vasael.ir

کد خبر: ۱۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ - 17 July 2019
بررسی و دفاع شد؛

اصول و قواعد پیشگیری از وقوع جرم در مذاهب خمسه

وسائل ـ پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «اصول و قواعد پیشگیری از وقوع جرم در مذاهب خمسه» به همت اداره امور مدارج علمی معاونت آموزش، مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش وسائل، جلسه دفاعاصول و قواعد پیشگیری از وقوع جرم در مذاهب خمسه، بررسی شد پایان نامه مجید صادقی علی‌آباد، طلبه سطح سه این حوزه با موضوع «اصول و قواعد پیشگیری از وقوع جرم در مذاهب خمسه» و داوری حجت الاسلام والمسلمین رضا دانشورثانی در مرکز مدیریت برگزار شد.

تدوینگر این پایان نامه با بیان اینکه از آغاز خلقت انسان، بشر برای برقراری نظم و امنیت در جامعه و محیطی که در آن زندگی می‌کرد، تلاش نموده تا با توسل به شیوه­‌های گوناگون از بروز جرایم و هر گونه اقدامی که نظم جامعه را به خطر بیندازد، جلوگیری کند، گفت: در جوامع اولیه با واکنش­های شدید و مجازات­های سنگین مجرمان را مجازات می‌کردند؛ در واقع نخستین مرحله از تدابیر پیشگیری کننده صرفاً توسل به نظام کیفری و اعمال مجازات نسبت به مجرمان بود، اما علی رغم اعمال انواع مجازات‌ها هر چند سنگین و خشن، هرگز از میزان جرایم کاسته نشد، از این رو با الهام از آیات الهی و اندیشه ­های اندیشمندان و مصلحان، دولت­ها با لحاظ کردن تدابیر اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و... سعی کردند که از تدابیر غیرکیفری نیز برای پیشگیری و کاهش جرایم و جلوگیری از تکرار جرم بهره برند و نتایج حاصله نیز این موضوع را تأیید کرده و اندیشمندان را به این واداشت که پند و اندرز و فرهنگ سازی جهت پیشگیری از جرایم بهتر از مجازات‌های خشن جواب می­ دهد.

صادقی با اشاره به اینکه آگاه کردن افراد به آیات الهی یکی از بهترین راه­های پیشگیری از جرایم است، افزود: اگر هر فردی از افراد جامعه، قرآن را ملاک زندگی خود قرار دهد به طور قطع هیچ جرمی در جامعه اتفاق نخواهد افتاد و انسان­ها در صلح و امنیت، زندگی خواهند کرد.

وی در ادامه یکی دیگر از شیوه‌های مؤثر پیشگیری از جرم را، مقابله با ابزار، اسباب و مقدمات جرم دانست و تشریح کرد: این موضوع از دیرباز در فقه امامیه و اهل سنت، ذیل عناوینی مانند سد ذرائع، آلات و اسباب جرم، مقدمه حرام، مقدمه واجب، مکاسب محرمه و امثال آن مورد توجه ویژه بوده است، لذا جرم انگاشتن مقدمات رفتار مجرمانه و تحریم مقدمه حرام که از آن به سد ذرائع نیز تعبیر می‌شود، می‌تواند در کاهش فرصت‌ها و زمینه‌های ارتکاب جرم ارزیابی شود.

این طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: از نگاه برخی فرقه‌های اسلامی که سد ذرائع را به عنوان یک قاعده می‌شناسند، شارع در صدد است تا از راه منع توسل به اسباب و وسایل منتهی به حرام، زمینه‌های ارتکاب حرام را از میان بردارد و وقوع جرایم را تا آنجا که ممکن است کاهش دهد.

وی با بیان اینکه هدف از سد ذرائع حفظ مصالح و دفع هرگونه مفسده است، گفت: براساس این قاعده، هرچه حرام است، راه و وسایل رسیدن به آن نیز حرام می‌باشد و تقریباً تمامی علمای اهل تسنن قائل به سد ذرائع می‌باشند.

صادقی با اشاره به اینکه قاعدۀ امر به معروف و نهی از منکر نیز موجب کاهش فرصت‌هایی می‌شود که انسان را در معرض ارتکاب جرم قرار می‌دهد و این امر اجتماعی نقش مهمی در پیشگیری از جرم دارد، ابرازکرد: امر به معروف و نهی از منکر طبق ادله اربعه واجب است و از نظر فقه امامیه نیز، جایگاه مهم و حیاتی در سلامت جامعه و جلوگیری از فساد دارد.

وی با توجه به ضرورت بررسی موضوع پیشگیری از جرم در مذاهب خمسه، به اهداف نگارش این پایان نامه اشاره و ابرازکرد: دستیابی به الگو یا طرحی نو منطبق با موازین و قواعد اسلامی در زمینه جرم‌شناسی و روش‌هایی که دین مبین اسلام در جهت صیانت جامعه و اصلاح بزهکاران ارائه کرده، از اهداف این تحقیق است.

تدوینگر این پایان نامه افزود: با بررسی اندیشه‌های جرم‌شناختی از نظرگاه مذاهب خمسه، علاوه بر افزودن به دانش حقوقی و قضایی جامعه، می‌توان در تمهید مقدمات و امکانات لازم برای یک برنامه‌ریزی مدوّن و منسجم در دستگاه‌های تقنینی، قضایی و انتظامی، تأثیرگذار بود و نیز، مؤسسات فرهنگی و علمی کشور از قبیل: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه می‌توانند با توجه به طرح دیدگاه‌های جرم‌شناسی در حقوق غربی و پژوهش در اندیشه‌های جرم‌شناسی اسلامی، راهکار‌هایی را که دین مبین اسلام جهت پیشگیری و صیانت جامعه از جرم و اصلاح بزهکاران تجویز کرده است را، استخراج و ارایه کنند.

وی در پایان گفت: این پایان‌نامه به بررسی رابطۀ باور‌های دینی که نقش اساسی در هدایت و رفتارسازی افراد دارد با پیشگیری از بزهکاری می‌پردازد، در این راستا نقش توحید در پیشگیری از بزهکاری در بستر موضوعات حیاء، عزت نفس، امر به معروف و نهی از منکر، نبوت در قالب موضوعات نفوذ اجتماعی و هنجارمندی جامعه و معاد در پرتو نظریه کلاسیک و یادگیری اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

گفتنی است، تدوینگر این پایان نامه از راهنمایی‌های حجت الاسلام محمد باقر گرایلی و مشاوره حجت الاسلام فتح اللهی بهره برده است./908/241/ح
 
 
منبع: روابط عمومی حوزه علمیه خراسان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵