vasael.ir

کد خبر: ۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰ - 25 November 2015
حجت الاسلام محمدزمانی در جلسه هیئت هنرمندان قم:

خروج مردم از نادانی و دنیاپرستی هدف نهایی قیام امام حسین است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- حجت الاسلام جواد محمدزمانی در هیئت هنرمندان قم با اشاره به زیارت اربعین امام حسین (ع) گفت: هدف نهایی آن حضرت در زیارت اربعین به خوبی اشاره شده است. در آن دعا می فرماید: جان مبارکشان را تقدیم کردند تا مردم را از جهالت و سرگردانی و رذالت درآورند.

 


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، هیئت هنرمندان قم در حوزه هنری استان قم چهارشنبه 20 آبان 1394 برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام جواد محمدزمانی، شاعر و هنرمند فعال در این مراسم ادبی، مهم ترین هدف امام حسین علیه السلام در قیام سال 61هجری رات بررسی کرد و گفت: در عاشورا یک سلسله اهداف را مشاهده می کنیم از جمله امربه معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جد امام حسین(ع). اما هدف نهایی و اصلی امام حسین چه بود؟

وی افزود: آن هدف نهایی نمی تواند از اهداف پیامبران و انبیاء الهی جدا باشد. قرآن هدف اصلی انبیاء را خارج کردن مردم از جهل و ظلمت و هدایت به سوی نورذکر می کند. (یخرجونهم من الظلمات الی النور). پیامبر اکرم (ص) زمانی مبعوث شد که جهل تمام عرب را فراگفته بود ایشان با آموزه های الهی توانست آنها را نجات دهد. هدف نهایی امام زمان هم خارج کردن مردم از جهل است.

 

 

این شاعر دینی با طرح این سوال که مگر جهل چقدر بود که امام احساس وظیفه کردند؟ پاسخ داد: ما برخی از وقایع را مانند واقعه حره را داریم که افراد زیادی نیز در این واقعه کشته شدند اما کسی برای این گروه عزاداری نمی کند یا در قضیه حمله مغول به ایران افراد زیادی کشته شدند اما کسی برای اینها مرثیه سرایی نمی کند اما در کربلا اتفاقی استثنایی افتاد که امام حسین و یارانش عاطفه تاریخ را برانگیختند و این موضوع زمینه بسیاری از تحولات معنوی در عالم شد به همین سبب هرساله برای امام حسین علیه السلام و یارانش عزاداری صورت می گیرد. قیام امام حسین علیه السلام عاطفه تاریخ را برانگیخت و تا امروز هم دارد تحلیل می شود. بعضی ها در زمانی که هستند درست تحلیل می شوند و بعضی نیز بعد از سال ها جامعه متوجه خدمات او می شود مانند سید جمال در زمانی که حضور داشت با تبعید و زندانی شدن از جامعه ترد می شد اما در حال حاضر معلوم شده است که چه خدمات بزرگی به جامعه بشریت کرده است. قیام امام حسین(ع) هم در زمان خود آن حضرت به خوبی و درستی تحلیل نشد به همین سبب در حال حاضر باید تحلیل شود.

وی افزود: هدف نهایی آن حضرت در زیارت اربعین به خوبی اشاره شده است. در آن دعا می فرماید: جان مبارکشان را تقدیم کردند تا مردم را از جهالت و سرگردانی و رذالت درآورند.

حجت الاسلام جواد محمدزمانی با بیان این که توجه شود که جهل به معنی نداشتن علم نبود ادامه داد: اینکه مردم ندانند امام حسین فرزند چه کسی هستند و یا فرزندانش چه کسانی هستند مطرح نبود: علم داشتند اما علم نمی تواند انسان را نجات دهد. مثلا اگر در آن زمان همه مردم لیسانس یا دکتری داشتند و اهل روزنامه خواندن بودند دیگر امام حسین(ع) را شهید نمی کردند؟ خیر علم یک چیز است و عقل چیز دیگری است. مخالف عقل جهل است. مردم اطلاعات شناسنامه ای از امام حسین(ع) داشتند اما اورا نشناخته بودند چون جاهل بودند.

 

 

وی گفت: این مردم نه اینکه مجنون بودند بلکه آن درک عمیق را نداشتند. عقل ان معرفت عمیق و بصیرتِ ژرف است که ان معرفت عمیق در مردم نبود و امام حسین علیه السلام کشته شدند تا مردم به درک عمیق برسند و از جهالت خارج شوند. بنابراین این نهضت به دنبال این بود تا مردم را یک درک عمیق بدهد.

این هنرمند آیینی عامل این جهالت را دنیا پرستی مردم خواند و افزود: مشکل دیگر مردمی مانند شام بودند که حتی اطلاعات شناسنامه ای هم از امام حسین نداشتند با توجه به اینکه معاویه از ارتباط اینها با دیگران ممانعت میکرد این ها حتی امام را خارجی می دانستند و می گفتند خوارج خونشان حرمت ندارد. اما مردم کوفه از امام حسین اطلاعات شناسنامه ای داشتند اما فریب خوردند و همین سبب با امام همراه نشدند.

وی با اشاره به اقدامات امام زین العابدین ع گفت: بعد از عاشورا کار بر دوش امام سجاد (ع) افتاد و ایشان با شجاعت در مقابل یزید ایستاد و با تبلیغات متعدد حقانیت اهل بیت (ع) را ثابت نمود. زینب کبری سلام الله علیها نیز در کنار امام سجاد به مقابله با یزید پرداخت و به آن ظالم گفت: هر تلاشی می خواهی انجام بده تو نمی توانی با من مقابله کنی ما پیروز شدیم و تو نابود شدی.203/؟/ص

 

.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷