vasael.ir

کد خبر: ۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ - 15 November 2015
حجت‏ الاسلام والمسلمین خسرو پناه مطرح کرد؛

روش شناسی علوم اجتماعی اسلامی حکم اجتهادی بالقیاس است

خبرگزاری رسا ـ حجت‏ الاسلام والمسلمین خسرو پناه در نشست "الگوی حکمی اجتهادی علوم اجتماع" گفت: روش شناسی علوم اجتماعی اسلامی حکم اجتهادی بالقیاس است. اجتهاد، تمثیل و حتی استقرا نیاز به قیاس دارند. یعنی پرسش‏های جدید را به متن رجوع دهیم تا از آن پاسخ‏های جدید را دریافت کنیم و معتقدیم که این تا بی نهایت ادامه دارد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‏ الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست "الگوی حکمی اجتهادی علوم اجتماع" در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مسلمانان در مواجهه با علوم بیگانه و غیر بومی از صدر اسلام تا کنون سه نوع برخورد و تصمیم داشته‏ اند.

وی در ادامه افزود: در قرن سوم و مواجهه اول با رویکرد گزینش انتقادی و تولیدی به آن می‏ نگرند که بیشتر با علم وارداتی از سوی یونان، روم و هند بود.

وی ادامه داد: در مواجه دوم مسلمانان در قرن 19 میلادی برخی با رویکرد روشنفکری، پذیرش التقاطی را پذیرفتند که از مصر وارد اسلام شد. در مواجه سوم شخصیت‏هایی مثل فاروقی، شهید صدر، آیت‏ الله مصباح یزدی و آیت‏ الله جوادی آملی  بحث علمی دینی را مطرح کردند و به فکر تولید علم دینی برآمدند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه این رویکردها در مواجه سوم استفاده از منابع و مبانی اسلامی بود اما روش‏ها متفاوت بود، برای برخی هستی شناسی، برخی دیگر معرفت شناسی، و برخی دیگرانسان شناسی شیوه کار بود، به عنوان مثال آیت‏ الله جوادی آملی وحی را منبع خود و افرادی نیز متافیزیک را منبع اصلی خود مطرح کردند اما هیچ کدام از اینها از روش شناسی استفاده نکردند.

وی خاطر نشان کرد: متد روش شناسی روشی در طول نظریات قبل است و فعلا در مرحله یک الگو و راه برای شروع کار است و این علوم فقط برای علوم اجتماعی کاربرد دارد.

حجت‏ الاسلام والمسلمین خسرو پناه ابراز داشت: در آمریکا علوم اجتماعی در عرض علوم انسانی و در فرانسه علوم اجتماعی زیر مجموعه علوم انسانی است که در مقابل علوم طبیعی و فنی معرفی می‏ شود اما به نظر می‏رسد علوم اجتماعی غیر از علوم انسانی است.

وی در تعریف علم دینی بیان داشت: علومی که بر اساس روش شناسی، مبانی، کارکرد و جهت گیری اسلامی باشد علم اسلامی است اما ارائه الگوی واحد برای اسلامی کردن همه علوم ممکن نیست .

وی به تشریح علم اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: علوم اجتماعی یا به توصیف انسان مطلوب و یا توصیف انسان محقق و یا نقد انسان محقق می ‏پردازد؛ بنابراین همه گزاره‏ های علم اجتماعی برخوردار از یکی از این توصیفات است.

استاد فلسفه حوزه علمیه قم به بیان هدف علم اجتماعی اسلامی پرداخت و گفت: هدف از علوم اجتماعی اسلامی ایجاد انسان‏های کامل و یا حتی ایده آل نیست، بلکه ایجاد جامعه ‏ای است که انسان‏های متعارف با اخلاق اجتماعی سالم است و ممکن است فردی انسان قابل قبول دین نباشد اما در جامعه اسلامی فردی پذیرفته شده باشد.

وی ادامه داد: چهار مبنای هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناختی و ارزش شناختی که غالب آن از حکمت اسلامی صدرایی و نو صدرایی استفاده شده است را کلیدی ترین مبانی این بحث است.

وی تشریح کرد: مبانی هستی شناسی واقعیتی را برای هستی معرفی می‏کند و واقعیتی مستقل و رابط می‏داند  و هر دوی آن را نیز واحد و کثیر معرفی می‏کند که مبتنی بر تشکیک و دارای وابستگی علل معده به علل واقعی است و وجود مستقل و رابط نیز هردو حقیقی هستند و وجود رابط دارای سه عالم طبیعت، ملکوت و جبروت است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: مبنای انسان شناختی اسلامی انسان را دارای یک موجود چند بعدی می‏داند که با حرکت جوهری خود ساحت‏های مختلف و بی‏شماری را تجربه می‏کند و منحصر به وجود مادی و روحی نیست؛ بنابراین این انسان که دارای فرایند بسیاری است دارای یک واقعیت فردی، اجتماعی و تاریخی است.

وی ادامه داد: اراده فردی متأثر از ساختار اجتماعی و ساختار اجتماعی متأثر از ساختار تاریخی است. البته برخی افراد هستند که اراده فردی آن‏ها به قدری است که ساختار اجتماعی را تغییر داده و حتی در تاریخ نیز مؤثر است.

وی با بیان مثالی اظهار داشت: به طور مثال اگر مجلس شورای اسلامی ناکارآمد است، به سبب وجود افراد ناکارآمد نیست؛ بلکه ساختار مجلس ناکارآمد است؛ بنابراین حتی اگر صالح‏ترین افراد نیز وارد مجلس شوند و بخواهند با همین ساختار ادامه دهند همچنان ناکارآمد خواهد ماند.

حجت‏ الاسلام والمسلمین خسرو پناه ابراز داشت: صدق، مطابقت با واقع است اما هر واژه  یک مابازاء دارد اما ملاک مطابقت با واقع در بین فلاسفه اسلامی بداهت آن است، اما به نظر می‏ رسد تطبیق یک مفهوم با نظام معرفتی مبنای ملاک صدق است. بنابراین هر گزاره‏ای که با نظام معرفتی اسلام سازگار است گزاره ‏ای صادق است.

وی ادامه داد: روش شناسی علوم اجتماعی اسلامی حکمی اجتهادی بالقیاس است، اجتهاد، تمثیل و حتی استقرا نیاز به قیاس دارند. اجتهاد قسم اول همان اجتهاد متعارف در حوزه‏ ها است و اجتهاد قسم دوم بیانی است که از بیانات شهید صدر که تحت عنوان موضوعات قرآنی مطرح است، استفاده می‏شود؛ یعنی پرسش‏های جدید را به متن رجوع دهیم تا از آن پاسخ‏های جدید را دریافت کنیم و معتقدیم که این تا بی نهایت ادامه دارد.

وی در پایان به بیان اجتهاد نوع سوم پرداخت و ابراز داشت: این نوع نیز عبارت است از استنطاق فرد، جامعه و تاریخ که اصالت دارد و با پرسش‏هایی که از متون و اندیشه دین گرفته شده است.201/123/ق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳