی را مدنظر قرار می‌دهند.

یکی از منابع مهم در فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران اخبار و اطلاعات شبکه‌های اجتماعی است؛ امروزه شبکه‌های اجتماعی فعال در بازار سرمایه به یک بستر برای تبادل تحلیل‌های مالی و اقتصادی تبدیل شده‌اند.

لذا شناسایی تاثیر این شبکه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری می‌تواند زمینه لازم را برای ارائه خدمات مطلوب به سرمایه‌گذاران فراهم آورده و همچنین راهنمای مقررات‌گذاری از طرف نهادهای ناظر در بازار سرمایه باشد. شواهد بسیار زیادی توسط دانشگاهیان و محققان در بازارهای سرمایه کشورهای مختلف جهان ارائه شده است که نشان می‌دهد مکالمات و روابط افراد در شبکه‌های اجتماعی در مسیر تغییر قیمت سهام و تصمیم گیری‌های افراد تاثیرگذار است.

این واقعیت مخصوصاً در مواقع انتشار اخبار منفی اقتصادی(زمانی که مدل‌های سنتی تنها بر اساس متغیرهای مالی، تحلیل صحیحی نداشته‌اند) بیشتر نمود پیدا می‌کند. از طرف دیگر، به جز در مواردی که برخی افراد سودجو از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار اخبار نادرست سوء استفاده می‌کنند، اطلاعات و تحلیل‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی نقشی حیاتی در تقویت کارایی بازار سرمایه ایفا می‌کنند.

از این رو تعداد مطالعات و شواهدی که پیشنهاد می‌دهند فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر روی بازار سرمایه و تصمیم گیری‌های افراد دارد، نیز در حال افزایش است. در واقع شبکه‌های اجتماعی یک پایگاه اطلاعاتی بسیار عظیم از رفتار افراد جامعه در مورد یک موضوع خاص مانند بازار سرمایه است.

از طرف دیگر، نهادهای ناظر، ناشران و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نیز از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار اطلاعات خود استفاده می‌کنند. بنابراین دو موضوع مهم در این مقوله قابل بررسی می‌باشد؛ اول تحلیل رابطه و اثرات مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه و دوم ارائه راهکارهای نظارتی و مقرراتی برای بهبود کارایی و کاهش ریسک استفاده از این کانال‌های ارتباطی.

در این راستا گزارش حاضر به بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه و همچنین تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در بورس‌های مختلف پرداخته است، تا از طریق تبیین و شناسایی رابطه بین آن ها، راهکارهای افزایش کارایی و ملزومات سیاستی- نظارتی لازم را شناسایی کند.

در مقدمه این گزارش می‌خوانیم: بدون شک طی دهه گذشته، رشد سریع شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسیار بزرگی بر ارتباطات بین مردم و همچنین ارتباط شرکت‌ها و موسسات با عموم جامعه داشته است. در همین راستا تعداد شواهدی که پیشنهاد می‌دهند فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه دارند نیز در حال افزایش است.

البته نه با این مفهوم که یک توئیت مستقیماً و به تنهایی توانایی تغییر قیمت یک سهام را داشته باشد ولی در مقیاس بزرگتر، پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که مجموعه فعالیت‌های تحت شبکه‌های اجتماعی دارای این قدرت بوده، به طوری که این موضوع، ارزیابی بازارهای مالی و همچنین مسیر تحلیل سهام شرکت‌های بورسی را دچار تغییرایی کرده است.

به همین جهت حجم بالایی از تحقیقات واقع‌گرایانه در رشته‌های زیرمجموعه علوم اجتماعی مانند اقتصاد رفتاری و مالی رفتاری از داده‌های شبکه‌های اجتماعی به عنوان شاخصی برای تبیین رفتارهای پیچیده یک جامعه و تحلیل روابط بین متغیرهای مالی و رفتاری استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی مردم سراسر جهان را در قالب یک اجتماع مجازی به هم متصل می‌کنند.

هدف اصلی شبکه‌های اجتماعی ایجاد یک راه ارتباطی ساده‌تر و به اشتراک گذاشتن محتواست. این شبکه‌ها در عین حال یک پایگاه اطلاعاتی بسیار بزرگ از رفتار افراد جامعه در مورد یک حوزه خاص مانند بازار سرمایه است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: شبکه اجتماعی مجموعه‌ا‌ی از ارتباطات اجتماعی است که در آن تعداد قابل توجهی از افراد بدون واسطه به یکدیگر متصل می‌شوند. این شبکه‌ها می‌توانند وظایفی مانند تبادل اخبار و انجام گفت‌وگو را داشته باشند. شبکه‌های اجتماعی در بستر واسطه‌های ارتباطی صورت می‌گیرد. آن‌ها همچنین تسهیل‌کننده مناسبی برای افرادی هستند که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند و از این طریق اطلاعات مفیدی در مورد بازار و مکانیزم‌های آن کسب میکنند

یک شبکه اجتماعی، سایت یا نرم‌افزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا علاقه‌مندی‌ها، افکار و فعالیت‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و در فضایی مجازی تبادل نظر داشته باشند. شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های بسیاری دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات که کاربر می‌تواند این مطالب را با هم مقایسه کند و حتی از این طریق قدرت نقد و تحلیل خود را افزایش دهد، اشاره کرد. از طرف دیگر، شبکه‌های اجتماعی گاهاً پیامدهای منفی هم دارند که از جمله می‌توان به شکل‌گیری و گسترش شایعات و اخبار نادرست اشاره کرد.

در بخش نتیجه‌گیری این گزاری آمده است: شبکه‌های اجتماعی بی‌تردید یکی از اثرگذارترین پدیده‌های نوظهور در قرن بیست و یکم می‌باشد. هدف اصلی شبکه‌های اجتماعی (بدون در نظرگرفتن ملاحظات امنیتی و امکان ذخیره‌سازی انتشار داده‌های کاربران این شبکه‌ها بر روی سرورهای اصلی)، امکان تسهیل ارتباطات و ارسال و دریافت محتواست و بدین جهت افراد زیادی در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی برای تبادل اطلاعات و برقراری ارتباطات استفاده می‌کنند.

از طرفی همان طور که اشاره شد، بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه می‌تواند از یک جهت به تبیین رفتار سهامداران کمک کند و از طرف دیگر بستر مناسبی را برای نهاد نظارتی بازار سرمایه در جهت ارائه راهکارهای نظارتی و مقرراتی مناسب، مهیا سازد. همچنین نتایج پژوهش‌های متعددی نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی بستری را برای تبادل اطلاعات و تحلیل‌ها و انتقال آن‌ها به سایرین فراهم آورده است.

برای مشاهده متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید./908/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳