vasael.ir

کد خبر: ۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ - 07 November 2015
درس خارج ولایت فقیه آیت الله نوری همدانی/ جلسه 14

اسلام فردی، غرب زده و خلفای اموی، تصورات نادرستی از اسلام حقیقی ارائه می کنند

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – حضرت آیت الله نوری همدانی در چهاردهمین جلسه درس خارج ولایت فقیه، اسلام را دینی سیاسی توصیف کرد و سه نوع از تصورات نادرست درباره اسلام را برشمرد: اسلام فردی، اسلام غرب زده و اسلام خلفای اموی.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، صبح یکشنبه 10 آبان  1394 در جلسه 14 درس خارج ولایت فقیه (کتاب البیع) که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به سه نوع تصور نادرست درباره اسلام اشاره کرد و گفت: تصور اول، محصور کردن اسلام در آداب فردی و توجه نکردن به تمام ابعاد و شئون آن است.

وی افزود: دین برای اداره ی مردم آمده و سیاست به معنای اداره ی کلان جامعه در تمام ابعاد می باشد.

این مرجع تقلید، دومین تصور ناصحیح از اسلام را ناشی از تهاجم فرهنگی غرب به کشورهای اسلامی ارزیابی کرد و ابراز داشت: تصور دوم اینکه دشمنان سعی کردند که اسلام واقعی در میان مردم حاکم نباشد.

وی ادامه داد: با تهاجم فرهنگی کاری کردند که چهره ی واقعی اسلام در میان مردم پنهان شد و مردم شناخت ناقصی از اسلام به دست آوردند و فقط حدود جغرافیایی دالِّ بر مسلمان و عدم مسلمان بودن کشورهاست. همین تهاجم فرهنگی کاری کرده که مسلمانان تابع غرب شده اند.

استاد درس حارج حوزه علمیه قم سومین تصور نادرست از اسلام را اسلام خلفای اموی خواند و گفت: تصور سوم اسلامی بود که در داخل خود اسلام بوقوع پیوست؛ به این صورت که اهل بیت علیهم السلام را کنار زدند و خلفا را بوجود آوردند.

وی افزود: مدرسة الخلفاء جانشین مدرسه اهل بیت علیهم السلام شد؛ فقهای تابع خلافت بنی امیه، مذاهب أربعه را در قبال ائمه علیهم السلام بوجود آوردند.

در ادامه، مهم ترین فرازهای بیانات و استدلال های حضرت آیت الله نوری همدانی در این جلسه درس خارج فقه را مرور می کنیم.

تصورات از شناخت اسلام

اسلام دینی است که با سیاست توأم است. در شناخت اسلام ناب چند نوع تصور وجود دارد.

تصور اول: اسلام فردی

تصور اول محصور کردن اسلام در آداب فردی مثل نماز و روزه و امثالهم و توجه نکردن به تمام ابعاد و شئون آن است؛ با اینکه دین برای اداره ی مردم آمده و سیاست به معنای اداره ی کلان جامعه در تمام ابعاد می باشد. زندگی انسان ابعاد مختلفی دارد و زندگی تک بُعدی نیست مثلا ابعاد فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فردی و جسمی و روحی وجود دارد و در تمام ابعاد، اسلام دستور دارد؛ اما بعضی ها اسلام را محصور در آداب فردی کرده اند. امام رضوان الله علیه نیز می فرمودند اگر شما رساله ها را در طی قرون و اعصار مطالعه کنید می بینید که فقط احکام عبادات و معاملات در آنها ذکر شده است و دیگر هیچ صحبتی از آداب اجتماعی و واجبات کفائی و امربه معروف و نهی از منکر و سیاست و حکومت و امثال ذلک نشده است و کلاً شناخت اسلام همین طور بوده است.

تصور دوم: اسلام غرب زده

تصور دوم اینکه دشمنان سعی کردند که اسلام واقعی در میان مردم حاکم نباشد. لذا با تهاجم فرهنگی کاری کردند که چهره ی واقعی اسلام در میان مردم پنهان شد و مردم یک شناخت ناقصی از اسلام به دست آوردند و فقط حدود جغرافیایی دالِّ بر مسلمان و عدم مسلمان بودن کشورهاست. همین تهاجم فرهنگی کاری کرده که مسلمانان تابع غرب شده اند؛ مثلا در عربستان و بحرین در ظاهر همان اسلامی که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله آورده، وجود دارد؛ ولی مردم و دولتمردانش تابع آمریکا و صهیونیست و کلاً استکبار هستند. چنین اسلامی فقط جغرافیایی است و اسلام ناب نیست.


وقتی که این آیه شریفه:﴿وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبینَ﴾[1] بر پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله نازل شد، آن حضرت به امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند غذائی تهیه کن. ایشان گوسفندی خریدند. بعد فرمودند: چهل نفر از أقربین مثل ابوجهل و ابولهب را دعوت کن. "إنی قد جئتکم بخیر الدنیا والآخره" قطعا خیر دنیا و آخرت به این نیست که دولت و ملتی تابع صهیونیست و آمریکا باشد و خودش نیز ظالم و جبار و منحرف باشد. پس این یک نوع از اسلام است که در نتیجه ی تهاجم فرهنگی بوجود آمده است.


نظر امام راحل درباره سیاست

امام رضوان الله علیه در دفتر 45 تبیان که مربوط به ولایت فقیه است، بحثهایی در مورد سیاست نیز دارند که به چند سطری از آن اشاره می کنیم.


ایشان می فرماید واجب است بر هر مسلمانی از مرد و زن و پیر و جوان همان طور که نماز و روزه را یاد می گیرد سیاست اسلام را نیز یاد بگیرد آن پیر زن های گوشه ی روستا نیز باید بدانند که اسلام در سیاست نظر دارد و باید حکومت و ولایت فقیه در زمان غیبت باشد و این را همه باید بدانند و سعی کنند که آن را عملی کنند و این واجب کفائی است و بلکه بر همه واجب است تا چنین کنند اما بیشتر به دنبال بیان مسائل سهو و شک هستند.


بنده قبل از انقلاب به مسجد شاه در تهران رفتم و دیدم که دور تا دور بروی سنگ مسائل شکیات نماز را نوشته اند! خب این آدرس غلط دادن به مردم است. باید مسائل اجتماعی، سیاسی و حکومتی مهم نوشته شود تا مردم در فکر بوجود آوردن آنها باشند.


امام رضوان الله علیه اینطور می فرمایند و حتی ایشان می فرمایند تمام انبیاء و اولیاء نیز در سیاست و حکومت دخالت داشته اند و با حکومت های ظالم و جبار مبارزه می کردند و تنها احکام و مسائل را بیان نمی کردند، این مسئله که سیاست باید از دیانت جدا باشد و علماء اسلام نباید در سیاست دخالت کنند را استعمارگران گفته اند و شایع کرده اند این را بی دین ها می گویند مگر زمان پیغمبر اکرم سیاست از دیانت جدا بود؟ مگر در آن دوره عده ای روحانی بودند و عده ای دیگر سیاست مدار و زمام دار؟ همان طور که دین با سیاست توأم است روحانیت نیز باید با سیاست توأم باشد، امام رضوان الله علیه می فرمایند مگر در زمان خلافت حضرت امیر علیه السلام سیاست از دیانت جدابود؟ مگر دو دستگاه جدای از هم وجود داشت؟ این حرفها را استعمارگران درست کرده اند تا دین را از امور دنیا و امور جامعه برکنار سازند و ضمنا علماء اسلام را از مردم و از راه مبارزه در راه آزادی جدا کنند، اگر مسلمانان کاری جز نماز خواندن و دعا و ذکر گفتن نداشته باشند دیگر استعمارگران و دولتهای جائر کاری به ما ندارند، شما برو هر قدر که میخواهی اذان بگو و نماز بخوان کسی به شما کاری ندارد، آن مردک نظامی انگلیسی در زمان اشغال عراق روزی به مدرسه آمد و دید صدها نفر جمع شده اند و مشغول درس و بحث هستند پرسید بحث درباره چه چیزی است و استاد چه مبحثی را تدریس می کند؟ گفتند الان یک سال است در وجوب و عدم وجوب مقدمه واجب بحث می شود. گفت یعنی چه؟ گفتند یعنی بحث می کنیم که اگر مولا گفت برو بالای پشت بام، آیا نصب نردبان واجب است یا نه؟ گفت خب مردم پر ندارند که پرواز کنند! بعد صدای اذان بلند شد، گفت این چیست؟ گفتند وقت نماز است و موذن اذان می گوید. گفت اگر دین اسلام اینجور باشد هیچ ضرری به ما نمی رساند.


امام رضوان الله علیه با دلی پر از درد این مطالب را بیان کرده اند، آنها دیدند که یک روحانی پیر مرد به نام میرزای شیرازی اعلی الله مقامه در کنج روستایی از روستاهای عراق یعنی از سامراء یک خط نوشت و یک ملت قیام کرد و قراردادی که بین شاه خائن و انگلستان بود بهم خورد.


دولت عثمانی گرچه اسلامیِ ناب نبود، اما چون قدرت داشت استعمار گران نقشه کشیدند تا آن را متلاشی کنند. لذا آمریکا و اروپا جمع شدند و جنگ جهانی اول را به راه انداختند و دولت عثمانی را متلاشی کردند و به دوازده حکومت تقسیمش کردند و به عبارتی لقمه لقمه کردند تا بلعیدنش آسان تر شود. کویت و امارات و بحرین و امثال ذلک را آنها درست کردند و یک نفر را در رأس قرار دادند که طرفدار آنها باشد و عراق را نیز انگلیس ها تصرف کردند.


امام رضوان الله علیه می فرمایند وقتی که انگلیس ها به عراق هجوم آوردند و عراق را در معرض استعمار قرار دادند یک پیرمرد به مردم امر کرد و حکم به دفاع داد و آن محمد تقی شیرازی یعنی میرزای شیرازی دوم بود و مردم نیز قیام کردند و عراق را نجات دادند. انگلیسی ها چنین قدرتی را از علماء و مراجع ما دیدند. همچنین در مشروطه دیدند که یک ملا با چند ملا و معمم دیگر در نجف و تهران اساس استبداد و حکومت خودکامه ای که در آن وقت بود را به هم زدند و مشروطه را مستقل کردند.


در مورد همین مشروطه شیخ فضل الله رحمة الله علیه ایستاد و گفت که مشروطه باید مشروعه باشد و باید قوانین با فقه اسلام مطابقت داشته باشد. در همان زمان که ایشان این فرمایش را کردند و متمم قانون اساسی نیز از تلاش و کوشش ایشان بود، مخالفین خارجی که چنین قدرتی را در روحانیت دیدند، نقشه کشیدند و دادگاهی تشکیل دادند و یک منحرف روحانی نما یعنی شیخ ابراهیم زنجانی ایشان را محاکمه کرد و در میدان توپخانه تهران شیخ فضل الله را که مجتهد و مجاهد و دارای مقامات عالی بود به دار کشیدند.
مطالب ما با تاریخ مربوط است و تا این حد دشمنان از سیاست اسلام وحشت دارند.

تصور سوم: اسلام خلفای اموی

تصور سوم اسلامی بود که در داخل خود اسلام بوقوع پیوست؛ به این صورت بود که اهل بیت علیهم السلام را کنار زدند و خلفاء را بوجود آوردند و مدرسة الخلفاء جانشین مدرسه اهل بیت علیهم السلام شد؛ فقهاء آنها مذاهب أربعه را در قبال ائمه علیهم السلام بوجود آوردند و در این عرصه عمر را سیاس تر از علی علیه السلام قلمداد کردند! البته علامه امینی رضوان الله علیه در الغدیر جواب این مطلب را داده و صد مورد از انحرافات عمر را ذکر کرده است. ابن أبی الحدید نیز در عالم تسنن (زیرا ما حضرت را معصوم می دانیم) 15 مورد از ایراداتی که (به زعم مخالفان) به امام علی علیه السلام وارد بوده را ذکر کرده و بعد از آنها جواب داده و خواسته که از حضرت طرفداری کند. در کتاب "شیعه در اسلام" اثر علامه طباطبائی اعلی الله مقامه نیز جواب کاملی از این مطالب داده شده که مراجعه و مطالعه کنید.

بعضی ها گفتند معاویه سیاس تر از امیرالمومنین امام علی علیه السلام بوده است. دیروز به کلام حضرت در نهج البلاغه در نفی این مسئله اشاره کردیم و حدیثی نیز در اصول کافی در کتاب العقل والجهل در این رابطه ذکر شده است. خبر این است:﴿أحمد بن إدریس، عن محمد بن عبد الجبار، عن بعض أصحابنا رفعه إلى أبی عبد الله علیه السلام قال: قلت له: ما العقل؟ قال: ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان قال: قلت: فالذی کان فی معاویة؟ فقال: تلک النکراء! تلک الشیطنة، وهی شبیهة بالعقل، ولیست بالعقل﴾[2]، خلاصه اینکه در داخل اسلام ابتداء در زمان بنی امیه و بعد در زمان بنی عباس اهل بیت علیهم السلام را کنار زدند.  جالب اینکه بنی عباس برای کنار زدن ائمه علیهم السلام حتی خیلی از علوم را از روم آوردند تا اینکه مردم متوجه علوم آنها بشوند و از ائمه علیهم السلام جدا شوند.103/122/ش

پاورقی:

[1]شعراء/سوره26، آیه214.
[2] اصول کافی، شیخ کلینی، ج1، ص11، ط الاسلامیة.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۰:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۱۷:۲۳