vasael.ir

کد خبر: ۱۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸ - 15 July 2019

«مبانی مصونیت کنسولی در فقه امامیه» دفاع شد

وسائل ـ پایان‌نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «مبانی مصونیت کنسولی در فقه امامیه» دفاع شد.
به گزارش وسائل، جلسه دفاع پایان نامه جواد اکبری،مبانی مصونیت کنسولی در فقه امامیه دفاع شد طلبه سطح سه این حوزه با موضوع «مبانی مصونیت کنسولی در فقه امامیه»، با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن موسوی خراسانی، مورد بررسی و داوری قرار گرفت.

اکبری در این جلسه دفاعیه با بیان اینکه روحیه جمع گرا و اجتماعی بشر، روابط بین انسان‌ها را روز به روز گسترش و توسعه داده و به مرور برای روابط خود چهارچوب و قوانینی را تدوین نموده‌است، گفت: تدوین قوانین و مقررات مربوط به حقوق بین‌الملل و خصوصاً مصونیت‌ها و مزایای مربوط به نمایندگان سیاسی و کنسولی دولت‌ها نزد یکدیگر، در قالب امروزی آن، در جوامع غیر مسلمان غربی پررنگ‌تر دیده می‌شود، لذا غربی‌ها و حتی برخی مسلمانان غربگرا نیز تصور می‌کنند اسلام در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد؛ این در حالی است که سفارت در اسلام، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه نخستین باب سفارت را خداوند گشوده است، افزود: پیامبران، سفیران آسمانی به سوی بشرند، همانگونه که سیره عملی پیامبر اسلام در چگونگی فرستادن سفیر و پذیرش سفیران دیگر کشور‌ها می‌تواند در این زمینه الهام بخش باشد.

تدوینگر این پایان نامه خاطرنشان کرد: تاریخ روابط دیپلماسی جهان اسلام بیانگر اهتمام مسلمانان به موضوع سفارت و روابط دیپلماسی است و مسلمانان قرن‌ها زودتر از غربی‌ها، حقوق دیپلماتیک را وضع و به آن عمل کرده‌اند.

وی ابرازکرد: اسلام در قالب اصول متعددی از جمله، اصول وفای به عهد، رعایت عدالت، برابری انسان‌ها، نفی سبیل و... به مبحث مصونیت پرداخته و می‌توان ادعا نمود نظام و چهارچوب فکری اسلام به مراتب مترقی‌تر و جامع‌تر از نگاه دیگران در مقوله مصونیت بیگانگان نزد دولت اسلامی است.

اکبری در ادامه با بیان اینکه از اصول پذیرفته شده نزد تمامی دولت‌ها، مصونیت نمایندگان سیاسی خارجی در حوزه قلمرو سرزمینی آن‌ها است که بر اساس آن دولت‌ها موظفند امنیت فرستادگان را در چهارچوب انجام وظایف شغلی تامین نمایند، گفت: در حقوق بین‌المللی کنونی مبنای مصونیت مذکور، رویه‌های عرفی و معاهدات بین المللی می‌باشد که به عنوان یک قاعده بین المللی در جامعه بین الملل حاکم شده است.

وی افزود: در حکومت اسلامی تمامی قواعد و مقررات باید مبتنی بر فقه و احکام اسلامی باشد، مصونیت دیپلماتیک یکی از موضوعات فقهی و حقوقی مورد نیاز حکومت اسلامی در جامعه بین الملل است و می‌توان این ادعا را داشت، در صورتی که در این حوزه به متون و احکام اسلامی مراجعه و تتبع نداشته باشیم، نظرات و مقررات غرب در حوزه مصونیت دیپلماتیک بر ما تحمیل می‌شود و در جامعه اسلامی گسترش و نهادینه می‌گردد، از سوی دیگر این احکام اسلامی به دلیل عدم به کارگیری به مرور به دلیل عدم نوآوری بی اثر و غیرکاربری می‌شوند، لذا ضرورت دارد تا با احصاء قواعد اسلامی احکام و قوانین اسلامی در تمامی موضوعات از جمله مصونیت دیپلماتیک احصا گردیده و با به روز آوری آن موجب پویایی فقه اسلام در تمام زمینه‌ها فراهم آید.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان ابرازداشت: علاوه بر پویایی فقه اسلامی در قواعد بین المللی، مبانی فقه امامیه در موضوع مصونیت دیپلماتیک می‌تواند کمک شایانی به حکومت اسلامی برای اتخاذ رفتار اسلامی در روابط بین المللی و گسترش احکام اسلامی داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه برخی از حوزه‌های پژوهشی همانند بحث مصونیت‌های دیپلماتیک و کنسولی از منظر دینی تا حدی مغفول مانده است، گفت: دانشگاهیان در این موضوعات، مباحثی را دنبال نموده اند که در کتب صاحب نظران غربی و بعضا سنی مذهب مطرح گردیده و حوزه‌های علمیه نیز اهتمام جدی به بحث‌های روابط بین المللی نداشته اند و صرفا افرادی مانند استاد عمید زنجانی و دکتر مصطفی محقق داماد که چهره‌های حوزوی دانشگاهی هستند این مباحث را تا حدی مطرح نموده اند و اخیراً نیز برخی دانشجویان در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود به صورت کلی به این مباحث ورود نموده‌اند و در این تحقیق سعی شده است به صورت ریزتر و عینی‌تر نظرات فقه شیعی در خصوص مصونیت‌های دیپلماتیک و کنسولی دنبال شود.

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین دکترسید محسن موسوی‌فردر مقام استاد راهنما وحجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفر زنگنه شهرکی در مقام استاد مشاور، تدوینگر این پایان نامه را هدایت و راهنمایی کرده اند./908/241/ح
 
منبع: روابط عمومی حوزه علمیه خراسان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳