vasael.ir

کد خبر: ۱۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵ - 16 June 2019

سهم هرمنوتیکی در متون دینی

وسائل ـ حجت‌الاسلام مختاری گفت: از نظر مفسران اسلامی یا صاحب‌نظران در حوزه متن و تفسیر قرآن، مهم این است که ما با اِعمال روش‌ها و به کارگیری قواعد فهم متن به دنبال رسیدن به نیت مولف یا قصدیت پدیدآورنده اثر هستیم، رسالت مفسر دستیابی به پیام نورانی خدا است.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام «محمدحسین مختاری» سهم هرمنوتیکی در متون دینیدر جمع استادان و دانشجویان دانشگاه اسلامی علوم و فنون کشمیر با موضوع «سهم هرمنوتیکی در متون دینی» به سخنرانی پرداخت.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در این همایش ابتدا تعریف جامعی از هرمنوتیک ارائه داد و به ادوار تاریخی و پیدایش هرمنوتیک و تفاسیر و تعاریفی که حول محور هرمنوتیک در ادوار تاریخی وجود داشت اشاره و صاحبان این تئوری را معرفی کرد.

 

سبک های هرمنوتیک

وی در تشریح هرکدام از سبک های هرمنوتیک به معرفی سبک هرمنوتیک کلاسیک و ویژگی های آن پرداخت و نقطه نظرات صاحبان قلم و در خصوص خصائص دانش هرمنوتیک و تفسیر متن را برشمرد.

این استاد و صاحب آثار فلسفی در حوزه و دانشگاه همچنین ویژگی های دوره رمانتیک و دوره هرمنوتیک فلسفی را نیز تشریح کرد و سپس به بررسی و مقایسه این دوره‌ها با فهم متن دینی یا قرآنی پرداخت.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: در بعضی از این دوره‌ها مثل دوره اول که دوره کلاسیک است، تشابه فراوانی با مباحث تفسیری سنتی قرآنی ما دارد که وجوه تشابه و تفاوت بررسی شد و ارزیابی کلی و نقد از مناظرات این دوره ارائه داد.

مختاری با بیان اینکه بعضی از فلاسفه غرب معتقدند، متن ذاتاً دارای ابهام است این نظریه را بر اساس آیات قرآن مورد نقد و بررسی قرار داد و افزود: با توجه به اینکه سوء فهم باعث می شود ما هر متنی را قابل تفسیر بدانیم و از آنجا که انسان دچار سوء برداشت است باید همه متن ها را به عنوان متن پیچیده نگاه کنیم.

وی در ادامه ابراز کرد: بر اساس آیه هفت سوره آل عمران  دو دسته آیات داریم: دسته اول جزء محکمات هستند و دسته دوم جزو آیات متشابه. آن آیاتی که جزو متشابهات هستند نیاز به تفسیر و تاویل دارند که برای رسیدن به معنای حقیقی، این آیات باید به کمک احادیث و روایات اهل بیت علیه السلام مورد مورد مداقه و مطالعه جدی واقع شوند.

 

آیات محکمات و متشابهات

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما آیات محکمات اینگونه نیست و معانی روشنی دارند و ما بایستی آیات متشابه را به آیات محکم برگردانیم تا به وسیله آن ها مورد تفسیر و تبیین قرار گیرد چنان که امام رضا علیه السلام می فرمایند: کسی که آیات متشابه قرآن را به آیات محکم برگرداند و از طریق آیات محکم، آیات متشابه و پیچیده را بفهمد و تفسیر کند او به راه مستقیم هدایت شده است. زیرا بر اساس آیات قرآنی یکسری متون متشابه هستند که نیاز به تفسیر و تبیین دارند.

 

در نظر هرمنوتیست‌های مدرن انسان یک پدیده و یک متن است

 هرمنوتیک با همه پدیده ها سر و کار دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه تعریفی از متن از نظر هرمنوتیک مدرن، گفت: در این سبک هرمنوتیک، متن تنها عبارت از پدیده مکتوب نیست بلکه پدیده های ملفوظ گفتاری و رفتاری را نیز شامل می شود یعنی هر آنچه که دارای معنا باشد آن عبارت است از متن. لذا در نظر هرمنوتیست‌های مدرن انسان یک پدیده و یک متن استو همه رفتار و حرکات او دارای معنا و همه آنها قابل تفسیر است.مختاری با بیان اینکه باید دانش هرمنوتیک را در این جهات نیز به کار گیریم که هر پدیده معنادار قابل تفسیر است، افزود: بنابراین هرمنوتیک با همه پدیده ها سر و کار دارد و قلمرو هرمنوتیک بسیار وسیع است و تنها به یک پدیده خاص منحصر نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر مفسران اسلامی یا افراد صاحب نظر در حوزه متن و تفسیر قرآن، مهم این است که ما با اعمال روش ها و به کارگیری قواعد فهم متن به دنبال رسیدن به نیت مولف یا قصدیت پدیدآورنده اثر هستیم و رسالت مفسر این است که به پیام نورانی ذات اقدس حق دست پیدا کند./908/422/ح

 

منبع: شبستان با اضافات و تصحیح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۳:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۷:۲۱
اذان مغرب
۲۰:۱۵:۴۳