vasael.ir

کد خبر: ۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵ - 16 November 2015
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می نماید

رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – سه اثر پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ رونمایی می شود. این سه اثر جدید عبارتند از : مأخذشناسی قواعد فقهی(علیرضا فرحناک)؛ دانشنامه اصولیان شیعه(محمدرضا ضمیری)؛ منابع و ادله علم اصول فقه(سیف الله صرامی).

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل؛ این سه اثر که از جدیدترین آثار پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ می باشد، صبح روز سه شنبه 94/08/26 ساعت 10 در سالن همایش این پژوهشگاه رونمایی می شود.

کتاب مأخذشناسی قواعد فقهی که شامل مباحثی چون درآمدی بر قواعد فقهی، بررسی معنای قاعده فقهی، تفاوت قاعده فقهی با چند اصطلاح همسو، قواعد فقهی علمی در کنار دانش اصول، ضرورت پژوهش در قواعد فقهی، شمار قواعد فقهی، تقسیم‌بندی‌های قواعد فقهی، تاریخچه قواعد فقهی، اهل سنت و قواعد فقهی، قواعد نانوشته، مناهج نگارش قواعد فقهی، مضمون کتابهای قواعد فقهی، منابع و ادله قواعد فقهی، مصادر تکوین قواعد فقهی نزد اهل سنت، تغییرات جدید و شیوه ارائه مطالب و... می باشد به کوشش جمعی از محققان منتنشر گردیده است و به قلم علیرضا فرحناک تصحیح و تکمیل گردیده است.

کتاب دانشنامه اصولیان شیعه که در دو جلد می باشد به قلم محمدرضا ضمیری منتشر گردیده است. پیدایش و تکامل اصول فقه، زاده‌ ضرورت‌هایی بوده است که فقها در طول تاریخ فقه، در جریان استنباط احکام، با آن مواجه بوده‌اند. گاهی در ضمن استنباط یک حکم، به مبنای اصولی آن اشاره می‌کرده‌اند و گاهی این مبانی را در آغاز کتاب فقهی خود یک جا می‌آورده‌اند تا اینکه ضرورت تدوین آنها به صورت یک دانش، تألیفات اصول فقهی را به بار آورد. بنابراین، یکی از راه‌های پی‌بردن به تاریخ تحول اصول فقه که به سهم خود در رشد و بالندگی این دانش اجتهادی نقش به‌سزایی دارد، همراه‌شدن با زندگی علمی دانشیان اصول فقه است.

کتاب منابع و ادله علم اصول فقه به قلم سیف الله صرامی منتشر گردیده است؛ به دنبال پاسخ به این پرسش است که در اصول فقه کدام منابع و ادله و با چه کیفیت و کمیتی قابل استفاده‌اند. منابع و ادله فقه در متن مباحث معطوف به فقه در اصول فقه، از دیرباز مورد بحث و بررسی بوده است. سرفصل‌های قرآن، سنت، عقل و اجماع در بسیاری از متون اصول فقهی، مشهود اهل فن است؛ اما منابع و ادله قابل استناد در اصول فقه، غالبا موضوع بحث و بررسی نبوده است.

رونمایی از آثار یاد شده روز سه شنبه 26 آبان از ساعت 10 تا 12 در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نشانی قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن همایش برگزار می شود.

این رونمایی توسط پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری اداره همکاری های علمی و پژوهشی و اداره نشر پژوهشگاه برگزار می گردد. 301/823/ م

جهت دیدن گزارش تصویری کلیک نمایید

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰