vasael.ir

کد خبر: ۱۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲ - 01 May 2019

زمانی برای کتاب خواندن / مدیریت زمان

وسائل ـ یک مساله مهم پیرامون کتابخوانی و به طور کلی مطالعه، زمان است. بسیاری از ما از نداشتن وقت آزاد برای کتاب خواندن گلایه می کنیم و همیشه کتاب های نخوانده زیادی در کتابخانه داریم و با اینکه علاقه زیادی به مطالعه داریم اما همیشه از نداشتن زمان مناسب برای کتاب خوانی گله داریم. چاره چیست؟

به گزارش خبرنگار وسائل، همه ما می دانیم که مدیریتزمانی برای کتاب خواندن / مدیریت زمان زمان به ما قابلیت استفاده بهتر و باکیفیت از زمان مان را می دهد و باعث می شود بتوانیم  حداکثر استفاده مفید را از عمر و زمانی که در اختیار داریم را ببریم. مدیریت زمان یعنی استفاده درست و مفید از زمان در راه رسیدن به خواسته ها و اهداف مان.

 

مدیریت زمان چیست؟

«مدیریت زمان» فرایند نظم‌ بخشیدن و برنامه ریزی برای تعیین چگونگی تقسیم زمان به منظور انجام فعالیت‌های خاص است. مدیریتِ درستِ زمان به شما اجازه می‌دهد هوشمندانه‌تر کار کنید و نه سخت‌تر! بنابراین می‌توانید کارهای بیشتری را در زمان کمتری به پایان برسانید؛ حتی زمانی که وقت شما تنگ و فشار کار بالاست. اگر نتوانید زمان‌تان را به خوبی مدیریت کنید کارایی شما کاهش می‌یابد و دچار استرس می‌شوید. چیست؟

 

زمان‌های مرده را یادداشت کنید!

همه ما زمان‌های مرده بسیاری در طول روز داریم که اگر آن را روی کاغذ بیاوریم، احتمالا از تعداد این ساعات تعجب خواهیم کرد. به طور آزمایشی یک هفته ساعاتی از شبانه روز خود که به بطالت می گذرانید را یادداشت کنید. شما می توانید یک بخش کوچک از این زمانها را به مطالعه اختصاص دهید. توجه کنید منظور از زمانهای مرده، وقت استراحت نیست. مثلا زمانی که در مترو و اتوبوس هستید یا زمان هایی که در مطب دکتر منتظر هستید، نمونه هایی از زمان‌های مرده هستند.

 

چقدر در فضای مجازی وقت می گذرانید؟

آنچه این روزها بیشتر از هرچیزی زمان ما را به خود اختصاص داده است، فضای مجازی است. می توانیم فقط قدری از حضور در شبکه های اجتماعی کم کنیم و به میزان مطالعه روزانه خود اضافه کنیم. حضور در این شبکه ها ما را به کوتاه خوانی عادت داده است و این یکی از آفت های کتاب خوانی است. زیرا کوتاه خوانی کم کم حوصله کتاب خواندن را در ما از بین میبرد و دنبال لقمه آماده و کوتاه شده هر چیز هستیم. کما اینکه گاهی این لقمه ها اشتباه و بدون اساس می باشد.

 

مطالعه را در برنامه روزانه بگنجانیم

کتاب خواندن باید مانند کارهای روزمره به عادت تبدیل شود. به این ترتیب که همه اعضای خانواده ساعتی از روز را مشغول کتاب شوند و مانند غذا خوردن، آشامیدن و خوابیدن به یک نیاز تبدیل شود.

 

برای یکدیگر کتاب بخوانید

یکی از راههای ترغیب کتابخوانی در خانواده این است که برای یکدیگر کتاب بخوانید. اگر فرزند یا همسرتان به هر دلیلی تمایل به کتاب خواندن ندارند یا زمان کافی ندارند، شما می توانید قبل خواب یا هنگام بازی با فرزندتان برای آنها کتاب بخوانید و به این ترتیب آنها را با کتاب مانوس کنید.

 

چرا دچار کمبود زمان می شویم؟

اغلب به دلایلی که در ادامه بیان می شوند دچار کمبود زمان می شویم:

ضعف در نه گفتن

کمال طلبی (کامل گرایی)

اهمال کاری

نداشتن هنر اولویت بندی

 

۱ ـ ضعف در هنر نه گفتن

ضعف در هنر نه گفتن از آن دسته ضعف هایی است که باید بهای زیادی را بابت داشتن آن پرداخت کنیم.هر بار که در موقعیتی قرار می گیریم که نمی توانیم «نه»بگوییم متاسفانه باید با  این واقعیت روبرو شویم که این« نه نگفتن ها» موجب گفتگوهای منفی باخودمان می شود و از رضایت زندگی و عزت نفس ما می کاهد.

جالب تر این که اگر فردی توانایی «نه» گفتن نداشته باشد باید بیشتر از  حد خود در زندگی متحمل زحمت شود. مثلا کل پس  انداز شما ۱۰ میلیون تومان است و دوستی تماس می گیرد و از شما تقاضا ده میلیون تومان می کند و شما از ته قلب راضی نیستید که این پول را به دوستتان پرداخت کنید اما چون نمی توانید «نه» بگویید پول را پرداخت می کنید و مدام با خود گفتگو می کنید که «این چه کاری بود کردم؟» یا «بی عرضه نمی تونی نه بگی؟»

برای مثال، پیش آمده که دقیقا در زمانی که مشغول کار روی پروژه ی مهمی بودید یکی از دوستان یا فامیل تماس بگیرند و از شما درخواست کنند که مثلا با هم به خرید بروید؟ یا شما را دعوت به یک میهمانی کند و شما به خاطر ضعف در نه  کفتن در خواست او را قبول کنید؟ و وقت در قبول کردن درخواست او حالتان بد بوده باشد، چون کار مهم تری را رها کرده اید، فقط به خاطر ضعف در «نه گفتن».

نمونه ای از این سو استفاده ها این است که اطرافیان متوجه می شوند که فردی توانایی «نه گفتن » ندارد،برای همین به محض این که در موقعیتی نیاز به کمک دارند اولین کسی که به یادش می افتند به نظرتان چه کسی است؟

ضعف در هنر «نه گفتن » گاهی باعث می شود تن به خواسته های طرف مقابل بدهیم، خواسته هایی که گاهی حتی اخلاقی نیستند و به خودمان بسیار آسیب می رسانند، اما “نه” گفتن از عهده ی ما خارج است.

برای درست مدیریت کردن زمان خود باید به بسیاری از پیشنهاد هایی که در طول روز دریافت می کنیم «نه» بگوییم تا بتوانیم کارهای مهم و درست را با تمرکز انجام دهیم.

 

۲ ـ کمال طلبی(کامل گرایی)

افراد کمال گرا می خواهند در هر کاری بهترین باشند و تمام کارهایشان درست باشد.

کامل گرایی یعنی که سطح استاندارد های انجام یک کار را آنقدر بالا می بریم که رعایت کردن آن استاندارد ها به مراتب هزینه ی بسیار بالاتری برای ما دارد و ارزش انجام کار را ندارد.

احتمالا شما هم افرادی را دیده اید که می گویند:

من یا کاری نمی کنم یا بهترین کار رو انجام می دم

من مطالعه نمی کنم یا اگه خواستم مطالعه کنم باید بهترین مطالعه را بکنم

برای کار کردن باید از دانشگاه انصراف بدم و تمام تمرکزم روی کارم باشه

مثلا افرادی که برای برای یک بیرون رفتن ساده زمان های طولانی باید جلوی آینه به درست کردن موهای خود و ست کردن لباس های خودشان وقت بگذارند و اگر کوچک ترین نا هماهنگی در موها یا لباس هایشان باشد بیرون نمی روند.

جمله ی معروف افراد کامل گرا این است:

من یا کاری نمی کنم یا آن را به بهترین وجه ممکن انجام می دهم

متاسفانه چنین افرادی به خاطر کمال گرایی موفقیتی در برنامه های خود ندارند و جرات شروع کردن کاری را ندارند.

 

۳ ـ اهمال کاری

اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن کارها. یعنی کارهایی که باید انجام بدهیم را انجام نمی دهیم و به جای آن ها کارهای دیگری را انجام می دهیم.

اهمال کاری یعنی این که به جای انجام دادن کارهای درست و با اولویت بالا کارهایی را انجام دهیم که برای ما لذت بخش تر و آسان تر هستند.

گاهی برای استفاده ی درست از زمان  و مدیریت زمان ممکن است که مجبور باشیم که کارها و وظایف دشواری را انجام دهیم، اما اگر اهمال کاری را پیش بگیریم،به انجام کارهای با اولویت کمتر و ارزش کمتر می پردازیم.

اهمال کاری موجب کم شدن کارایی می شود

موجب تاخیر در انجام کارهای درست می شود

 اهمال کاری عوارضی مانند:

استرس

دیر انجام شدن کارها

کاهش بازدهی و خروجی

 

۴ ـ نداشتن هنر اولویت بندی برای مدیریت زمان

نداشتن هنر اولویت بندی یکی از قاتل های مهم در مدیریت زمان است، اگر شما در کار و زندگی خود در حال پیشرفت هستید، خیالتان را راحت کنم که روزی نمی رسد که شما وقت اضافه برای انجام دادن تمام کارهایتان داشته باشید، در حقیقت:

مدام به تعداد کتاب هایی که باید بخوانید اضافه می شود

مدام به مهارت هایی که باید بیاموزید اضافه می شود

مدام به جلساتی که باید بروید اضافه می شود

ما وقت کافی برای انجام تمام کارها را نداریم اما وقت کافی برای انجام دادن کارهای مهم را همیشه داریم.

باید یک بار با این مفهوم کنار بیایم که هرگز وقت کافی برای انجام تمام کارهایمان را نداریم اما همیشه وقت کافی برای انجام دادن کارهای مهم را داریم،

در طول روز باید کارهای خودتان را اولویت بندی کنید و هر روز چند کار مهم و چند کار نیمه مهم و چند کار غیر مهم انجام دهید./704/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰