vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ - 26 February 2019
آیت الله مصباح یزدی:

اختلاف زن و مرد زمینه ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی

وسائل ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اختلاف زن و مرد را بهترین راه نفوذ دشمن و ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی دانست و گفت: با فعالیت رسانه‌های دشمن در فرافکنی این شبهات، مردم تحت تأثیر این شبهات قرار گرفته اند.
به گزارش وسائل، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسهاختلاف زن و مرد زمینه ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار بانوان فرهیخته و فعال مشهد با موضوع «بانوان و مرحله دوم انقلاب اسلامی» که در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی شهید هاشمی نژاد برگزار شد، گفت: جایگاه زن در جامعه و حقوق و تکالیف زن از دیرباز مورد توجه همه ملت‌ها و مذاهب بوده و برخورد‌های افراطی و تفریطی با این مسأله داشتند.

وی به دو دیدگاه متفاوت نسبت به زن در همه مکاتب و کشور‌ها اشاره و ابراز کرد: در یک دیدگاه زن و مرد را مساوی دانسته و هیچ امتیازی از نظر حقوق و تکالیف وجود ندارد و در دیدگاه دیگر زن را در انسانیت مساوی مرد نمی‌دانند.


دیدگاه اسلام در مورد زن 

آیت الله مصباح یزدی به دیدگاه اسلام در مورد زن اشاره کرد و گفت: در کمال نهایی مرد و زن مشترک هستند چنانچه حضرت زهرا (س) و حضرت مریم (س) را خداوند برترین انسان‌های عالم معرفی می‌کند، اما با توجه به وظایف و نقش زن و مرد در عالم خداوند تفاوت در آن‌ها و در حقوق و تکالیف آن‌ها قرار داده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: نقش زن و مرد در فرزندآوری و پرورش آن متفاوت است و با توجه به زحمتی که زن در پرورش، ابقا و رشد فرزند دارد، اسلام برای او حقوقی در نظر گرفته است که همان نفقه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خداوند از نظر روحی نیز مرد و زن را متفاوت خلق کرده است، زن دارای عواطف و احساسات و جاذبه قوی‌تر بوده و با توجه به این که درگیر پرورش فرزند است از نظر کار‌های فکری و علمی ضعیف‌تر می‌شود اگر چه گاهی زن‌ها قویتر از مرد‌ها هستند.

وی به نقش مرد در تأمین خانواده اشاره و ابراز کرد: مرد وظیفه دارد تا زندگی خود و فرزندان را تأمین کند بنابراین به خاطر مسؤولیت‌ها باید توان بیشتر کسب مال داشته باشد و شرع نیز بر این اساس سهم ارث مرد را بیشتر از زن تعیین کرده است.


در اسلام حق و تکلیف براساس تکلیف در جامعه تعیین می‌شود

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در اسلام حق و تکلیف براساس تکلیف در جامعه تعیین می‌شود، وقتی حقوق و تکالیف تعیین می‌شود، باید ببینیم هر کسی برای چه ساخته و به کجا برسد، حق و تکلیف در اسلام متعادل هستند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به ظلم به زن‌ها در جوامع بشری اشاره و ابراز کرد: در همه اجتماعات انسانی در تاریخ، مردها، چون از قدرت بدنی بیشتر نسبت به زن‌ها برخوردار هستند، ظلم‌هایی شده و حقوق زن‌ها به خوبی رعایت نشده است که موجب شده تا در زن‌ها عکس العمل روانی ایجاد و درصدد مقابله برآیند.

وی اختلاف زن و مرد را بهترین راه نفوذ دشمن و ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی دانست و گفت: با فعالیت رسانه‌های دشمن در فرافکنی این شبهات، مردم تحت تأثیر این شبهات قرار گرفته و فرهنگ انسانی اسلامی تضعیف شده است.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: عامل اصلی که می‌تواند با همه تضاد‌های اجتماعی و این شبهات مبارزه کند تعلیم و تربیت است که خانواده‌ها با آگاهی در برابر این توطئه‌های شیطانی مقابله کنند./909/241/ح


منبع: خبرگزاری رسا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲