vasael.ir

کد خبر: ۱۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ - 02 January 2019
در نشست «از زبان دینی تا زبان سکولار در مطالعات اسلامی» مطرح شد؛

سکولاریزه شدن جوامع اسلامی محصول اشتباهات دینداران دغدغه‌مند بود

وسائل ـ دکتر سیفی با بیان اینکه سکولاریزاسیون بدست برخی متفکرین مسلمان اتفاق افتاد، گفت: کسانی که دغدغه دین داشتند با هدف کارآمد کردن دین معیارهای متناسب با موفقیت به سبک غربی تعریف کردند. بنابراین در موارد مختلفی از جمله آموزش، حجاب و موارد متعدد دیگری سکولاریزاسیون اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی«از زبان دینی تا زبان سکولار در مطالعات اسلامی»سکولاریزه شدن جوامع اسلامی ناشی از اشتباهات دینداران دغدغه‌مند بود12 دی ماه 97 با حضور دکتر محمود سیفی(پرگو) استاد دانشگاه کاتولیک سیدنی در تالار امام مهدی(ج) پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

معانی سکولاریزاسیون

دکتر سیفی در ابتدای سخنان خود ابتدا پنچ وجه از وجوه و معانی سکولاریزاسیون را بیان کرد و گفت: معنای اول سکولاریزاسیون این است که به نوعی تفاوت و تمایز میان حوزه های مذهبی و سیاسی قائل باشیم که نظریه های ناشی از این دیدگاه امروزه در غرب بسیار مورد توجه است.

وی افزود: معنای دوم سکولاریزاسیون این است که از جهان افسون زدایی کنید؛ به این معنا که بگویید قوانین طبیعی جهان را اداره می کنند و خداوند تأثیرگذار نیست و بالاتر از این، هیچ نیروی ماورای طبیعی تأثیرگذار نیست.

سیفی در بیان سایر معانی سکولاریزاسیون گفت: معنای سوم افول باورهای مذهبی در میان مردم است و اینجا این سؤال مطرح می شود که آیا میان افول باورهای مذهبی مردم و جدایی دین از سیاست ارتباطی وجود دارد؟ برای مثال می توان جامعه امریکا را به عنوان یک استثنا معرفی کرد که جامعه رویکرد مذهبی دارد ولی سیاست و سیاسیون از دین جدا هستند به همین دلیل نمی توان گفت افول باورهای دینی موجب سکولاریزاسیون می شود.

این پژوهشگر حوزه دین ضمن بیان اینکه معنای چهارم سکولاریزاسیون خصوصی شدن امر دینی است اظهار داشت: اگر بخواهیم معنای پنجمی را برای سکولاریزاسیون بیان کنیم باید با نگاه به واقعیت های اجتماعی بگوییم دین برخلاف زمان پیشامدرن که تنها گزینه بود اکنون و در این زمان تبدیل به گزینه ای در میان گزینه های متعدد شده است و به گونه‌ای باور دینی به یک مسأله حاشیه ای تبدیل شده است.

 

به حاشیه رفتن دین در تعیین معیارهای موفقیت

وی در جمع بندی سخنان خود در این بخش گفت: سکولاریزاسیون به معنای لاغر شدن باورهای دینی است. در حوزه های مختلف اجتماعی اعم از طب، آموزش، سیاست، تجارت و . . . دیگر دین حرف اول را نمی زند و معیارهای موفقیت در امور مختلف به وسیله دین تعیین نمی شود.

دکتر سیفی با اظهار نگرانی از وضعیت نامطلوب فعلی، بیان داشت: ما در سه حوزه، دین و سیاست را تلفیق کرده ایم؛ اول در حوزه غایات عالی نهاد دین و نهاد سیاست، با این توضیح که ما اعتقاد داریم نهاد سیاست باید انسان کامل تربیت کند؛ این غایت، غایت عالی دین نیز است.

حوزه دومی که در تلفیق دین و سیاست از سوی دکتر سیفی مورد توجه قرار گرفت حوزه شخصیت بود، در توضیح این مطلب گفت: امام متولی نهاد سیاست و نهاد دین است البته این بیشتر در حوزه نظری است و در عمل موفقیت زیادی نداشته ایم. سومین حوزه، حوزه قوانین و مقررات است. در برخی کشورها مثل عربستان، پاکستان و سودان اهداف دین و سیاست از یکدیگر جدا است.

 

عامل سکولاریزاسیون دینداران دغدغه‌مند بودند

وی با بیان این مطلب که رویارویی شرق و غرب در سه وجه از جمله قدرت استعماری غرب، تکنولوژی و دین بود، گفت: بعد از این رویارویی متفکران مسلمان به این فکر افتادند که چگونه به این وجوه غرب غلبه کنند. به وسیله همین متفکرین مسلمان نوعی سکولاریزاسیون صورت گرفت. 

سیفی تصریح کرد: همین کسانی که دغدغه دین داشتند با هدف کارآمد کردن دین معیارهای متناسب با موفقیت به سبک غربی تعریف کردند؛ بنابراین در موارد مختلفی از جمله آموزش، حجاب و موارد متعدد دیگری سکولاریزاسیون اتفاق افتاد./202/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹