vasael.ir

کد خبر: ۱۳۵۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ - 20 June 2019
یک عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد:

لازمه زندگی بر اساس آموزه‌های اسلام، وجود یک نگاه تمدنی است

وسائل ـ جهان‌بین با بیان اینکه هر تمدنی یک فاعل و یک عامل می‌خواهد، گفت: ما می‌خواهیم بر اساس آنچه که اسلام گفته است، زندگی کنیم و لازمه این امر وجود یک نگاه تمدنی است.

به گزارش وسائل، نشست علمی «تمدن نوین اسلامی لازمه زندگی بر اساس آموزه‌های اسلام، وجود یک نگاه تمدنی استدر آینه تقریب با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری»صبح امروز (چهارشنبه، 29 خرداد) در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

بر پایه این گزارش، «فرزاد جهان بین» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: زمانی که از تمدن حرف می زنیم از یک مبانی ای صحبت می کنیم که بر اساس آن مبانی، نظامی را می سازیم؛ شکل نظام شهرسازی، نظام اقتصادی، نظام سیاسی و … بر اساس همان تمدن و ساختارها شکل می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: زمانی که به آن جنبه نرم افزاری و سخت افزاری رسیدیم و آن را به عینیت رساندیم، تمدن شکل می گیرد یعنی از زبان انتزاعی باید به ساختار که انضمامی است، برسیم چرا که از دل نظام ساختار در می آید. ما زمانی به تمدن خواهیم رسید که فرهنگ را به آن سو برسانیم و این پروسه سختی است. از این جهت است که اگر الگوی تولید بسط پیدا کند، شرایط برای حرکت به این سو سهل تر می شود.

این پژوهشگر ادامه داد: هر تمدنی یک فاعل و یک عامل می خواهد. فکر عامل است و فاعل انسانی است که فکر را تولید می کند. بر این اساستمدن اسلامی یعنی عینیت یافتگی ای که از درون مبانی اسلامی درآمده است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه ما به دنبال احیای تمدن اسلامی ای که در قرن چهارم اتفاق افتاد نیستیم، گفت: آن تمدن در زمانه کنونی به درد ما نمی خورد. ما می خواهیم بر اساس آنچه که اسلام گفته است، زندگی کنیم و لازمه این امر وجود یک نگاه تمدنی است.

جهان بین در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که اگر این مسئله را نه فقط در قالب شیعه و سنی بلکه سایر مذاهب اسلامی بیاوریم، موفق خواهیم شد در غیر این صورت به نتیجه ای که باید، نمی رسیم. می خواهم بگویم ما می خواهیم زندگی کنیم، منِ شیعه یا دیگری که سنی هست، باید زندگی کنیم و این جز با پایگاه جمعی ما محقق نمی شود. نوآوری در سایه رواداری و پرهیز از تعصب اتفاق می افتد. آنچه که امروز مسلمین را رنج می دهد، جهل است./908/422/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹