vasael.ir

کد خبر: ۱۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ - 15 December 2018
به همت بنیاد هابیلیان؛

نشست علمی «بررسی ابعاد حقوقی تروریسم» برگزار شد

وسائل ـ نشست علمی تخصصی «بررسی ابعاد حقوقی تروریسم» با حضور سید احسان قاضی زاده هاشمی، سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس و رضا موسی زاده، استاد حقوق بین املل و دانشکده وزارت امور خارجه در مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی تخصصی نشست علمی تخصصی «بررسی ابعاد حقوقی تروریسم» برگزار شد«بررسی ابعاد حقوقی تروریسم» با حضور سید احسان قاضی زاده هاشمی، سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس و رضا موسی زاده، استاد حقوق بین املل دانشکده وزارت امور خارجه همزمان با ایام حادثه تروریستی چابهار به همت بسیج دانشگاه علوم اسلامی رضوی و سازمان بسیج حقوقدانان استان خراسان رضوی و بنیاد هابیلیان شامگاه پنجشنبه ۲۲ آذر در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

قاضی زاده هاشمی، سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس در این نشست به بیان تعریف‌های چندگانه از تروریسم پرداخت، گفت: اتفاقاتی که در دنیا به عنوان تروریسم مطرح می‌شود اغلب آن‌ها تروریسم سازمان یافته نیست و بسیاری از این ترور‌ها اقدامات در جهت ایجاد رعب و وحشت فردی در عرصه جهانی است؛ در حال حاضر تروریسم در اشکال مختلف به تروریسم سازمان یافته و فردی و حمایت‌های دولت‌ها و تروریسم‌های نیابتی و هدایت شده تقسیم بندی می‌شوند.
 

تعاریف گذشته و معاصر درباره تروریسم متفاوت است

وی درادامه با اشاره به اهداف چندگانه عملیات تروریستی در مقیاس بین المللی بیان داشت: این حرکت‌ها غالبا برای یک جلب توجه و یا اثرگذاری در عرصه جهانی و یا برای تعمیم و یا تخریب یک معادله سیاسی و یا تغییر جبهه بندی‌های سیاسی و یا شروع برای اقدام نظامی در عرصه‌های سیاسی، نظامی و فردی انجام می‌شود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه یازده سپتامبر آغاز یک نوع تحول عملی در عرصه جهانی درباره تروریسم است، تصریح کرد: از طرفی مبانی که بعد از آن تعریف می‌شود مبانی جدیدتری است که در قبل از آن در عرصه تروریسم در موضوعات مختلفی مثل جنایات جنگی و نسل کشی در دهه ۹۰ پرونده‌هایی در دنیا وجود دارد و تعاریف گذشته و معاصر درباره تروریسم متفاوت است.


یازده سپتامبر یک مبدأ تحولی در عرصه حقوق بین الملل است

وی ادامه داد: یازده سپتامبر یک مبدأ تحولی در عرصه حقوق بین الملل است؛ دغدغه‌هایی که ما امروز در مجلس داریم این است که قرار است این تعریف تروریسم کجا تشکیل شود و در این تعریف گروه تروریستی قرار است چه کشور و مجموعه‌ای، گروه و فردی را شامل شود؟ آیا تروریسم از دیدگاه کمیته است و یا تعریف بین المللی مد نظر است؟

سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس با اشاره به اینکه بحث پیوستن ایران به FATF، گفت: از ایران خواسته اند این قرارداد تبدیل به قانون حاکم در داخل کشور بشود در حالی که کشور ما بسیاری از مفاد آن را عمل کرده و در حجم تبادلات ارزی آن را را رعایت می‌کند؛  پس به صورت عملی بسیاری از لوازمی که در ابتدا باید به تصویب مجلس برسد برای اجرای آن از قبل اقدام شده بود.


منابع مالی تروریسم

وی به ایردادات ۲۲ گانه شورای نگهبان، اشاره کرد و افزود: ما یک تجربه تحت عنوان برجام داریم؛ به همین دلیل این پرسش‌ها پیش می‌آید که چرا ما با وسواس بیشتری باید پای لوایح جهانی بایستیم؟ پایه برجام چه بود؟

قاضی زاده هاشمی در ادامه به بیان پایه‌های برجام پرداخت، گفت: پایه یک توافق سیاسی تحت عنوان برجام گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و آژانس براساس بازرسی‌ها گزارش ارائه می‌کرد و بازرسی‌ها براساس MPT شکل گرفته بود و معاهده‌ای که ما نظارت آژانس بین المللی را بر همه حوزه‌ها نه تنها حوزه هسته‌ای بلکه حوزه‌های مرتبط با هسته‌ای اعم از حوزه‌های دانشگاهی و علمی و تحقیقاتی پذیرفته بودیم.


پایه برجام اصولا پیوستن ایران به MPT بود

وی ادامه داد: پس پایه برجام اصولا پیوستن ایران به MPT بود و ما پای معامله را امضاء کردیم و به آژانس حق کنترل و بازرسی و ورود سرزده و بدون اطلاع قبلی دادیم و بازرسی‌ها و گزارش‌ها انجام شد؛ مستند سازی‌ها صورت گرفت و گزارش‌ها اعلام شد و ما از طرف آژانس به عنوان عامل انحراف از فعالیت‌های هسته‌ای قلمداد شدیم.

سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس با اشاره به ضر‌های ایران به خاطر پذیرفتن MPT اظهارکرد: بنابراین ایران ذیل هفت فصل منشور قرار گرفت و این حق برای شورای امنیت به وجود می‌آید که سخت‌ترین تدابیر مورد نیاز نظامی برای کشور‌هایی که نظم و امنیت بین المللی را برهم می‌زند مجوز حمله نظامی بدهد و ما برای خلاص شدن از این وضعیت پای مذاکره رفتیم./201/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶