vasael.ir

کد خبر: ۱۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ - 27 December 2018
در نشست «دستاورد‌های اقتصادی انقلاب اسلامی و جنگ ارزی» مطرح شد؛

تبلیغات دروغ سلطنتی‌‌ها نسبت به شرایط اقتصادی دوران طاغوت

وسائل ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سلطنتی‌های دیروز، امروز تبلیغ می‌کنند که زمان شاه شرایط اقتصادی مناسب بود، گفت: در واقع همین اقلیت اندک شرایط آن دوران را به رخ دوران پس از انقلاب امروز می‌کشند در حالی که اکثر ملت ایران در آن زمان در فقر و فشار‌های اقتصادی قرار داشتند.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست «دستاورد‌های اقتصادی انقلاب اسلامی و جنگ ارزی»تبلیغ وارونه سلطنتی‌های دیروز از شرایط مساعد اقتصادی دوران شاهنشاهی با حضوراساتید هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) و به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه، چهارشنبه ۵ دی در سالن کنفرانش شهیدهمت برگزار شد.
 
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست، گفت: دلار در قبل از انقلاب نسبت به شرایط فعلی دارای ارزش بالاتری بوده است.

وی با اشاره به این مطلب که ایران از بزرگترین صادرکننده‌های نفت بود، گفت: بالای ۸۰ درصد بودجه سالانه ما در دوران قبل از انقلاب متکی به نفت بوده است و درآمد‌های ارزی برای واردات کالا هزینه می‌شد که از آن جمله می‌توان به واردات خودرو اشاره کرد.


ایران فاقد صنعت زیرساخت در قبل از انقلاب

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دوران قبل از انقلاب ما صنعت زیر ساخت نداشتیم، تصریح کرد: در بخش مس، آلومینیم، فولاد و صنعت  ما وابسته بودیم. کسانی که از آن درآمد سرشار نفت بهره می‌بردند عموم ملت ایران نبودند؛ حدود ۴۵ درصد ملت ما زیر خط فقر بودند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شهر‌های بزرگی مثل تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد به مقدار اندکی از درآمد نفت برخوردار شده بودند؛ شمال و جنوب تهران از لحاظ برخورداری از درآمد نفت بسیار متفاوت بود.
 
حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: در تهران حلبی آبادی‌ها بسیار گسترده بودند؛ بعد‌ها محله‌ای به نام دولت آباد تشکیل شد که قبل از آن حلبی آباد بود و دولت در آنجا سرمایه گذاری کرد و منازلی برای آنان ساخته شد که شامل بیقوله‌هایی بود که مردم در آنجا در واقع زندگی نمی‌کردند.

وی با اشاره به این مطلب که امام راحل بر روی این نقطه ضعف‌ها تأکید داشتند، تصریح کرد: در سال ۵۳ جشن پنجاه ساله حکومت پهلوی و در سال ۵۵ جشن دو هزار و پانصد ساله پادشاهی با هزینه‌های سنگین تشریفاتی برگزار شد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این جشن‌ها به صورت نمایشی و بسیار پر خرج بود؛ در جشن شیراز فقط برای آوردن گل از فرانسه چند هواپیما را به این کار اختصاص دادند؛ روسای جمهور و نخست وزیران اکثر کشور‌هایی که ایران با آن‌ها ارتباط داشت در آن مراسم حضور داشتند. در همین شرایط امام خمینی (ره) بیانیه ای انتقادی صادر کردند.


تبلیغ دروغ سلطنتی‌های دیروز از شرایط مساعد اقتصادی آن دوران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در حالی این جشن‌ها در شمال شیراز برگزار می‌شد که مردم در جنوب شهر فرزندان خود را از گرسنگی به چرا می‌بردند و علف می‌خوردند؛ در آن همان دوران سیستان قحطی شده بود و مردم سیستان گله‌های گوسفند خود را به خراسان و گلستان کشانده بودند؛ به همین دلیل است یک سوم جمعیت گلستان مهاجران سیستانی هستند.

این نماینده سال‌های گذشته مجلس یادآور شد: در آن دوران با توجه به فشار‌های اقتصادی مضاعف در کوچه‌های مشهد، گوسفند به قیمت سیب زمینی حراج شده بود؛ تنها طیف اندکی از مردم که وابسته به دستگاه سلطنتی بودند، رفاه داشتند.

وی با اشاره به تبیلغات دروغ نسبت به اوضاع اقتصادی دوران طاغوت، گفت: سلطنتی‌های دیروز، امروز تبلیغ می‌کنند که زمان شاه شرایط اقتصادی مناسب بود؛ در واقع همین اقلیت‌های برخوردار آن روز شرایط آن دوران را به رخ دوران پس از انقلاب می‌کشند در حالی که اکثر ملت ایران در آن زمان در فقر و فشار‌های اقتصادی قرار داشتند.


جهش شاخص‌های سلامت و امید به زندگی در دوران پس از انقلاب

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه ایران حتی نتوانسته بود پزشکانی را برای خود تربیت کند، تصریح کرد: در آن دوران اکثر پزشکان حاضر در کشور بنگلادشی، هندی و پاکستانی بودند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بی توجهی مسؤولان دوران طاغوت نسبت به سلامت مردم، افزود: براساس آمار‌ها پیش از انقلاب امید به زندگی ۵۵ درصد بود اما امروز در ایران بعد از چهل سال ۷۹ است؛ یعنی ۲۵ سال ارتقاء داشته است. امید به زندگی حاصل و برآیند مجموعه اقدامات از تغذیه، درمان، بهداشت، آموزش عمومی و عالی است./202/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶