vasael.ir

کد خبر: ۱۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ - 18 June 2019

نگاهی بر کتاب «اسلام و حکومت قانون»

وسائل ـ کتاب «اسلام و حکومت قانون» توسط بریجیت کراویتز ویرایش شده است. کتاب شامل مجموعه مقالاتی است که قوانین اساسی کشور‌های اسلامی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. اثر را باید در مجموعه حقوق اساسی اسلامی به شمار آورد که از زاویه مباحث معاصر به سیاست و حقوق در اسلام می‌نگرد.
به گزارش وسائل، توضیح حاکمیت قانون و اهمیت کتاب «اسلام و حکومت قانون»روزافزون آن موضوع بخش نخست کتاب است. نویسندگان این مهم را در کشور‌های مختلف به بحث نهاده و از شیوه‌های تقویت و توسعه ساختار‌های حمایت از حاکمیت قانون سخن گفته است.
 
به باور ایشان مطالعه سیستم‌های عملکردی قانونی که مطابق با اصول حاکمیت قانون است به شناسایی نقص در حاکمیت قانون و تجزیه و تحلیل نیاز به اصلاحات مربوطه کمک می‌کند.
 
همزمان، این مبادلات برای ترویج درک اهمیت و عملکرد حکومت قانون، برای تحکیم احترام و پایبندی به اصولی مانند جدایی از قدرت، استقلال قوه قضائیه، حقوق بشر، پرهیز از فساد و بویژه تاکید و تعهد به حکومتداری خوب کارآمد است. نویسندگان در توضیح موارد فوق به تشریح وضعیت حقوقی و سیاسی مالزی و اندونزی می‌پردازند.

حقوق شهروندی اساسی در کشور‌های اسلامی موضوع بخش اغازین کتاب است. نویسندگان از تلاش‌های انجام گرفته در این کشورها، ضمن تمرکز بر کشور‌های مالزی و اندونزی، جهت تثبیت و تقویت قانون اساسی بحث می‌کند و مقالاتی در ارتباط با حقوق شهروندی در جوامع اسلامی دراین بخش آمده است.
 
مبحث بخش میانی کتاب ارتباط عدالت و حقوق شهروندی است که ضمن تمرکز بر مفهوم عدالت به بررسی وضعیت اقتصادی و حقوقی در جوامع اسلامی و نیز مطالعه این مفاهیم در کنوانسیون‌های بین المللی پرداخته است. مقالات بخش پایانی کتاب بر ارتباط میان گفتمان مذهبی و اصول حاکمیت قانون، عدالت سیاسی و مدنی و ایجاد قانون اساسی متمرکز شده اند.

کتاب «اسلام و حکومت قانون» درباره تعامل میان حاکمیت قانون، مردم سالاری و حکومتداری خوب برای نیرو‌های اصلاح گر در بسیاری از کشور‌ها صحبت می‌کند. در این میان راه اندازی یا تشدید فرایند‌های بحث در مورد ایجاد مبنای قانونی برای چنین تحولاتی که شامل ایجاد یا تقویت نهاد‌هایی با قصد حفظ نظم قانون اساسی و تضمین اجرای قانون در استای منافع شهروندان می. گردد، بسیار حایز اهمیت است. کتاب «اسلام و حکومت قانون» در سال ۲۰۰۸ از سوی انتشارات موسسه کنراد چاپ و منتشر شده است./908/241/ح
 
 
منبع: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶