vasael.ir

کد خبر: ۱۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ - 23 January 2019
در نشستی علمی بررسی شد؛

آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی خانوده

وسائل ـ استاد دانشگاه تهران گفت: در عرصه خانواده من اعتقاد به آسیب ندارم باید صحبت از تغییر بکنیم آن هم تغییرات بنیادین. شناخت ما از این تغییرات بسیار کم است باید دنبال علت‌ها برویم نه اینکه فقط معلول‌ها را بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی «آسیب شناسی علمی ـدر نشست« آسیب‌های اجتماعی - فرهنگی خانوده» فرهنگی خانواده» سه شنبه 2 بهمن 97 با حضور دکتر تقی آزاد ارمکی  در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد.

 

لزوم پرهیز از کلی گویی

دکتر آزاد ارمکی در ابتدای نشست با بیان این مطلب که باید در هر موضوعی از کلی گویی دوری جست در هدف گذاری بحث خود گفت: هدف ما این است که از طریق مباحث جامعه شناسی خانواده وارد مباحث جامعه شناسی جامعه ایران بشویم.

وی افزود: این یک قاعده کلی در مباحث جامعه شناسی است که از یک موضوع خاص شروع می کنند و بعد به فهم یک نهاد اجتماعی می رسند و بعد جامعه بزرگتر را مورد بررسی قرار می دهند. با این توضیح در مسائل جامعه شناسی از کلی گویی باید پرهیز کرد. متاسفانه در سند چشم انداز هم فقط کلی گویی شده است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به نظر دورکیم درباره خانواده، گفت: او فهم درخشانی دارد و خانواده را از دو ساحت مورد بررسی قرار می دهد، گروه خانواده و خویشاوندی و گروه ازدواج. مشکل در ایران ازدواج است و طلاق آسیب نیست.

ارمکی با تأکید بر اینکه ازدواج فقط به هم رسیدن دو جنس مخالف نیست، ابراز اشت: در ازدواج بحث مالکیت است و بحث ضرورت ساماندهی در باب زیست جمعی است. یک نیاز طبیعی ناشناخته حیوانی که بن مایه ازدواج است در ادامه ضرورت حقوقی پیدا می کند.

 

بقاء خانواده مهمتر از تشکیل آن است

وی خاطرنشان کرد: خواجه نصیر در مورد نظام خانواده بعد از صحبت از شکل گیری خانواده فورا به بحث از عوامل بقاء خانواده منتقل می شود. و می گوید ازدواج یک مقوله جنسی صرف نیست بلکه اجتماعی و فرهنگی است.

استاد دانشگاه تهران ضمن بیان اینکه در غرب طلاق بسیار آسان‌تر از ازدواج صورت می گیرد، گفت: ولی در جامعه ما ازدواج بسیار راحت صورت می گیرد. این آسیب نیست بلکه نوعی سر و سامان گرفتن خانواده و جامعه است. به همین دلیل اصلی ترین چالش در ایران در مباحث خانواده چالش ازدواج است.

ارمکی افزود: این به دلیل نگاه طبیعی به ازدواج است که آن را در حد یک میل و علاقه جنسی می دانیم در حالی که ازدواج یک مقوله فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

وی با تاکید بر ارزش و جایگاه خانواده، بیان داشت: خانواده یک نهاد اجتماعی است به این معنا که قابلیت تبدیل به نهادها و عناصر مختلف را دارد که معطوف به نیازهای مختلف است. خانواده لایه های مختلف دارد و منحصر به پدر و مادر نمی شود به همین دلیل مسئولیت های مختلفی بر عهده خانواده گذاشته شده است.

 

بلای غرب دامنگیر جامعه اسلامی

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه آنچه که در غرب کلاسیک مطرح بود امروز  و در ایران معاصر ما مطرح است؛ به همین دلیل امروز ما می بینیم مسائلی مثل ازدواج سفید و خانواده شراکتی و امثالهم در ایران مطرح است و مسائل خانواده تبدیل به یک چالش شده است.

ارمکی در ارائه راه حل برای این معضلات، اظهار داشت: باید بنیان‌های معرفتی خانواده مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. من اعتقاد به آسیب ندارم باید صحبت از تغییر کنیم آن هم تغییرات بنیادین. شناخت ما از این  تغییرات بسیار کم است باید دنبال علت ها برویم نه اینکه فقط معلول ها را بررسی کنیم./202/241/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۸:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۲:۳۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۴:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۱۲:۲۱