vasael.ir

کد خبر: ۱۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ - 11 April 2019
حجت الاسلام تراشیون:

عدم مطالبه‌گری خانواده یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت است

وسائل ـ کارشناس مسائل خانواده با بیان این که برای داشتن نظام تعلیم و تربیت موفق باید هدف‌گذاری قابل تحققی صورت گیرد، گفت: خانواده‌ها باید مطالبه‌گر باشند. یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه ما این است که افراد مطالبه‌گر نیستند.

به گزارش وسائل، استاد سید علیرضا تراشیون، کارشناسنشست علمی /// فوری/  عدم مطالبه‌گری خانواده یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت است مسائل خانواده در دوره تربیت کودک که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، به بررسی عوامل انگیزه ساز پرداخت.

وی با تقسیم انگیزه به دو نوع بیرونی و درونی، تصریح کرد: میان انگیزه بیرونی و انگیزه درونی تفاوت وجود دارد. انگیزه بیرونی غالباً دارای آثار مستمری نیست یعنی آثار آن موقت است. همچنین در این نوع از انگیزه زمانی که فرد به پاداش دسترسی پیدا می کند انگیزه او و سایرین قطع یا کمرنگ می شود. برای نمونه شما تصور کنید در یک مدرسه ای اعلام می شود طی قرعه کشی یک دوچرخه به دانش آموزانی که در نماز جماعت شرکت می کنند داده می شود. ابتدا بیشتر افراد حضور پیدا می کنند تا بتوانند برنده قرعه کشی شوند ولی وقتی برنده مشخص می شود بیشتر افراد یا در نماز جماعت شرکت نمی کنند و یا این که شرکت کردنشان کمرنگ می شود.

استاد تراشیون، برخلاف انگیزه بیرونی، انگیزه درونی را دارای آثار مستمری دانست که فرد پس از رسیدن به پاداش نیز آن را ادامه می دهد و یادآور شد: انگیزه درونی به راحتی از بین نمی رود. برای نمونه فردی که برای رضای خدا در نماز جماعت شرکت می کنند، چه به پاداش مادی برسد و چه به آن نرسد دست از نماز جماعت بر نمی دارد.

کارشناس مسائل خانواده، دلایل به وجود آمدن انگیزه درونی را متعدد برشمرد و با تأکید بر این که مشوق یادگیری یکی از این دلایل است، بیان داشت: بدون شک یادگیری یکی از نیازهای مازاد انسان به شمار می آید. نیازهای مازاد به هفت دسته تقسیم می شود که یادگیری یکی از این انواع می باشد.

 

یادگیری تنها نیاز انسان نیست

وی تصریح کرد: البته باید بدانیم که یادگیری تنها نیاز انسان نیست بلکه مقدماتی لازم دارد. یعنی اگر می خواهیم یادگیری صورت گیرد باید به بقیه نیازها مانند زیستی، امنیتی، محبت، احترام و شکوفایی استعدادها توجه کنیم. بدون شک دانش آموزی که نیاز زیستی او مانند خوردن و آشامیدن مورد توجه قرار نگیرد مطلبی را یاد نمی گیرد.

 

در یادگیری باید روش یاددهی و شیوه بیان نیز مورد بررسی قرار گیرد

این استاد حوزه با بیان این که در یادگیری باید روش یاددهی و شیوه بیان نیز مورد بررسی قرار دهد، گفت: روش یاددهی بیشتر باید مشارکتی و شیوه بیان نیز قابل فهم باشد. در روش یاددهی مشارکتی از ظرفیت خود فرد نیز باید بهره برد. یکی از دلایل علاقه مندی دانش آموزان به اردو این است که از روش یاددهی مشارکتی بهره می برند در حالی که در کلاس های درس بر خلاف آن عمل می شود. یعنی فرد هیچ مشارکتی در یاددهی ندارد.

کارشناس مسائل خانواده، کاربردی بودن را از دیگر عوامل یادگیری برشمرد و تأکید کرد: اکنون به چه میزان مباحثی که مطرح می شود با نیازهای واقعی روز مطابقت دارد؟ به چه میزان مدارس ما به سمت تربیت فرد سعادتمند در دنیا و آخرت پیش می روند؟ متأسفانه نگاه بسیاری از مدارس تنها این است که جمع و تفریق و خواندن و نوشتن را یاد می دهند. آیا این ها مسائل کاربردی به شمار می آید؟

وی افزود: کاربردی بودن مسائل یعنی زندگی خوب دنیوی و آخروی برای فرد رقم زده شود. سعادت دنیایی این است که فرد بتواند زندگی سالمی از همه جهات داشته باشد.

استاد تراشیون در بخش پایانی سخنان با اشاره به این که نظام تعلیم و تربیت موفق نظامی است که از نیروی انسانی خوبی بهره ببرد تا بتوانند نیروی انسانی خوبی تربیت کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه ما به نظام تعلیم و تربیت توجه خاصی صورت نمی گیرد.

وی اذعان داشت: همچنین برای داشتن نظام تعلیم و تربیت موفق نیز باید هدف گذاری قابل تحققی صورت گیرد. از سوی دیگر خانواده ها مطالبه گر باشند. یکی از مهم ترین مشکلات جامعه ما این است که افراد مطالبه گر نیستند./908/422/ح

 

منبع: مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۶:۵۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۱:۳۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۴:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۱۳:۱۱