vasael.ir

کد خبر: ۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶ - 04 November 2015
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی:

تبیین نظام دفاعی اسلام و ریز موضوعات آن ضروری است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – نگارش " نظام دفاعی اسلام " باید با توجه به تاریخ صدر اسلام، قرآن کریم، سنّت، سیره معصومین علیهم السلام و نیز عنایت به فقه تدوین گردد... پیامبران و اولیای الهی و ادیان توحیدی واقعی، منادی صلح و امن و آرامش بوده اند ولی با بررسی تاریخ بشر به این نتیجه میرسیم که متأسفانه بر اثر هواهای نفسانی شیاطین اصل در تاریخ بشر بر جنگ بوده است نه بر صلح.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی، از اساتید بارز درس خارج حوزه علمیه قم و از یادگاران دفاع مقدس در سخنرانی خود به مناسبت هفته دفاع مقدس به ضرورت و اهمیت طرح مباحث نظام دفاعی اسلام پرداخته و مسائل و موضوعات لازم برای بازطراحی مکتب دفاعی اسلام را تشریح نمود.

وی افزود: جنگ و دفاع ما بر اساس آموزه های اسلام و مکتب الهی تشیّع بود و با توجه به آنکه هدایت جنگ و فرماندهی آن بدست امام خمینی(ره) بود که مجتهدی بزرگ و جامع نگر و تالی تلو عصمت به حساب می آید؛ لذا از جهت عدم تخطی از حدود و ضوابط شرعی انسان به اطمینان می رسد. ولی آنچه جای تأسف است اینکه چرا با گذشت بیش از بیست سال از پایان جنگ تحمیلی و با توجه به جنگهای تحمیلی دشمنان به مردم مسلمان عراق و افغانستان و حزب الله لبنان و مظلومین فلسطینی و .... هنوز یک تحقیق جامع و گسترده پیرامون " نظام دفاعی اسلام " انجام نشده است.

 

نظام دفاعی اسلام


رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن  با بیان این که فقها معمولاً در آثار فقهی خود یک بابی را تحت عنوان " کتاب الجهاد " به نگارش در آورده اند اما آن تنها صبغه و رویکرد فقهی دارد، اظهار داشت: نگارش " نظام دفاعی اسلام " باید با توجه به تاریخ صدر اسلام، قرآن کریم، سنّت، سیره معصومین علیهم السلام و نیز عنایت به فقه تدوین گردد. بررسی واژه های جهاد، قتال، حرب، دفاع، اهداف جنگ، وسائل مشروع و وسائل نا مشروع در جنگ، انواع جنگ، وجوب عینی دفاعی و کفائی جنگ، احکام اسیر، غنائم، احکام شهید و .... تنها بخشی از این مکتب دفاعی است.


وی ادامه داد: پاسخ به شبهات مغرضین و بویژه مسیحیان درباره جنگ های صدر اسلام، رابطه جهاد با مسأله امر به معروف و نهی از منکر، رابطه جهاد با عدو یا جهاد با نفس، مشوّق های معنوی مجاهدان فی سبیل الله، آمادگی نظامی مسلمانان (البته نه به قصد تهاجم یا جنگ بلکه به عنوان پیش گیری از وقوع جنگ)، نحوه و کیفیت و تاکتیکهای جنگی و مقررات بسیار زیاد دین در این خصوص، چگونگی سازماندهی نیروها در میدان جنگ، نقش دعا و معنویت و عبادت در میدان جنگ و ... نیز باید در این نظام دفاعی تبیین گردد.

 

تاریخ جنگ های بشر


حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی با اشاره به این که اگر تاریخ جهان از حدود پنج هزار سال پیش تا کنون را مورد مطالعه قرار دهیم تنها حدود پانصد سال جنگ وجود نداشته و بقیه این تاریخ بشر به جنگ سپری شده است، گفت: آن پانصد سالی که جنگ نبوده است نیز مردم در بازسازی نیرو و تهیه عدّه و عده برای جنگ بوده اند. و شاید غلط نباشد که کسی ادعّا کند متأسفانه بر اثر هواهای نفسانی شیاطین اصل در تاریخ بشر بر جنگ بوده است نه بر صلح. و همیشه پیامبران و اولیای الهی و ادیان توحیدی واقعی منادی صلح و امن بودن و آرامش بوده اند.

 

ضرورت پژوهش درباره جنگ و دفاع


وی بیان داشت: کارهای علمی و پژوهشی و فرهنگی فراوانی لازم است در مورد جنگ و دفاع انجام گیرد؛ علاوه بر آنکه نقش آموزه های دینی در دفاع مقدس می تواند مبنای یک پژوهش گسترده باشد. جایگاه دعا، روحانیت و حوزه های علمیه، توسل، عبادت و بویژه ارزشهای اخلاقی مانند صبر، توکل، رضا، شجاعت و.... نیاز به مطالعات گسترده دارند. از طرف دیگر اگر تا کنون تعدادی کتاب هرچند محدود درباره شهداء و زندگینامه آنان و وصیت های ارزشمند عرشیان خاک نشین تألیف گردیده و جای تقدیر و ستایش فراوان دارد ولی کم نیستند زنده گانی که باقی مانده دوران دفاع مقدس هستند و اگرچه شهید نشده اند اما همانند شهداء اینان نیز الگوها و ستاره ها و قله های معنویت و فداکاری هستند. ضرورت ندارد فقط از شهداء و ارزش آنان بگوئیم (گرچه این کار لازم و ضروری و مقدس است) بلکه از جانبازان معلول و قطع نخاعی ها و آنانکه در بستر بیماری هستند و با رنج دوران دفاع مقدس دست به گریبانند و بلکه از رزمندگانی که مجروح یا اسیر نشدند ولی عمر خود را در میدان مبارزه با دشمن سپری کردند نیز باید یاد نمود و از زحمات و مجاهدات آنان الهام و الگو گرفت.والسلام.202/922/ض

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۰:۲۸
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۴۸
اذان مغرب
۲۰:۲۴:۴۰