vasael.ir

کد خبر: ۱۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶ - 17 July 2019

بررسی مبانی فقهی حقوقی نحوه واکنش حکومت با کالای قاچاق

وسائل ـ پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با موضوع «بررسی مبانی فقهی حقوقی نحوه واکنش حکومت با کالای قاچاق» به همت اداره امور مدارج علمی معاونت آموزش در مرکز مدیریت دفاع شد.
بررسی مبانی فقهی حقوقی نحوه واکنش حکومت با کالای قاچاقبه گزارش وسائل، جلسه دفاع پایان نامه عیسی محمدیان، طلبه سطح سه این حوزه با عنوان «بررسی مبانی فقهی حقوقی نحوه واکنش حکومت با کالای قاچاق» با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

تدوینگر این پایان نامه با بیان اینکه از چالش‌های فرا روی حکومت اسلامی در شرائط فعلی، تلاش مستمر دشمنان این نظام برای ضربه زدن به اقتصاد آن و در نتیجه ناکارآمد جلوه دادن اقتصاد مقاومتی نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: دشمنان با وسوسه کردن افرادسود جو و ساده اندیش زمینه ورود گسترده کالای قاچاق و غیر مجاز به کشور را فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ابزار اقتصادی قاچاق، یکی از مهمترین ابزار‌های معاندان برای نیل به هدف شوم خود می‌باشد، تصریح کرد: دشمنان نظام اسلامی از این راه باعث توقف کارخانه‌های تولیدی کشور، رکود اقتصادی و از رونق افتادن بازار کسب و کار، می‌شوند.

محمدیان با تاکید براینکه قاچاق، مانع بزرگی بر سر راه تولید داخلی و اشتغال نیرو‌های جویای کار و به نوعی اضرار به نظام جمهوری اسلامی ایران است، ابرازکرد: برای برون رفت از این مشکل باید تدبیری اندیشید تا نظام اسلامی بتواند واکنش خوبی نسبت به کالای قاچاق وارد شده داشته باشد، ازاین رو در این نوشتار به دنبال بررسی راهکار‌های مناسب برای مقابله با کالای قاچاق و بررسی مبانی فقهی و حقوقی آن از قبیل: بررسی انواع ضمان، بررسی احکام ضمان و حرمت مال مسلمان به عنوان اولی و به عنوان ثانوی، بررسی قاعده لاضرر و لاضرار در اسلام تا رسیدن به راه حل مناسب برای برون رفت از این مشکل هستیم.

وی همچنین افزود: به منظور تشخیص کالای قاچاق از غیر آن و جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص، اجرای سریع موارد مربوط به فصل پیشگیری بخصوص نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری (موضوع ماده ۱۳ قانون) ضروری است.

این طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان در پایان با اشاره به اینکه در رابطه با نحوه برخورد با قاچاق دیدگاه‌های متفاوتی از قبیل: بازگرداندن کالای قاچاق ضبط شده به مبدا آن کالا، صدورکالای قاچاق توقیفی به کشور ثالث، ضبط و مصادره به نفع بیت المال، ضبط و توزیع بین خیرین و نیازمندان و امحاء کالای قاچاق، ارائه شده است، گفت: در این نوشتار سعی شده که به مبانی فقهی و حقوقی نظریات فوق و قبل از آن به چگونگی رفتار بزرگان دین در موارد مشابه آن پرداخته شود.

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی احمدی نیک در مقام استاد راهنما و حجت‌الاسلام محمد باقر گرایلی در مقام استاد مشاور، تدوینگر این پایان نامه را هدایت کرده اند./908/241/ح
 
 
منبع: روابط عمومی حوزه علمیه خراسان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵