vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴ - 02 November 2015
در جلسه اول درس خارج نکاح آیت الله جوادی آملی مطرح شد؛

جامعه ای که به سوی تجمّل می رود گرفتار دام شده است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه اول درس خارج فقه نکاح با اشاره به این که حیات طیبه به معنی زندگی قانعانه است، گفت: اگر کسی بگوید سرمایه دار بودن کمال است، باید این تالی فاسد را بپذیرد که خدای سبحان این کمال را به انبیا نداد؛ چه کسی می تواند یک چنین تالی فاسدی را ملترم بشود؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حضرت آیت الله عبد الله جوادی آملی در جلسه اول درس خارج فقه نکاح که در مسجد اعظم برگزار می گردد، با اشاره به این که حیات طیبه به معنی زندگی قانعانه است، بیان کرد: حضرت امیر (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرماید: مال نعمت خوبی است بله؛ امّا مال داشتن کمال است! اگر کسی بگوید مال داشتن کمال است، سرمایه دار بودن کمال است، متجمّل بودن کمال است، باید این تالی فاسد را بپذیرد که خدای سبحان این کمال را به انبیا نداد؛ چه کسی می تواند یک چنین تالی فاسدی را ملترم بشود؟! مال نعمت خوبی است، امّا مال دار یک انسان کامل باشد نیست، متجمّل یک انسان کامل باشد نیست، اگر کسی مال دارد یک فضیلتی دارد، این چنین نیست.

ادامه مباحث این مرجع تقلید در این جلسه بدین شرح است:

 

ادله ای که ما را به نکاح ترغیب می کند، ادله ای که می گوید «أبْغَضُ الْحَلال» طلاق است،(1) ادله ای که جوان ها را به ازدواج ترغیب می کند، ادله ای که جوان ها را از بی همسر بودن و عزب ماندن تذهیب می کند، می رنجاند، می ترساند، می گوید بدترین مُرده آن کسی است که در حال حیات ازدواج نکرده باشد، این عناوین چهارگانه هم نشان می دهد که مسئلهٴ ازدواج یک امر راجحی هست و مطلوب شارع مقدّس است. بعد هم فرمود اگر شما مشکل مالی دارید، خدا حل می کند: ﴿إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ﴾؛(2) مشکل جامعه به دست خودِ جامعه است؛ یعنی جامعه ای که به سمت تجمّل می رود خودش را به دام گرفتار کرده است. شما ذیل این آیهٴ نورانی سوره مبارکه «نحل» را ملاحظه بکنید که فرمود اگر کسی مؤمن بود و عمل صالح انجام داد خدا فرمود: ﴿فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً﴾؛(3) از وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) است که حیات طیبه «هِیَ الْقَنَاعَة»،(4) ما اگر حرف اینها را گوش ندهیم، جامعه اگر حرف اینها را گوش ندهد، حرف چه کسی را می خواهد گوش بدهد؟! آن وقت اگر سرمان به سنگ خورد، چرا گله داریم؟! اینها را خدا به عنوان راهنما فرستاده است. ما نمی گوییم مال چیز بدی است، مالدار آدم بدی است؛ ولی مال، کمال نیست، یک استدلال نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه دارد، فرمود: بله مال نعمت خوبی است؛ امّا آیا داشتن کمال است یا داشتن کمال نیست؟ زندگی انبیا را بطور اجمال، بعد بطور تفصیل جریان موسای کلیم را، عیسای مسیح را، داود(سلام الله علیهم اجمعین) را می شمارد. حضرت داوُد که رهبری انقلاب را به عهده گرفت؛ ﴿وَ قَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ﴾(5) حکومت تشکیل داد؛ نام این ها را می برد، می فرماید: از این ها ساده تر چه کسی زندگی کرد؟ آن وقت استدلال حضرت امیر در نهج البلاغه این است، می فرماید: مال نعمت خوبی است بله؛ امّا مال داشتن کمال است! اگر کسی بگوید مال داشتن کمال است، سرمایه دار بودن کمال است، متجمّل بودن کمال است، باید این تالی فاسد را بپذیرد که خدای سبحان این کمال را به انبیا نداد؛ چه کسی می تواند یک چنین تالی فاسدی را ملترم بشود؟! مال نعمت خوبی است، امّا مالدار یک انسان کامل باشد نیست، متجمّل یک انسان کامل باشد نیست، اگر کسی مال دارد یک فضیلتی دارد، این چنین نیست. بیان نورانی حضرت امیر به صورت قیاس استثنایی در نهج البلاغه است، فرمود: اگر کسی گفت مال داشتن کمال است، باید ملتزم بشود که انبیا این کمال نداشتند، خدا این کمال را به آنها نداد. بعد می فرماید به اینکه نه تنها مال داشتن کمال نیست، بلکه ساده بودن کمال است و اگر کسی سفرهٴ رنگین و گسترده دارد، خدا او را اهانت کرده است، شما این تالی فاسد را قبول ندارید، ولی من قبول دارم. فقط اگر کسی که «بَسَطَ اللهُ لَهُ الْغِنَی» خدا او را دارد تنبیه می کند و یک کمالی را از او گرفته است، شاید شما باور نکنید، ولی من باور می کنم.

«فهاهنا امور اربعه»: دو تا امر مقدّم و تالی یک شرطیه است، دو تا امر هم مقدّم و تالی شرطیهٴ دیگر. اگر شما بگویید داشتن، کمال است، انبیا که نداشتند! زندگی عیسی را شرح داد، زندگی موسی را شرح داد، زندگی داوُد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را شرح داد که با زنبیل بافی داشتند زندگی می کردند. اگر داشتن کمال است باید ملتزم بشوید که خدا این کمال را به این ها نداد، شما که نمی توانید ملتزم بشوید!

امّا آن دو امر دیگر؛ معلوم می شود نه تنها داشتن کمال نیست، آنکه سفرهٴ گسترده دارد «فَقَدْ أَهَانَهُ اللهُ» و این را شما ملتزم نمیشوید؛ ولی من ملتزم می شوم، این تالی فاسد را من ملتزم می شوم، می گویم کسی که سفرهٴ رنگین گسترده دارد این تازیانهٴ اهانت خدا به او است، شما باورتان نمی شود؛ ولی من باورم می شوم.(6) این حرفها را که ما نمی توانیم برای عموم طرح بکنیم، ولی اگر در حوزه ها اگر طرح نشود کجا طرح بشود؟! این یک استدلال قیاس استثنایی بیان نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه است و آنچه که جامعه را به این روز سیاه دارد می نشاند که از غرب آمده، برای این که این ها از آن قناعت که حیات طیبه است فاصله گرفتند، این قناعت که حیات طیبه باشد؛ هم دخترخانم ها و هم آقا پسرها، اگر قانعانه زندگی کنند، حیات طیبه نصیبشان می شود. بنابراین اصل نکاح مستحب است103/.

 

پاورقی:

 

(1) نهج الفصاحة، ص157.

(2) نور/سوره24، آیه32.

(3) نحل/سوره16، آیه97.

(4) شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج11، ص198.

(5) بقره/سوره2، آیه251.

(6) نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه159.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵