vasael.ir

کد خبر: ۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸ - 17 November 2015
در پنجمین جلسه درس خارج آیت الله موسوی جزائری بیان شد

بررسی صحت شرکت دو اجیر در یک کار

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- آیت الله سید محمد علی موسوی جزائری، در پنجمین جلسه از درس خارج بانکداری اسلامی در حوزه علمیه اهواز، در ابتدای درس ضمن قرائت متن عروة به مساله صحت شراکت دو اجیر در یک کار اشاره نمود و در ادامه به بررسی آراء در این مساله پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، آیت الله سید محمد علی موسوی جزائری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در پنجمین جلسه درس خارج فقه بانکداری اسلامی که در تاریخ شنبه 11 مهر 1394 در حوزه علمیه اهواز برگزار شد در ابتدای درس ضمن قرائت متن عروة به مساله صحت شراکت دو اجیر در یک کار اشاره نمود و در ادامه به بررسی آراء در این مساله پرداخت.

 

در ادامه ایشان ضمن ترجمه متن عروة گفت ممکن است گفته شود: در اینجا، هم عوض مجهول است و هم معوض. عوض سهم الاجره است و معوض هم عملشان است. این جهل مستلزم غرر و بطلان شرکت خواهد بود.

وی با اشاره به اشکال محقق خوئی به بیان سید افزود:

وقتی اشخاص دو نفر شدند در حقیقت اجاره هم دو اجاره است زیرا اشخاص استیجار شدند و همین مساله که هرکدام قرار است چه مقدار کار انجام بدهند مشخص نیست و مجهول است.

 

در پایان بحث این استاد سطح عالی حوزه علمیه اهواز ضمن رد توجیه مرحوم حکیم نظر محقق خوئی را تقویت نموده وگفت:

به نظر ما ارجح نظر محقق خویی است مگر اینکه بوسیله تعیین نسبت هنگام عقد، اجاره را تصحیح کنیم

 

 

در ادامه مشروح پنجمین جلسه ی درس خارج بانکداری اسلامی ایشان را مرور می کنیم.

 

 

در جلسات گذشته بحث در شرکت عقدیه به اتمام رسید.

مسألة 2: بررسی صحت شرکت دو اجیر در یک کار
مسألة 2: لو استأجر اثنین لعمل واحد بأُجرة معلومة، صحّ .
دو نفر باهم اجیر می شوند برای انجام کاری و وقتی کار تمام شد وجه الاجاره متعلق به هردوی آنهاست در نتیجه آن دو بدون عقد شرکت باهم شریک شده اند .
و کانت الأُجرة مقسمة علیهما بنسبة عملهما
اجرت هم به نسبت هر یک متعلق به آن هاست.
و لا یضر الجهل بمقدار حصّة کل منهما حین العقد، لکفایة معلومیة المجموع
ممکن است گفته شود: در اینجا، هم عوض مجهول است و هم معوض. عوض سهم الاجره است و معوض هم عملشان و این جهل مستلزم غرر و بطلان شرکت خواهد بود.
مرحوم سید در پاسخ فرموده اند: این مقدار غرر اشکالی ندارد زیرا مجموع عمل و مجموع سهم الاجره مشخص است و خودشان هم باهم تراضی می کنند.
اشکال محقق خویی
در اینجا محقق خویی ایراد گرفته و فرمودند وقتی اشخاص دو نفر شدند در حقیقت اجاره هم دو اجاره است زیرا اشخاص استیجار شدند و همین مساله که هرکدام قرار است چه مقدار کار انجام بدهند مشخص نیست و مجهول است. این مساله مثل این است که بایک روستایی عقد اجاره ببندیم این نمیشود زیرا هرعقد اجاره مخصوص یک نفر است . میزان شخص، شخص افراد است لذا به نظر محقق خویی اجاره باطل است .
 

توجیه مرحوم سید حکیم برای این مساله
محقق حکیم برای توجیه و رفع اشکال در مستمسک مثالی آورده است. ایشان می فرماید: این بحث همچون بیع متعدد در صفقه واحده است مثلا شخصی که قصد مهاجرت دارد و تمام لوازم زندگی خود را یکجا به قیمت مشخصی می فروشد، معامله اش صحیح است و کسی در صحت آن اشکالی نکرده است. زیرا در مبیع شرط وحدت نداریم.
 

پاسخ محقق خویی به سید حکیم
محقق خویی مثال ایشان را رد می کند و میفرماید: این قیاس مع الفارق است زیرا در مثال سید حکیم تمام اموال یک واحد است ولی در مثال شرکت اجاره ما دو شخص داریم که هرکدام چیزی معین یعنی عمل خود را تملیک می کنند.
 

مختار استاد
به نظر ما ارجح نظر محقق خویی است مگر اینکه بوسیله تعیین نسبت هنگام عقد، اجاره را تصحیح کنیم. مثلا بگوییم نسبت عمل هرکدام به کل کار نصفا نصف است . حال اگر بعد از اتمام عمل کسی بیشتر از نیمی از عمل را انجام داد باید از طرف مقابل سهمش را بگیرد.203/323/ق

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶