vasael.ir

کد خبر: ۱۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ - 28 January 2019

انقلاب اسلامی بستر رشد و توسعه معرفت دینی را پدید آورد

وسائل ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انقلاب ایران را معلول بخشی از توسعه در حوزه معرفت دینی دانست و گفت: معرفت دینی و اندیشه حضرت امام(ره) و علامه طباطبایی و شهی صدر و… یک انقلاب در حوزه اندیشه اسلامی و معرفت دینی شکل دادند که نظریه ولایت فقیه و بحث‌های اجتماعی اسلام زمینه‌ساز پدیداری انقلاب اسلامی شد همینطور انقلاب اسلامی بستر رشد و توسعه معرفت دینی را پدید آورد.

به گزارش وسائل، نشست «توسعه معرفت دینی و منطق فهم انقلاب اسلامی بستر رشد و توسعه معرفت دینی را پدید آورددین در پرتو انقلاب اسلامی» توسط گروه سیاست و با همکاری گروه منطق فهم دین پژوهشگاه، در راستای همایش «نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی» شنبه ششم بهمن ماه در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین در ابتدای نشست گفت: صحبت ما در این نشست بر مبنای این موضوع نیست که ما ادعا می‌کنیم که قبل از انقلاب معرفت دینی نبوده است و یا اگر انقلاب اسلامی نبود معرفت دینی شکل نمی‌گرفت لکن در بحث ما نقش انقلاب اسلامی در توسعه و بسط معرفت دینی مطرح است.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی معلول بخشی از توسعه در حوزه معرفت دینی است، معرفت دینی و اندیشه حضرت امام(ره) و علامه طباطبایی و شهی صدر و… یک انقلاب در حوزه اندیشه اسلامی و معرفت دینی شکل دادند که نظریه ولایت فقیه و بحث‌های اجتماعی اسلام زمینه‌ساز پدیداری انقلاب اسلامی شد همینطور انقلاب اسلامی بستر رشد و توسعه معرفت دینی را پدید آورد که قطعا اگر انقلاب نبود چنین رشد و توسعه را شاهد نبودیم.

حجت الاسلام شاکرین در ادامه گفت: اشکالی که دگر‌اندیشان و معارضان مطرح می‌کنند این است که انقلاب اسلامی و حکومت شکل یافته که از دامن این انقلاب است مخالف و معارض اندیشه‌های مخالف خود است، با پدید آوردن یک فضای محافظه‌کاری اجازه طرح و بحث اندیشه‌های مخالف خود را نمی‌دهد و به سرکوب دگراندیشان خواهد پرداخت که اتفاقا انقلاب اسلامی تجربه عملی خوبی بود و در عمل خلاف این ادعا را ثابت کرد.

وی افزود: وارد کنندگان این اشکال با الهام‌گرفتن از کشورهای اروپایی در قرون وسطی و حاکمیت کلیسا فکر می‌کردند انقلاب اسلامی تکرار چنین نسخه‌ای در ایران است ولی دقت نمی‌کردند که اسلام دارای یک درون‌مایه عظیم برای رشد عقول و آراء و اندیشه‌هاست و به خاطر داشتن چنین ظرفیتی بیمی از مطرح شدن آراء و اندیشه‌های مخالف ندارد.

عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه خاطرنشان کرد: اتفاقا جناح‌های مخالف بعد از انقلاب توانستند به دانشگاه‌ها راه یابند و تدریس کنند و صاحب تریبون و رسانه شدند.

حجت الاسلام شاکرین بیان داشت: نظام سیاسی اسلام یک عقلانیت ویژه‌ای دارد که در راس هرم قدرت عصاره عقلانیت و فقاهت دینی در عصر غیبت قرار دارد در نظام‌های سیاسی جهان معمولا یک حقوقدان را در راس قدرت قرار می‌دهند تا با تکیه بر دانش خود بهتر بتواند به احقاق حق مردم و جامعه بپردازد، فقیه در نظام اسلامی به مثابه آن حقوقدان بلکه از جنبه‌هایی بالاتر از آن است که با توجه به عقلانیت و فقاهت خود نمی‌گذارد که جامعه از مسیر عقل و دین به بیراهه رود.

وی در پایان سخنان خود گفت: ملاحظه می‌کنیم که بعد از انقلاب آثاری که در حوزه معرفت دینی تولید شده قابل مقایسه با نمونه‌های پیشین نیست. حوزویان ما وارد زمینه‌های فکری علمی و تحقیقی شده‌اند که ردپای خیلی از این مطالب در حوزه‌ها نبود.

عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه اظهار داشت: بعد از انقلاب ما شاهد پیشرفت علم در حوزه کلام اخلاق و قواعد تفسیر هستیم که بی‌سابقه بود و همچنین رشته منطق فهم دین که به صورت یک دانش درآمده‌است وارد دانشگاه‌ها شده‌است و این کار بزرگی است.

حجت الاسلام شاکرین گفت: انقلاب ما در واقع انقلاب فکر و فرهنگ و اندیشه و تفکر است و همچنین باعث توسعه فرهنگ و علم و نظریات است بر خلاف آنچه که دگراندیشان می‌گویند./909/241/ح

 

منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲