vasael.ir

کد خبر: ۱۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷ - 15 July 2019
آیت‌الله عبداللهی مطرح کرد؛

مجلس خبرگان رهبری؛ تبلور مردم سالاری دینی در حکومت اسلامی

وسائل ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، مردم سالاری دینی را لازمه حکومت اسلامی دانست و گفت: مردم بر اساس تکلیف دینی در جریان انقلاب اسلامی حضور پیدا کرده و نظام را پایه‌ریزی کردند. امروز نیز حکومت و نظام اسلامی برای برخورداری از قدرت بیشتر، نیازمند حضور و همراهی مردم است. از این‌رو در قانون پیش‌بینی شده که مردم در تعیین رهبری نیز نقش داشته باشند.
به گزارش وسائل، آیت‌الله محمود عبداللهی، عضو جامعهمجلس خبرگان رهبری تبلور مردم سالاری دینی در حکومت اسلامی است مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، درباره اهمیت مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مسأله رهبری و مدیریت جامعه مهم‌ترین رکن نظام است، از این‌رو ساز و کاری که برای تعیین و تداوم آن پیش بینی می‌شود نیز از مهم‌ترین‌هاست که در نظام و قانون اساسی ما مجلس خبرگان رهبری برای آن پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین براساس روایات و معارف اسلامی عظائم و ارکان دین امور مختلفی هستند، ولی مهم‌ترین رکن ولایت است؛ «و لم یناد بشیء کما نودی بالولایه.» مسأله‌ای که سایر ارکان را اقامه کرده و به پا می‌دارد، رهبری و ولایت است. به همین دلیل در نظام اسلامی مدیریت مهم‌ترین رکن به شمار می‌آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری این موضوع که قانون اساسی برای رهبری نظام اسلامی اوصاف خاصی پیش بینی کرده، تأکید کرد: در نظام اسلامی و ولایی مبنا اسلام و دین است، به همین دلیل برای رهبری نیز اوصاف و شرایط خاصی مطرح شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فقاهت است.

وی ادامه داد: نظام اسلامی بر اساس وحی، توحید و امامت بنا شده و اسلام اساس آن به شمار می‌آید؛ از این‌رو مدیریت و رهبری نظام باید کارشناس اسلام و معارف دینی باشد که از آن تحت عنوان فقاهت یاد می‌شود. افزون‌بر فقاهت؛ پاکی و طهارت نیز لازم است که تحت عنوان تقوا مطرح می‌شود.

آیت‌الله عبداللهی، شاخص دیگر رهبری نظام اسلامی را مدیریت برشمرد و گفت: براساس قانون اساسی فردی که نظام اسلامی را مدیریت می‌کند باید از تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری برخوردار باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود مردم سالاری دینی را لازمه حکومت اسلامی دانست و اذعان کرد: مردم بر اساس تکلیف دینی در جریان انقلاب اسلامی حضور پیدا کرده و نظام را پایه‌ریزی کردند. امروز نیز حکومت و نظام اسلامی برای برخورداری از قدرت بیشتر، نیازمند حضور و همراهی مردم است. به همین دلیل در قانون پیش بینی شده که مردم در تعیین رهبری نیز نقش داشته باشند.

وی اضافه کرد: نقش آفرینی مردم در تعیین رهبری بدین صورت است که از هر استان فقهای واجد شرایط را به عنوان کارشناس، نخبه و منتخب خود انتخاب می‌کنند تا مجلس خبرگان رهبری تشکیل شود. این مجلس به سبب حضور متخصصان و کارشناسان، اصلح از میان فقها را برای رهبری تعیین می‌کند. از سوی دیگر نظارت بر فرد انتخاب شده نیز بر عهده همین مجلس است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تشخیص شرایط رهبری را کاری تخصصی دانست و عنوان کرد: هر فردی نمی‎تواند اوصاف و شرایط رهبری را تشخیص دهد، همان‌گونه که هر فردی نمی‌تواند متخصص و کارشناس پزشکی، هسته‌ای و… را تشخیص دهد.

آیت‌الله عبداللهی در جمع‌بندی مطالب خود بیان کرد: به دلیل این‌که مهم‌ترین رکن نظام رهبری است، نهادی که در تعیین، معرفی و نظارت او نقش دارد نیز از مهم‌ترین نهادها و ارکان نظام اسلامی به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان رهبری، حضور و مشارکت مردم در تعیین رهبری و همچنین رسیدن به رهبر اصلح را با حضور نخبگان و کارشناسان دنبال می‌کند. کارشناسانی که مردم معرفی کرده و وظیفه آن‌ها معرفی مصادیق براساس قانون اساسی است./908/241/ح

 

منبع: مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۹:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۳:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۱۱:۳۰