vasael.ir

کد خبر: ۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵ - 25 November 2015
در جلسه دفاعیه پایان نامه دکتری عنوان شد؛

ظرفیت شناسی فکری فرهنگی آموزه مهدویت پس از انقلاب اسلامی در تحقق تمدن اسلامی

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، جلسه دفاعیه پایان نامه دکتری محمدرضا برزویی از رشته فرهنگ و ارتباطات با عنوان «ظرفیت شناسی فکری فرهنگی آموزه مهدویت پس از انقلاب اسلامی در تحقق تمدن اسلامی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، پایان نامه دکتری محمدرضا برزویی از رشته فرهنگ و ارتباطات با عنوان «ظرفیت شناسی فکری فرهنگی آموزه مهدویت پس از انقلاب اسلامی در تحقق تمدن اسلامی»  در تاریخ چهارشنبه 20 آبان 1394 در طبقه دوم اتاق 238 دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام دفاع شد. این پایان نامه که با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری و با مشاوره دکتر محمد هادی همایون و دکتر نعمت الله کرم اللهی صورت گرفت، با حضور اساتیدی همچون حجت الاسلام و المسلمین دکتر سوزنچی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر هاشمی به داوری گذاشته شد.

آقای برزویی ضمن تاکید بر جایگاه رفیع مهدویت در تعیین مسیر کمال جوامع به نقش این مقوله در تمدن سازی اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی از طریق تفکر مهدویت به پیروزی رسید و مسیر تثبیت را طی نمود و پس از این نیز با همین تفکر نقش مهمی را در ایحاد تمدن جهانی اسلامی ایفا خواهد نمود.

در بخش دیگری برزویی به قسمت های مختلف پایان نامه خود پرداخت وگفت: رساله حاضر در بخش اول خود با بررسی منابع مکتوب و چند رسانه ای و مصاحبه با صاحب نظران این حوزه از طریق روش کیفی « تحلیل پدیدار شناسی تفسیری(IPA)» و با کمک تکنیک «گونه شناسی» به دنبال شناسایی و احصاء رویکردهای مختلف علمی این حوزه بود که به هجده رویکرد، تاریخی، تمدنی، آینده نگارانه وراهبردی، فقهی، قرآنی و روایی، کلامی، فلسفی، عرفانی، تربیتی، تبلیغی و اطلاع رسانی، مدیریتی،جامعه شناختی، اجتماعی، سیاسی، آیینی و مناسکی، روش شناختی و رویکرد ادبی(هنری) ختم شد.

برزویی توضیح داد: بعد از گونه شناسی رویکردها در بخش دوم رساله جهت معرفی علمی هر رویکرد از شناسنامه علمی با چارچوب تعریف شده ای استفاده شد که از «رئوس ثمانیه» علم منطق عاریه گرفته شده است و برای ظرفیت شناسی نیز با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون سراغ متن مصاحبه های عمیق انجام شده رفتیم و به سه شیوه کدگذاری توصیفی، تفسیری و فراگیر و یگپارچه ساز پرداختیم.

برزویی تشریح کرد: در انجام کدگذاری توصیفی از نسخه یازدهم نرم افزار Maxqda استفاده شد که بعد از استخراج داده های توصیفی بر اساس چارچوبی که برای کدگذاری تفسیری توافق شده بود کدها را درقالب نظام‌های هشتگانه تمدن ساز کدگذاری نمودیم و بعد از آن کدهای فراگیر و یکپارچه ساز برای هررویکرد به صورت مجزا خودشان را نمایان ساختند.

فارغ التحصیل دانشگاه باقر العلوم (ع) گفت:  بر اساس سوال اصلی رساله و اطلاعاتی که در تحلیل مضامین رویکردهای مهدویت به دست آمد در نهایت مشخص شد که بیشترین ظرفیت تمدنی رویکردهای مهدویت به ترتیب اولویت در نظام های دانشی و فناوری، اجتماعی، سیاسی و حقوقی، معنوی و عبادی، تربیتی و اخلاقی، فرهنگی و هنری، ارتباطی و اقتصادی جهت حرکت به سمت تمدن مهدوی بروز و ظهور خواهند داشت.

در پایان نیز اساتید داور به نقد و بررسی این پایان نامه پرداختند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵