vasael.ir

کد خبر: ۱۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ - 05 December 2018

کرسی «رویکرد قرآن در تعلیم و تربیت ارزش‌ها» برگزار شد

وسائل ـ کرسی ترویجی«رویکرد قرآن در تعلیم و تربیت ارزش‎ها» با ارائه حجت الاسلام دکتر رهنمایی و با حضور ناقدان حجج اسلام دکتر عباسعلی شاملی و دکتر حمید آریان در تالار اندیشه موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد. در این کرسی هفت نظریه در باب تعلیم و تربیت تبیین و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار وسائل، کرسی ترویجی«رویکرد قرآن در تعلیم و تربیت ارزش‎ها» کرسی «رویکرد قرآن در تعلیم و تربیت ارزش‌ها» برگزار شدبا ارائه حجت الاسلام دکتر سید احمد رهنمایی و با حضور ناقدان محترم، حجج اسلام دکتر عباسعلی شاملی و دکتر حمید آریان عصر روز سه شنبه 13 اذر ماه در تالار اندیشه موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

هفت نظریه در باب تعلیم و تربیت

سخنران و نظریه پرداز جلسه، بحث را با واژه شناسی کلمه «رویکرد» در فارسی، عربی و انگلیسی آغاز کرد و تعریف مفصلی از این واژه ارائه داد. سپس وارد بحث رویکردهای رایج در تعلیم و تربیت ارزش ها شد و هفت نوع رویکرد را با توضیحات اجمالی از هرکدام توصیف و تببین کرد.

این هفت رویکرد به ترتیب رویکرد منش پروری که به معنای تثبیت ارزش ها در مخاطبین با روش های آشکار و پنهان القایی و تلقینی و آموزشی و...تعریف و توصیف شد. رویکرد دوم بنام رویکرد تبیینی بود که در توصیف آن کرد، تبیین ارزش ها به سبک های توصیفی ونه القا یا تلقین و تثبیت ارزش ها که در رویکرد منش پروری مطرح شد. رویکرد لیبرال دموکرات که آزادی در داوری های ارزشی با تحفظ بر برخی چارچوب ها را مدنظر داشت و به عنوان رویکرد سوم مورد بررسی و توضیح قرار گرفت.

 

رویکرد مدرن و پست مدرن در تعلیم وتربیت

در ادامه از رویکرد مدرن که بر سه مبنای لیبرالیسم، سکولاریسم و اومانیسم استوار گشته بود نام برده شد و توضیحاتی درباره روش مدرن تعلیم و تربیت ارائه شد. رویکرد پست مدرن به عنوان نگرشی انتقادی و سلبی که به نوعی ادامه جریان و رویکرد مدرن محسوب می‌شود، و البته هر نوع ارزش گذاری را به منظور آزادسازی ذهن به دید نقد می نگرد، رویکرد پنجمی بود که مطرح گردید.

رویکرد ششم هم نقلی و داستانی است که انتقال ارزش ها و فعالیت پرورشی را از طریق داستان گویی و قصه محوری راهبری می کند. آخرین رویکردی هم که ارائه شد، رویکرد جامع و فراگیر که مدعی است، با ترکیبی از تمامی رویکردهای قبلی به نتیجه مورد نظر می انجامد و انحصار در یک رویکرد خاص ندارد.

 

تبیین رویکرد قرآنی به تعلیم و تربیت

بعد از جمع بندی رویکردهای مختلف در باب موضوع جلسه، ایشان به تبیین رویکرد قرآنی در باب تعلیم و تربیت ارزش ها پرداختند و بیان داشتند که در رویکرد قرآنی از برخی از این رویکردهای مذکور استفاده شده و به نوعی آنها را مورد تایید و امضا قرار می دهد که در راستای این نظریه، برخی از آیات و آدرس های قرآنی را قرائت کرد.

از جمله روش هایی که از نظر سخنران جلسه در رویکرد قرآنی مورد تایید و استفاده و استناد واقع شده، رویکردهای منش پروری و تبیینی، روایتگری و دو رویکرد دیگر که انذار و تبشیر و دیگری پند و اندرز می باشد. ایشان بیان داشتند که قرآن در مواجهه با مخاطبین مختلف، به تناسب از هرکدام از روش های مذکور استفاده کرده است که نمونه هایی از آنها را ذکر کرد.

 

عدم توجه به مبانی واژه ها و اصطلاحات در نظریه

در ادامه بحث حجت الاسلام شاملی به عنوان اولین ناقد جلسه بعد از بیان نقاط قوت بحث، چند اشکال جدی را بر نظریه ارائه شده وارد دانست و اظهار داشت: آگاهی از داشته های علم کنونی و تبیین صحیح عبارات و اصطلاحات مساله و همچنین منطق استنطاق و استناد به قرآن از جانب نظریه پرداز بحث یایستی مشخص می شد.

نکات دیگری که ایشان ذکر کرد داشتن مبنای نظری متفاوت واژه ها و اشتراک لفظی بودن به دلیل تفاوت مبنایی آنهاست که بایستی در طرح بحث مورد توجه قرار می گرفت. از جمله اینکه در غرب، واژه ارزش در مقابل دین و واژه فرهنگ مقابل فلسفه به کار می رود.

 

ضرورت شفاف سازی منطق استناد به قرآن

نقد دیگری ایشان مطرح کردند این بود که قرآن رویکرد ندارد و این افراد هستند که صاحب رویکرد بوده و عملیات استنطاق را انجام می‌دهند. در ادامه نیز بیان داشتند که هر هفت رویکرد ارزش مخدوم ندارند و در پایه های نظری آنها، همه چیز غیرمستقر و غیرثابت بوده و اصلا قابل مقایسه با مبانی قرآنی نیست که بشود آنها را در کنار هم و مشابه هم تلقی کرد.

حجت الاسلام آریان در بخش دیگر این کرسی با تاکید بر صحت نقدهای حجت الاسلام شاملی بر نظریه ارائه شده، اظهار داشت: بایستی مشخص شود که آیا از نگاه نظریه پرداز، قرآن صاحب رویکرد است یا اینکه قرآن فلان رویکرد را تایید می کند؟ و طبق تعریفی که از رویکرد در ابتدای جلسه صورت گرفته، نگاه دوم صحیح می باشد.

نکته دیگری که ناقد دوم جلسه مطرح کرد، ابهام در جغرافیای رویکردهای رایج بود که بایستی شفاف سازی صورت می گرفت. همچنین در رابطه با دسته بندی آیات و نحوه استناد از آنها به نفع بخش های مختلف نظریه با تکیه بر تفسیرموضوعی، نقد دیگری از جانب ایشان متوجه نظریه گردید.

در پایان نیز حجت الاسلام رهنمایی، چند نکته مطرح شده در نقدها را ارزیابی و پاسخ گفت و بیان داشت که غالب نقدها را می پذیرند و از ناقدین محترم برای تکمیل و بهینه سازی نظریه، تقدیر و تشکر کرد./201/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۷
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۸:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۰۶:۲۶