vasael.ir

کد خبر: ۱۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ - 27 August 2019
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

تثبيت صلح‌جويی و عدالت‌خواهی با التزام به باورهای دينی ممكن است

وسائل - ابراهیمی ترکمان، در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم گفت: تثبيت صلح‌جويي و عدالت‌خواهي تنها با التزام به باورهاي ديني و ارزش‌هاي انساني ممكن است.

به گزارش وسائل، «ابوذر ابراهيمي‌‌تركمان»، تثبيت صلح‌جويی و عدالت‌خواهی با التزام به باورهای دينی ممكن استرييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم با موضوع «صلح و عدالت از دیدگاه اسلام و هندوئیزم» گفت:اين سازمان و شورای روابط فرهنگی هند به دنبال توافقي كه در سال ۱۳۹۵ در تهران و در حضور رييس جمهوری اسلامی ايران و نخست وزير هند امضا كردند، پايه‌گذار گفت‌وگوهای دينی ارزشمندی بين انديشمندان و رهبران مسلمان از ايران و آيين هندوئيزم از هندوستان شدند.

وی ادامه داد: اجلاس اول گفت‌وگوی دينی با عنوان «معنويت از ديدگاه اسلام و هندوئيزم» در سال 2017 ميلادي در دهلی نو انجام شد كه بسيار موفقيت آميز بود و شناخت خوبي را بين طرفين از يكديگر ايجاد كرد.

عضو شورای عالي انقلاب فرهنگی افزود: انسان، عاشق كمال است اما در درون او خصلت‌هايی وجود دارد كه او را در تشخيص كمال دچار اشتباه می‌كند. خصلت‌هايی چون خود برتربينی و خواهش‌های نفسانی و شهوانی سبب می‌شود تا نتواند كمال حقيقی را در يابد. وظيفه اديان اين است كه اين خصلت‌ها را كنترل كند تا مانع تشخيص حقيقت كمال را نداشته باشند.

وی بيان كرد: قوه تشخيص انسان براساس توهمات و تخيلات ناصحيح به انحراف كشيده می‌شود و به همين دليل گاه شخصيت‌های بزرگ علمی نيز در اين تشخيص به بيراهه میروند و دچار اشتباهاتی می‌شوند كه براي ديگران فهم چنين خطايی بسيار مشكل است.

ابراهیمی ترکمان تأكيد كرد: صلح و عدالت نيز از زمره همين كمالات است. انسان پاك و پايبند اخلاق به صورت طبيعی به عدالت و صلح گرايش دارد، از همين رو هيچ‌گاه درباره خود بی‌عدالتی و خشونت را نمیپذيرد اما به دليل رشد رذيلت‌های اخلاقی، هاله‌ای بر دور عقل و خرد او به جا می آورد تا نتواند صلح و عدالت را براي ديگران به رسميت بشناسد تا جايی كه خودش از صلح و عدالت منتفع شود آن را خوب شمرده و اگر خودش از صلح و عدالت متضرر شود، آن را شر می‌پندارد.

وي در ادامه سخنانش، افزود: تثبيت صلح جويی و عدالت‌خواهی تنها با التزام به باورهاي دينی و ارزش‌های انسانی ممكن است و توقف در ظواهر آموزه‎‌های دينی، پوسته‌ای را پديد می‌آورد كه فاقد هسته است و جز هدايت انسان به سمت انجام مراسم و تشريفات دينی نتيجه‌ای در بر نخواهد داشت.

ابراهيمی تركمان گفت: التزام عملی به اين معنی است كه فرد دين دار به آنچه كه دين از او خواسته، عمل كند و عمل همواره فرع بر باور است و جنس باور از جنس عمل و آگاهی است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار كرد: روشن است كه دانش و دانستن فقط بخشی از راه رسيدن به كمال است نَه تمام آن. به همين دليل گاه در بين دانشمندان نيز كه به حقيقت مسئله آگاهی دارد و عمل منتهی به كمال پديد نمیآيد. امام علي (ع) میفرمايد: چه بسيار عالمی كه جهل او، او را به نابودي میكشاند و علم او، هيچ سودی برای او نخواهد داشت.

وي افزود: صلح و عدالت، كمال است و دستيابی به كمال نه تنها به علم و آگاهي نياز دارد بلكه بايد حركت به سوی كمال انجام شودو امروز در كنار فقر دانشی نيست بلكه فقر حركتی است، حركت و جزء با التزام به عمل و علم و آگاهي ممكن نيست.

گفتنی است دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم، دوشنبه ۴ شهریور ماه، با همکاری مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار مي‌شود. هیأت هفت نفره اساتید هندوئیزم در طول اقامت خود در جمهوری اسلامی ایران و در حاشیه برنامه اصلی از چندین مرکز علمی فرهنگی کشورمان بازدید و با تنی چند از اساتید کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت./908/422/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳