vasael.ir

کد خبر: ۱۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ - 25 July 2019
عضو هیأت علمی پژوهشکده حج و زیارت:

تمدن‌سازی راه بالفعل کردن ظرفیت اسلام در پاسخگویی به نیازهای بشر

وسائل ـ حجت‌الاسلام نجفی، رمی جمرات را یکی از ابعاد سیاسی اعمال حج دانسته و گفت: منظور از رمی جمرات و زدن سنگ ریزه یک امر عبادی صرف نیست، بلکه خدا می‌خواهد به وسیله این عمل به ما نشان دهد در زندگی فردی و اجتماعی باید همواره از شیاطین دوری کنیم و خط و مشیی که آن‌ها در پیش می‌گیرند را رمی کنیم.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام و المسلمین نجفی، تمدن‌سازی راه بالفعل کردن ظرفیت اسلام در پاسخگویی به نیازهای بشر/ برائت از مشرکان و رمی جمرات نشانگر بُعد سیاسی حج استعضو هیأت علمی پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح با بیان این‌که جلوه‌های بسیار بارزی از ابعاد سیاسی اسلام را در حج شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از  این ابعاد موضوع برائت از مشرکان است.

وی افزود: در تاریخ نقل شده، وقتی آیات نخست سوره برائت نازل شد، پیامبر(ص) خلیفه اول را مأمور کرد تا آیات را برای مردم بیان کند، ولی به حضرت(ص) وحی شد آیات سوره باید توسط یکی از خاندان رسالت برای مردم ابلاغ شود. نبی اکرم(ص) نیز حضرت امیر(ع) را مسئول این کار کردند. امام علی(ع) به مکه تشریف برده و در روز حج اکبر(اگر عرفه به جمعه بیفتد حج اکبر گفته می‌شود) آیات شریفه سوره برائت را برای مردم بیان کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی اضافه کرد: آیه سوم سوره برائت می فرماید «وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ.» مفاد آیه این است که خدا و رسول‌الله(ص) از مشرکان و اعمالشان بیزار هستند. با نزول این آیه مرز میان مشرکان و مسلمانان ایجاد شد و مسأله برائت از مشرکان شکل گرفت.

وی یادآور شد: البته برنامه حج پیش از اسلام نیز وجود داشته ولی مشرکان این برنامه توحیدی و الهی را با برخی خرافات و اعمال شرک آمیز آمیخته بودند که پس از نزول آیات نخست سوره برائت، مشرکان دیگر حق نداشتن اعمال شرک آلود خود را در حج انجام دهند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده حج و زیارت، برائت از مشرکان را یک دستور دینی دانست که تعطیل‌بردار نیست و اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چندان به این موضوع پرداخته نمی‌شد، ولی پس از آن امام راحل دستور دادند موضوع برائت از مشرکان باید در مکه اجرا شود و این برنامه با شکوه برگزار شد تا جایی که به صورت یک راهپیمایی در آمده و در آن شعارهای بسیار قوی داده می‌شود. البته پس از حج خونین مقداری مشکلات درباره برنامه برائت از مشرکان پیش آمد ولی همچنان با شکوه خاص برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: برائت از مشرکان یک بُعد سیاسی از اعمال حج است. البته عده‌ای می‌گویند چرا مسائلی سیاسی را با مسائل عبادی آمیخته می‌کنید. در حالی که این یک پرسش کاملاً انحرافی است. چون برخی از برنامه‌های عبادی حج خود سیاسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی، رمی جمرات را یکی دیگر از ابعاد سیاسی اعمال حج برشمرد و گفت: رمی جمرات یکی از واجبات است که در آن حاجیان به نماد شیطان سنگ می‌زنند. ولی منظور از رمی جمرات و زدن سنگ ریزه یک امر عبادی صرف نیست، بلکه خداوند متعال می‌خواهد به وسیله این عمل به ما نشان دهد در زندگی فردی و اجتماعی باید همواره از شیاطین دوری کنیم و خط و مشیی که آن‌ها در پیش می‌گیرند را رمی کنیم.

وی با بیان این‌که رمی جمرات به ما می‌آموزد باید در رفتار، کردار و گفتار از شیاطین دوری کنیم، بیان داشت: آمریکا، اسرائیل و دنباله‌روهای آن‌ها نماد شیاطین هستند که باید از آن‌ها دوری کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیر حج در تمدن‌سازی اشاره کرد و عنوان داشت: اسلام دین خاتم و پیامبر(ص) خاتم الانبیا هستند. در ذات مسأله خاتمیت نیز پاسخگویی به تمامی نیازهای بشر وجود دارد.

وی ادامه داد: ذات اسلام قابلیت و ظرفیت پاسخگویی به تمامی نیازها را دارد ولی زمانی این موضوع حقیقت عینی پیدا می‌کند که خلقِ تمدن کند، یعنی مردم را صد گام به جلو حرکت دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی بیان داشت: حکومت اسلامی ادامه مسیر حکومت پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) است، از این‌رو باید بتواند به سمت خلق تمدن پیش رود، بدون تمدن اسلامی نمی‌تواند در برابر تمدن‌های دیگر قد علم کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم تأکید می‌کنند باید با استفاده از ظرفیت جوانان، تمدن ماندگار اسلامی ایجاد شود تا تمامی جلوه‌های اسلام به عرصه زندگی مردم کشیده شود./908/241/ح

 

منبع: مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳