vasael.ir

کد خبر: ۱۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱ - 27 July 2019

نگاهی بر کتاب «حقوق بشر بین المللی و حقوق اسلامی»

وسائل ـ کتاب «حقوق بشر بین المللی و حقوق اسلامی» به تجزیه و تحلیل تطبیقی مقررات حقوق بشر و حقوق اسلامی پرداخته است. نویسنده کوشیده است امکان‌های پیش روی این دو حوزه حقوقی را توضیح دهد و این مهم را با توجه به ظرفیت‌های سازگاری و کاربردی‌تر نمودن هماهنگ این دو سنت حقوقی به انجام رسانده است.
به گزارش وسائل، پرسش مرکزی اثر از این قرار استنگاهی بر کتاب «حقوق بشر بین المللی و حقوق اسلامی» که آیا حقوق انسانی و قوانین اسلامی سازگار هستند؟ نویسنده این مهم را با توجه به این مسئله که آیا کشور‌های مسلمان می‌توانند در کنار قوانین اسلامی از قوانین بین المللی حقوق بشر پیروی کنند؟
 
اثر با توجه به تغییرات روز و قواعد بین المللی حقوقی به نگارش درآمده است. کوشش نویسنده ارائه گفتگویی سازنده میان دو حوزه حقوقی حقوق بشر جهانی و حقوق اسلامی است.
 
این مهم با توجه به متن اعلامیه حقوق بشر بین المللی و از طریق تجزیه و تحلیل هر مقاله‌ای از میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین المللی حقوق بشر حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مقالات مربوط به کنوانسیون حذف همه انواع تبعیض علیه زنان باتوجه به سنت حقوقی اسلامی انجام پذیرفته است.

حقوق بشر جهانی و حقوق اسلامی به مثابه دو حوزه حقوقی متفاوت سازگاری‌هایی ویژه دارند که می‌تواند منتهی به کارآمدی و تعامل بیشتر میان این دو گردد. حل اختلاف‌ها را می‌توان با تصویب دکترین‌های حاشیه‌ای و نیز توجه به اهداف کلی شریعت به انجام رساند. از دیگر سوی حقوق اسلامی می‌تواند ابزاری مهم برای تضمین و اجرای حقوق بشر جهانی در نظر گرفته شود.

کتاب در بردارنده پیشگفتار، نتیجه گیری و چهار بخش است. بخش نخست به حقوق بشر و حقوق اسلامی: دیدگاه‌های نظری اختصاص یافته است. بخش دوم مطالعه نگاهی به ابزار‌های حقوق بشر اسلامی مدرن را مد نظر قرار داده است. بخش سوم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) و تعامل با حقوق اسلامی را طرح و بررسی نموده است. بخش پایانی کتاب به مفهوم حق توسعه (RTD) در پرتو حقوق اسلامی پرداخته و این مفهوم را ضمن ارجاع به حقوق بشر و امکان‌های عملی نمودن آن در جوامع گوناگون تجزیه و تحلیل نموده است.

کتاب «حقوق بشر بین المللی و حقوق اسلامی» را باید اثری دانست که ضمن توجه به تفاوت‌های مهمی که میان حقوق بشر اسلامی و حقوق اسلامی وجود دارد به امکان‌های سازش میان آن‌ها و توجه به ایجاد تعامل‌های نظری و تئوریک میان این دو حوزه حقوقی پرداخته و به مثابه دو راهکار بهبود دهنده شرایط و مناسبات زندگی فردی و عمومی در نظر گرفته شده است.

کتاب «حقوق بشر بین المللی و حقوق اسلامی» در سال ۲۰۰۵ از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد چاپ و منتشر شده است. کتاب در بر دارنده ۳۰۲ صفحه است./908/241/ح
 
 
منبع: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳