vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ - 09 March 2019
حجت الاسلام تراشیون مطرح کرد؛

تربیت‌ ولایتمدارانه؛ راهکار حل مشکلات

وسائل ـ وقتی ولایتمداری در تربیت، اصل و شاخص باشد فرد به حرف ولی خود گوش داده و به آن عمل می‌کند. امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه این است که متأسفانه تربیت بسیاری از افراد، ولایتمدارانه نیست به همین دلیل حرف ولی فقیه روی زمین می‌ماند.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تراشیون، تربیت‌ ولایتمدارانه؛ راهکار حل مشکلاتکارشناس مسائل خانواده در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، با بیان این که تربیت مسیری مشخص دارد، اظهار داشت: در این مسیر باید به دو موضوع توجه کرد؛ نخست، شناخت متربی و دوم، روش‌های تربیت است.

وی افزود: شناخت متربی بدین معناست که بدانیم چه فردی را برای چه هدفی تربیت کنیم. آیا در تربیت ما تنها مسائل مادی مورد اهمیت است یا در کنار مسائل مادی، به مسائل معنوی نیز توجه می شود. چرا که میان تربیت مادی با تربیت معنوی تفاوت وجود دارد.

کارشناس مسائل خانواده با طرح این پرسش «اصول تربیت چیست؟» تصریح کرد: اصولاً افراد تربیت را به دو شکل پیگیری می کنند. نخست، تربیت انسان مادی و دوم، تربیت انسان معنوی. یعنی برخی تنها به دنبال تربیت مادی هستند و برخی به دنبال تربیت معنوی. حال کدام یک از تربیت ها اصل است؟

وی ادامه داد: وقتی تربیت انسان معنوی یا توحیدی باشد هم دنیای او و هم آخرتش آباد می شود. چرا که چنین فردی دنیا را گذرگاهی برای دستیابی به حیات طیبه تلقی می کنند. چنین انسانی دیگر به دنبال خون ریزی، ظلم، جنگ، فساد و… نمی رود چون می داند که دنیا اصل نیست بلکه آخرت اصل است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون تأکید کرد: وقتی تربیت انسان مادی باشد شاید تنها دنیای او آباد شود نه آخرتش. چون ایدئولوژی انسان مادی تنها لذت خواهی است. حتی ممکن است کار خیر و خوبی نیز انجام دهد ولی با نیت لذت جویی آن را انجام می دهد. برای نمونه اگر بداند که لذت جویی در بی نظمی است حتی نظم را هم رعایت نمی کند.

وی اضافه کرد: نتیجه تربیت انسان مادی چیزی جز جنگ، فساد، ظلم، دامن زدن به فساد، منفعت طلبی به جای مصلحت جویی و… نیست. وقتی تاریخچه جنگ ها را نگاه می کنیم می بینیم افراد دنیا طلب و مادیگرا دست به چنین کارهایی زده اند. برای نمونه آمریکا اگر به یک کشوری حمله می کند تنها برای تأمین منافع خود است وگرنه به دنبال دفاع از حقوق دیگران نیست.

استاد حوزه، در ادامه سخنان خود به برشمردن مقدمات روش های تربیت پرداخت و گفت: شناخت مربی، محیط، محتوا، سلامت جسمی، سلامت روانی، ابزار، زمان، تغذیه، دوستان و شاخصه ها و اصول از جمله مقدمات روش تربیت است. یعنی اگر می خواهیم بدانیم برای تربیت فرد از چه روشی استفاده کنیم، باید نسبت به مقدمات روش تربیت آشنا بوده و آن ها را فراهم کنیم، سپس تربیت را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: در شاخصه ها و اصول نیز باید به دنبال مسائلی مانند ولایتمداری، ایجاد روحیه تحمل مشکلات، پیشرو بودن(خلاق)، معاد باور بودن، فعال بودن(پویا بودن)، شجاعت در قدم و عملکرد و… توجه کنیم. وقتی ولایتمداری در تربیت اصل و شاخص باشد فرد به حرف ولی خود گوش داده و به آن عمل می کند. یکی از مهم ترین مشکلات جامعه ما این است که متأسفانه تربیت بسیاری از افراد، ولایتمدارانه نیست به همین دلیل حرف ولی فقیه روی زمین می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون، با یادآوری این موضوع که مسئولین در قبال کارشان مسئول بوده و باید پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: اکنون وضعیت فضای مجازی به چه صورت است؟ به چه میزان مراجع معظم تقلید تأکید می کنند که این فضا باید مدیریت شود. ما مخالف فضای مجازی نیستیم ولی حداقل آن را باید سامان داد.

وی اذعان داشت: بنده با برخی از اساتید دانشگاه که صحبت می کنم می گویند بسیاری از دانشجویان سرشان تنها توی گوشی است و اصلاً کتاب نمی خوانند. باید بدانیم ما اگر برای افراد برنامه نداشته باشیم آن ها برای خودشان برنامه خواهند داشت. وظیفه سیستم های آموزشی ما تربیت افراد فعال است در حالی که اکنون نسل منفعل تربیت می شود.

استاد حوزه گفت: فضای مجازی نیازمند افسران جنگ نرم است تا بتوانند در این عرصه جریان ساز باشند. متأسفانه ما برنامه مناسبی برای جریان سازی در هیچ حوزه ای نداریم ولی دیگران که برنامه دارند موفق هستند./909/422/ح

 

منبع: مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶