vasael.ir

کد خبر: ۱۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸ - 01 July 2019

« زنان خاندان عصر تیموری» آماده ورود به بازار نشر می‌شود

وسائل ـ صد و ششمین کتاب گروه تاریخ اسلام، با عنوان « زنان خاندان عصر تیموری» به زودی توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار نشر می‌شود.

به گزارش وسائل،  کتاب «زنان خاندان عصر تیموری» معرفی کتاب| « زنان خاندان عصر تیموری» آماده ورود به بازار نشر می‌شودبعد از گذراندن مراحل پایانی آماده سازی و چاپ، به زودی روانه بازار نشر می شود.

این کتاب حاصل تلاش علمی «لیلا محمدی» پژوهشگر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

کتاب حاضر در صدد است جایگاه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زنان خاندان تیموری را مورد ارزیابی قرار داده و ضمن شناسایی و معرفی زنان مهم درباری، تصویری از پایگاه آنان را ارائه دهد.

تیموریان با ماهیتی ایلیاتی از میان قبایل ترک آسیای میانه بر آمدند و طی قرن نهم هجری بر ماوراءالنهر و بخش عمده ای از ایران، تحت تأثیر فرهنگ ایرانی –اسلامی به  حکومت پرداختند. از این نظر، نوع رفتار تیموریان با زنان بر مبنای مجموعه ای از سنتهای ترکی- مغولی و ایرانی –اسلامی شکل گرفت. دامنه نفوذ زنان در زمان تیمور که اجازه دخالت در سیاست را به کسی نمی داد کمتر و در زمان جانشینان وی که خلق و خوی مستبدانه تیمور را نداشتند بیشتر است از این رو زنان با آگاهی سیاسی و توان مدیریتی بالای خود به دخالت در امور مهم سلطنت پرداختند. این  امر موجب فراهم شدن شرایط و امکانات لازم برای حضور اجتماعی زنان در مراسم و مجالس، تربیت شاهزادگان و فعالیتهای فرهنگی و مذهبی چون: احداث بناهای مذهبی و عام المنفعه  و توسعه مراکز فرهنگی، آموزشی و پرداختن به امور اقتصادی شد.

این کتاب یکصدوششمین(۱۰۶) کتاب گروه تاریخ اسلام است که در تابستان ۹۸ به جامعه علمی و دانشگاهی ارائه خواهد شد./908/422/ح

 

منبع: شبستان با تصحیح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰