vasael.ir

کد خبر: ۱۲۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ - 11 April 2019
با حضور پژوهشگران فلسفه علم؛

نشست علمی «علم دینی؛ امکان‌ها و چالش‌ها» برگزار شد

وسائل ـ نشست علمی «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» با حضور جمعی از اساتید فلسفه به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وسائل، پنجمین پیش نشست همایش پ////نشست علمی «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» برگزار شدنظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با دبیری علمی ابراهیم علیپور رییس این پژوهشکده و ارائه حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی و مهدی گلشنی فیزیک دان و پژوهشگر فلسفه علم در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیپور با بیان این که مبحث علم دینی از مباحث مهم در چند دهه گذشته بوده است، اظهار داشت: این بحث برای تعیین ظرفیت دین در عرصه دانش و رفع محدودیت های آن مطرح شده و دفتر تبلیغات اسلامی نیز حدود دو سال است که روی این بحث متمرکز شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست های دفتر تبلیغات اسلامی و قطب بنیادهای نظری که یکی از میزهای آن مختص آموزش و پرورش است، بنا شد با همکاری این وزارت مبحث عظیمی در حوزه علم اسلامی و کاربست آن در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت انجام شود که پیش نشست هایی نیز برای این همایش در نظر گرفته شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه ابراز داشت: آثار متعددی به دبیرخانه همایش ارسال شده و در روز 5 اردیبهشت ماه نیز اصل همایش برگزار خواهد شد و 12 اثر نیز در این روز رونمایی می شود؛ سه شنبه آینده نیز ششمین و آخرین پیش نشست این همایش با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا و دکتر شجاعی زند در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

در ادامه گلشنی با اشاره به چرایی مطرح شدن علم دینی خاطرنشان کرد: ما یک دوره تمدن اسلامی در حدود 600 سال داشته ایم و در این دوره صحبت از علم دینی نبود زیرا علم‌شان عین دین‌شان بود و یک چتر دینی بر علم‌شان سایه افکنده بود و نوشته های ابن سینا و ابن هیثم و دیگر دانشمندان گواه بر همین مطلب است.

وی در ادامه با اشاره به عواملی که سبب مطرح شدن علم دینی شد، گفت: یکی پیدا شدن فلسفه های تجربه گرا بود که با نظریات لاک همزمان با نیوتن شروع شد و بر این عقیده بودند که فقط محسوسات اعتبار دارند و نیوتن هم علی‌رغم این که مسیحی معتقد و موحد بود ولی در کتاب مکانیک خود می گوید من هر چه می گویم ناشی از تجربه است؛ هیوم و کانت و آگوست کنت جامعه شناس نیز اعتباری برای متافیزیک قائل نبودند و همزمان با کنت، داروین آمد و همه چیز را به تجربه گرایی مربوط کرد و گفت هر چیزی که محسوس نباشد اعتبار ندارد و به همین جهت خدا هم اعتبار ندارد.

این پژوهشگر عنوان کرد: بعدها فهمیدند که بر علوم، مفروضات متافیزیکی حاکم است و تئوری که فکر می‌ کردند قطعا درست است اشتباه است، بنابراین در علوم معلوم شد که این طور است بنابراین تجزیه و تحلیل کردند علت الحادی که در محیط های علمی رواج پیدا کرده چیست و ما نیز غافل بودیم که فکر می‌ کنیم که الحاد فعلی از فلسفه یا علوم انسانی آمده است و دائما در مورد اسلامی سازی علوم انسانی حرف می‌ زنیم.

گلشنی با بیان این که علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می‌ آید، گفت: در حوزه و دبیرستان و دانشگاه الحاد به راحتی وارد می‌ شود و در همین کلاس ها با مبانی تجربی و طبیعی صریحا خدا را رد می‌ کند ولی ما تنها به فکر اسلامی سازی علوم انسانی هستیم که اهمیت آن در عرض مسائل دیگر است نه این که صرفا به آن بپردازیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین واعظی به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان داشت: علم دینی با یک سوء تفاهم هایی در جامعه رو به رو شده و بسیاری از مخالفت هایی که به آن می‌ شود برخی به عدم تقریر درست از مسأله علم دینی برمی گردد، چراکه گاهی دفاع غلط از علم دینی باعث سوء تفاهم و واکنش بد می‌ شود.

وی با بیان این که تقریری که دکتر گلشنی کردند معقول و منطقی و قابل دفاع از مقوله علم دینی است، گفت: بخواهیم یا نخواهیم به عنوان یک وضعیت در نزد مشتغلان به علوم طبیعی به ویژه فیزیک و کیهان شناسی فراروی از اقتضائات تجربه داریم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که ما با فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی مواجه هستیم، گفت: برخی وقتی می‌ خواهند به علم دینی دعوت کننند، کارشان نوعی فروکاستن علوم طبیعی و تجربی به علوم دینی است یعنی آن گونه شما در فقه با روش اجتهادی به مبانی نقلی دین مراجعه می‌ کنید و استنباط می‌ کنید، می‌ گویند روش تجربه و علم را کنار بگذاریم و سراغ کتاب و سنت برویم و به استخراج کیهان شناسی و جهان شناسی که در علوم طبیعی به دنبال آن هستند به مدد کتاب و سنت برویم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید بر این که این کار نوعی سوء تفاهم و رواج گونه ای اخباری گری در حوزه دانشی است، گفت: ما علم دینی را مساوی با کنار گذاشتن علوم تجربی رایج نمی دانیم بلکه وقتی می‌ گوییم علم دینی، می‌ خواهیم در یک موضع استعلایی از یک افق بالاتر به تکاپوی علمی و فراروی های از تجربه نگاه کنیم و استمدادهای ناروا از برخی مبانی متافیزیکی را باز کنیم و نشان دهیم می‌ شود که بر اساس نگاه علمی می‌ توانیم به جهان نگاه کنیم و جلوی زیاده روی های علم را بگیریم.

در ادامه این نشست و پس از جمع بندی مطالب مطرح شده از سوی دبیر علمی و کارشناسان حاضر در نشست، محفل پرسش و پاسخ بین حاضران برگزار شد.

یادآور می شود، گزارش تفصیلی این نشست به زودی از سایت وسائل منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت./202/241/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۲ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۰۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۸:۴۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۴
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۵۹
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۵۹