vasael.ir

کد خبر: ۱۲۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ - 25 December 2018
در نشستی علمی بررسی شد؛

نقش انقلاب اسلامی در تحوّل فقه

وسائل ـ نشست «نقش انقلاب اسلامی در تحول فقه» به همّت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار فرهنگ این پژوهشگاه برگزار شد؛ در این نشست علمی حجت الاسلام دکتر مقیمی حاجی، به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی به عنوان دبیر جلسه حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار وسائل، هجدهمین پیش نشست علمی در راستای همایش نقش انقلاب اسلامی در تحوّل فقهملّی نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی با موضوع« نقش انقلاب اسلامی در تحوّل فقه»، دوشنبه سوم دی ‏ماه 1397 به همّت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار فرهنگ این پژوهشگاه برگزار شد؛ در این نشست علمی حجت الاسلام دکتر مقیمی حاجی، به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی به عنوان دبیر جلسه حضور داشتند.

 

تبیین موضوع و ماهیّت جلسه

حجت الاسلام ایزدهی در ابتدا گفت: موضوع این نشست نقش انقلاب اسلامی و تأثیرات آن در فقه است و چنانچه استحضار دارید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اوائل اسفند ماه همایشی را به مناسبت چهل سالگی انقلاب برگزار می‏ کند که به رویکردهای معرفتی به دانش در انقلاب اسلامی می ‏پردازد و به این مناسبت پیش‏نشست‏ هایی در این زمینه برگزار می ‏شود و هر یک از عزیزان ارائه کننده مطالب شان را با توجه به سه دوره تاریخی انقلاب، یعنی پیش از انقلاب، بعد از انقلاب و افق و چشم‎انداز پیش ‏رو ارائه می ‏دهند.

وی افزود: موضوع امروز ما به طور خاصّ بحث فقه است که در ارتباط انقلاب اسلامی چه آثاری برای فقه رقم خورده و چه مراحلی را طیّ کرده و اجالتاً چه خواهد شد.

 

عینیتبخشی امام به تئوری‏‌های فقهی با تأسیس جمهوری اسلامی

در ادامه این مراسم حجت الاسلام دکتر مقیمی حاجی به ارائه مطالب خود پرداخت و بیان داشت: تأسیس جمهوری اسلامی باعث شد که فقه با برخی از مسائل و موضوعات درگیر شود. نظامی که امروز به وجود آمده برای اداره جامعه نیاز به فقه دارد، از تفکیک قوا و اختیارات و نحوه اداره سیستم گرفته تا مباحث جزئی‏ تر مثل نظام اقتصادی و قضائی، مباحثی هستند که در حیطه نظریه ‏های فقهی قرار دارند و باید فقه تکلیف آن‏ها را مشخص کند.

رئیس پژوشکده دانشنامه نگاری افزود: تاریخ‏ نگاران فقه، دوران فقه را به شش دوره تقسیم کردند که این ادوار در بستر زحمات فقهای بسیاری رشد کرد و گسترش یافت تا زمانی که به دوره معاصر می ‏رسد. این تاریخ از دوره کتب فقهی روایی شروع می‎شود و از زمان مرحوم شیخ طوسی تفریع فروعات آغاز و در زمان علامه حلی و محقق تفریعات بسط پیدا می‎کند.

وی افزود: در دوران بعدی و قرون 12 و 13 و 14 فقه ما بسط استدلالی پیدا می‎کند که این توسعه در زمان صاحب جواهر و کاشف الغطاء صورت می‏ گیرد. در این دوران روش اجتهادی، روش فقاهت و استدلال به فروعات در ابواب مختلف توسعه زیادی می‎یابد به گونه‎ای که روش استدلال در این دوره به عنوان یک معیار در روش فقاهتی معرفی می ‏شود.

 

انگیزه فقهاء برای بررسی و نقد آثار و تئوری‏‌های امام خمینی

حجت الاسلام دکتر مقیمی حاجی بیان داشت: امام(ره) در دو بعد، فقه و فقهاء را با مباحث جدیدی درگیر کرد؛ یک بعد نظری و دیگری بعد عملی. نکات و مبانی ای که امام(ره) در روش‏ شناسی فقهی مطرح کرد و نکاتی که در رابطه با تئوری‏ های نظام سیاسی به وجود آورد، مباحث جدید و بحث‏ برانگیزی بود که همیشه موافقان و مخالفان خاص خودش را داشت.

وی خاطرنشان کرد: نکاتی که امام(ره) در روش ‏شناسی فقهی مطرح کرد و نکاتی که در رابطه با بحث جامعه و ولایت فقیه و تئوری‏ های دیگر ایشان، مباحث بحث برانگیزی بود و طبیعی است که در بستر علمی مباحث همیشه موافق و مخالف خود را داشته است و این مباحث سبب شد که فقهاء نتوانند نسبت به آن‏ها ساکت باشند و به نحو اثبات یا نفی در رابطه با آن اظهار نظر کردند و به خاطر موقعیّت امام(ره) در انقلاب و سکان‏داری ایشان نسبت به کشور، انگیزه بیشتری برای فقهاء بود که مطالب‌شان را ارائه دهند.

 

مقصود امام از نقش زمان و مکان در اجتهاد

عضو شورای علمی موسوئه دائره المعارف فقه اسلامی بیان داشت: به نظر می ‏رسد آنچه در نقش زمان و مکان در اجتهاد مدّ نظر امام(ره) است به این معناست که زمان و مکان سبب بازفهمی و فهم‌‏های جدیدی از نصوص گذشته است. فقهاء اگر به زمان و مکان توجه کنند و شرائط جدید را بفهمند، در این شرائط موضوعات، بستر‏ها و فهم ‏هایی برایشان ایجاد می ‏شود که با این فهم از نظام جامعه و فهم از حکومتی بودن دین اگر دوباره به همان نصوص گذشته مراجعه کنند، یک کشف جدید و فهم نویی برایشان اتفاق می‏ افتد که در گذشته برایشان وجود نداشته است.

 

طراحی نظام سیاسی توسط امام با تئوری ولایت فقیه

وی در ادامه بحث طرح تئوری اداره جامعه و طراحی نظام سیاسی را مطرح کرد و گفت: امام(ره) با ارائه نظریه ولایت فقیه، ولایت خارج از چارچوب فقیه عالم عادل مدبّر آگاه به زمان را ولایت جائر نامید و این سبب شد یک تئوری در نظام سیاسی شکل بگیرد که نظام سیاسی باید در رأس هرم خودش ولی فقیه را ببیند.

حجت الاسلام مقیمی حاجی ادامه داد: بر اساس این نظریه مجلس خبرگان قانون اساسی یک سازمان اداره جامعه را طراحی کردند که با نظریه ولایت فقیه سازگار باشد و به نوعی تفکیک قوا و مسئولیت ‏ها شد و حضور مردم رسمیت ‏بخشی شد که با نظریه ولایت فقیه تنافی نداشته باشد.

گفتنی است، بررسی سابقه ولایت مطلقه فقیه در اجراء و ولایت مطلقه فقیه در تقنین، تحول فقه در توسعه تطبیقات و قلمرو قواعد فقهی، گسترش ساختار فقه در بازه زمانی پس از انقلاب، توسعه فقه از جهت گسترش فقه ‏های مضاف، تحول عمیق موضوع ‏شناسی فقهی پس از انقلاب، اقبال مردم به مسائل فقهی در ضمن حکومت اسلامی، تحول در روش اجتهادی پس از انقلاب، تأکید امام بر استفاده از روش فقه جواهری، توجه به نقش زمان و مکان در حوزه استنباط، از موضوعات مطرح شده در این نشست بود./422/201/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶