vasael.ir

کد خبر: ۱۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ - 27 August 2019

«جماعت گرایی، فضیلت محوری و سیاست» نقد می‌شود

وسائل ـ نشست نقد و بررسی کتاب «جماعت گرایی فضیلت محوری و سیاست» نوشته «السدیر مک اینتایر» برگزار می‌شود.

به گزارش وسائل، نشست نقد و«جماعت گرایی، فضیلت محوری و سیاست» نقد می‌شود بررسی کتاب «جماعت گرایی، فضیلت محوری و سیاست» نوشته «السدیر مک اینتایر» با ترجمه «مختار نوری» در سرای اهل قلم برگزار می شود. 

سخنرانان این نشست «انشالله رحمتی»، «سید علی محمودی»، «مختار نوری» (مترجم اثر) و  «مالک شجاعی جشوقانی» هستند.

این نشست روز یکشنبه، دهم شهریور از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سرای اهل قلم واقع در خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر پلاک ۲ برگزار می شود.

بر پایه این گزارش،مدرنیته و عناصر اصلی آن مانند عقل­ محوری، فردگرایی، آزادی­خواهی، تجربه­ گرایی، سودمندگرایی، سرمایه­ داری و... به اشکال مختلف مورد نقد متفکران واقع شده ­اند. این اثر کانون تمرکز خود را بر نقدهای جماعت­گرایانهِ السدیر مک­ اینتایر نسبت به ابعاد اخلاقی- سیاسی مدرنیته استوار ساخته است.

مک ­اینتایر متفکری بحران ­اندیش است که از بحران دنیای مدرن با عنوان «بحران اخلاقی ­عاطفه­ گرایی» نام می‌­برد. پرسش مطرح شده این است که در نظام فکری مک­ اینتایر چه امکانی برای رهایی از بحران اخلاقی عصر مدرن وجود دارد؟در پاسخ با ابتنای بر رهیافت «منطق درونی» توماس ­اسپریگنز، این فرض بررسی شده است که او برای رهایی از بحران اخلاقی دنیای مدرن که ریشه های آن را در فردگرایی افراطیِ لیبرال و اخلاق سودمندگرا جستجو می­ کند، بازگشت به فضائل موجود در فلسفۀ اخلاقی و فضیلت­ محور ارسطویی را تجویز می‌کند.

مدعای اصلی مک­­ اینتایر این است که انسان معاصر باید از فردگرایی ­افراطی و زیاده­ طلبانه در جوامع سرمایه­ داری­ مدرن به سوی ساختارهای همبستگیِ جمعی، خواه قدیمی، خواه جدید، حرکت نماید و پروژۀ او پیگیری رهایی­ بخشی انسان معاصر از چنین وضعیت نابسامانی است.هر انسانی که می ­خواهد فضائل اخلاقی را سرلوحۀ زندگی فردی و جمعی خود در زمانۀ نابسامان معاصر قرار دهد، می­ تواند از مطالب این اثر بهره­ مند شود./908/422/ح

 

منبع: شبستان با تصحیح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۵:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۰:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۵۵:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۱۴:۰۲