vasael.ir

کد خبر: ۱۳۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ - 09 June 2019
حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی:

تکرار کلیشه‌ها مردم را جذب نمی‌کند

وسائل ـ حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی با بیان اینکه دین‌داری مقطعی و محدود به مناسبت‌ها نیست، گفت: باید روی محتوا کار کنیم، اگر جاذبه ایجاد کنیم قطعاً در تمامی ایام سال شاهد حضور پررنگ مردم در مراسم‌ها و مکان‌های مذهبی خواهیم بود.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام «سید صمصام الدین قوامی» دین‌داری مقطعی و محدود به مناسبت‌ها نیست/تکرار کلیشه‌ها مردم را جذب نمی‌کندبا اشاره به کیفیت حضور مردم در ایام مختلف سال در مراسم ها و مجالس مذهبی، اظهار کرد: بنابر مناسبت هایی که در طول سال وجود دارد این حضور بعضا گاهی پررنگ تر می شود اما نمی توان گفت که به طور کلی در یک ایام خاصی شاهد این حضور هستیم و در دیگر روزها و ایام این جمعیت به حداقل می رسد.

امام جمعه پردیسان قم ادامه داد: برای مثال در شب های احیاء و یا تاسوعا و عاشورای حسینی، تمرکز بیشتری در مجالس می بینیم اما هرگز بدین معنا نیست که افراد در همین ایام بیایند و بروند، حتی کسانی که چندان اعتقادات محکمی ندارند باز هم در طول سال سعی می کنند به مسجد بیایند، البته این مساله یعنی حضور در ایام خاص نشان می دهد که وقت خاص و وقت اضطرار جاذبه خودش را دارد.

حجت الاسلام قوامی تصریح کرد: مثلا برخی اهل نماز شب هستند اما ممکن است شب هایی نیز نتوانند آن را به جا آورند و یا زمانی امکان ختم و قرائت قران نداشته باشند،  این خاصیت قلب بشر است، گاه نماز را با سوز و گداز می خواند و گاهی خسته و عصبانی است، اما این نیست که عبادت را به کل ترک کند، حالات انسانی تاثیر دارد. امیرالمومنین امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الاْبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَ» (اين دل ها نيز همانند بدن ها خسته و افسرده مى‏شوند، بنا براين در جستجوى حكمت هاى تازه براى آنها باشيد).

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی تاکید کرد: گاهی برخی حضور همیشگی جوانان را در مراسم نمی بینند و آنها را قضاوت می کنند در حالی که بسیاری از همین افراد شبانه به منزل فقرا غذا می برند، در مراسم احیا شرکت می کنند اما خشوع دارند. از طرف دیگر ما که نمی توانیم همه را رصد کنیم، اگر جاذبه ایجاد کنیم قطعا در تمامی ایام سال شاهد حضور پررنگ مردم در مراسم خواهیم بود.

وی افزود: برای مثال اگر مساجد خدمات ارایه بدهند، مشکلات مردم را حل کنند، هر محله ای مسجد محل رفع مشکلات باشد شاهد خواهیم بود که روال دیگری در جامعه ایجاد شود،

این مجتهد نظریه پرداز در عرصه مدیریت با بیان اینکه نوع اجرای برنامه های مذهبی در جذب افراد اثرگذاری بالایی دارد، گفت: باید روی محتوا کار کنیم، اینگونه نیست که تصور کنیم با اجرای برنامه های کلیشه ای می توانیم همه اقشار را جذب کنیم، باید تلاش کنیم که محتوای دین را به زبان روز و با بهره مندی از روش های نوین  گسترش دهیم.

حجت الاسلام قوامی در پایان خاطرنشان کرد: یک زمان به خاطر می آورم که مثلا در اصفهان تمام ایام سال مساجد برنامه داشتند و همیشه هم مساجد و تکایا شلوغ بودند، این اهمیت دارد چگونه بتوانیم مردم را به سوی مذهب سوق دهیم. نباید صرف برگزاری مراسمی باشد و تمام، هدف باید این باشد که بتوانیم از دل این مراسم نگرش تازه ای را ایجاد کرده و واقعا دین را برای مردم ملموس و همچون هوا ضروری کنیم./908/422/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳